Westernsadel???

L

littL flower

Nu skriver jag igen om dessa sadlar :smirk: :smirk:

Min arab behöver en x-vid bom, men den får inte vara svängd. utan rak. Samtidigt som jag behöver en 15 ".

Är det någon som vet en sadel som skulle passa in på beskrivningen??
Har kollat på Simco, men de flesta verkar ju vara arabian-sadlar. Som då är svängda...

Sanna :)

Sv: Westernsadel???

Har du provat en arabsadel? Det finns olika storlekar även på arabbommarna, man måste prova sig fram.

Dakota sadlar har rakare bomar. Kolla hos dom. Sök på Dakota saddlery

kenneth skrev:
Har du provat en arabsadel? Det finns olika storlekar även på arabbommarna, man måste prova sig fram.

Har provat en simco arabian. Men den var för svängd. Det finns alltså raka arabbommar?

Sanna

*knapplån*

Lånar tråd att ställa sadelfråga i så jag inte startar en ny.

Min häst går i dag med Börjesspecial sadel med vidbom som ligger jättebra och hans trivs i den. Har tittat på westernsadlar men blir inte klok på alla siffror som står. :crazy: Så vad bör jag titta på för sadel??? Vill just nu ha en modell billig eftersom vi bara testar just nu.

det är mycket svårt att få dom där billigaste sadlarna att passa. köp dig då en begagnad istället.

vovicockokanon skrev:
det är mycket svårt att få dom där billigaste sadlarna att passa. köp dig då en begagnad istället.
Japp det kan jga tänka mig att göra men på ett ungefär vad ska jag titta på??? Jag begriper som sagt var inte mycket av bomstorlekar eller något alls när det gäller westernsadlar. :)

Då passar jag också på att smyga in en sadelfråga här. Är i samma situation som tjejen du svarade. Jag vill börja testa western lite. Vill inte lägga alltför mycket pengar på en sadel men vill ha en som är hyffsad kvalitet, bekväm och bra för hästen. Förstår att en sådan sadel inte finns - men begagnad borde väl gå att få tag på. Kan inte ett dugg om western eller westernsadlar så jag behöver tips. Vad för slags sadel ska man ha och vilka märken/modeller är bra?

*knapplån*

I stället för att köpa en billig skitsadel för att "testa" western så kan man ju faktiskt rida grunderna i sin vanliga sadel när man känner sig för om det är ett ridsätt som man tycker är roligt.

En sak som man bör tänka på när det gäller de billiga westernsadlarna är att du oftast bara får tillbaka en bråkdel av inköpssumman om du säljer den, om du ens får den såld, medans man oftast får tillbaka pengarna om man köper en begagnad lite bättre sadel och sedan vill sälja den

Var hittar man uppgifter om bommarna är mer svängda eller mer raka än "normalt" ? Intresserat nyfiken!!!!

det vet jag för att en av tjejerna här på buke har/hade en dakota till salu :idea:
sen har ju många märken olika slags bomar oxå man får fråga sig fram

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 594
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 050
Senast: iNHALE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Anonymt nick, och nej jag vet inte om personen är just mytoman, jag vet bara att hon ljuger om väldigt mycket. En vän har i många år...
Svar
12
· Visningar
1 219
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka