Westernsadel, varför?

S

Saima

Vad finns det för skillnader mellan en westernsadel och engelsksadel?
Både utseendet och hur de påverkar ridningen?

Varför rider ni med westernsadel?

Och hur gör man när man provar en westernsadel? :bump:
Jag antar ( :confused: ) att man gör som med en engelsk; ser till så bogladet är fritt, tre eller fyra fingrar till manken och att bommen inte hamnar bakom sista revbenet. Men sen då?

Sv: Westernsadel, varför?

Utseendet talar väl för sig själv;)

Den påverkar hästen så tillvida att det är en större viktfördelning med en westernsadel.

Jag rider i westernsadel för att det krävs på tävlingarna från C-klass och att jag trivs bättre i en w-sadel.

Westernsadeln ska ge bogfrihet, följa ryggen så att viktfördelningen blir maximal. Sök här på buke så hittar du trådar om just sadelanpassning för westernsadlar.

jag tycker att w-sadeln är skönare och att man kommer närmare hästen. sen att den är mycket snyggare än en engelsk är ju bara ett plus:D

Jag rider i westernsadel främst därför att jag rider och tävlar western! Att westernsadeln är skön och stadig att rida i är ju dessutom ett plus.

För mig har westernsadeln påverkat ridningen så att jag kan slappna av mer i mina ben. Tidigare hade jag problem med att tårna åkte ut åt sidorna, men nu kan jag klara att ha tårna framåt mycket bättre eftersom jag inte behöver spänna benen så mycket. Jag tycker att jag sitter mycket stadigare i westernsadeln vilket gör att det är lättare att balansera, dessutom så kan jag flytta mig mer än i en engelsk sadel där jag tycker att jag sitter i samma punkt hela tiden.

Senast ändrad:

Det har jag inte tänkt på... i och med att westernsadeln är större, så blir det större viktfördelning.

Med utseende så menade jag mer uppbygnad, men det har jag fått svar på i andra trådar. Tänkte inte på att kolla dem först.:o

Jag har "hört" att på westernsadlar sitter fästena för stigläderna lite längre fram. Då är det ju svårare att sitta i lodrät sits. Men det kanske bara är sämre sadlar eller sadlar av en viss typ. Det borde ju vara långt ifrån alla. Nån som vet?

Ginne skrev:
.... dessutom så kan jag flytta mig mer än i en engelsk sadel där jag tycker att jag sitter i samma punkt hela tiden.

Hur menar du? Varför vill du flytta på dig?

Det finns en uppsjö av olika modeller men i alla jag har haft och nu har är det inte så. Jag har lodrät sits och bekväm, dessutom;) Bäst stöd för en lodrät sits får man nog i en "center-seat"...

Jag rider i westernsadels dels för att jag rider western, och för att de är bekväma och stabila. De fördelar sig över hela hästen rygg och ger hästen bogfrihet. Dessutom sitter man väldigt avslappant. Min häst verkar trivas mer med westernsadel, han slappnar av mer och kan utföra rörelserna bättre. GO GO WESTERN!

Jag rider i vanliga fall i vanliga sadlar men ska skaffa en westernsadel för hästens skull när jag ska ut på längre skogsturer. Jag tycker däremot att de är otrologt obekväma om man är van att rida i en mjuk engelsk sadel. Får skaffa ett fårskinn. Men tryckfördelningen blir på en mycket större yta och ska jag sitta länge i sadeln blir det mycket bekvämare för hästen.
Flera har påpekat att bogfriheten är så bra i westernsadlar och jag måste sätta ett frågetecken där. Jag har provat mig igenom ett antal nu och endast hittat en!! som inte klämmer hästens bogblad. När det gäller vanliga sadlar finns inte det problemet.

Vissa typer av sadlar har stiglädren fästade längre fram, andra lite längre bak. Det finns westernsadlar för olika grenar precis som det fins engelska sadlar för olika grenar (hoppning, dressyr, allround)

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 021
Senast: Lycan
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 508
Senast: MimmiNO
·
Western Hej! Rider en häst som är en okänd korsning, troligen arab i henne. Hon är gräns mellan D-ponny/häst. Rider hoppning, engelskt, WE...
Svar
8
· Visningar
2 956
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 330
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30