westernsadel till islandshäst

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jaooo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 832
Sv: westernsadel till islandshäst

Det finns w- sadlar som passar alal hästar och inte bara till just isis..
Du får nog gå på en w-sadel som passar hästar med korta ryggar

Westernsadlar brukar generellt sett inte passa bra på korta ryggar. Själva grejen med en bladbom är att fördela ut vikten över stor yta, även i längsledd, därmed blir de ofta för långa.

Vad jag vet så gör t.ex. Deuber (samma som tillverkare Star trekk) bomsadlar och har just en bom-westernsadel som jag till och med har för mig heter något i stil med "island" just för att den ska vara kort nog att passa. Men när jag tänker efter är den sadeln ca. 57 cm lång MED skirt, fastän det är "kortversion".

Vill du ha westernsadel för att känna dig tryggare? De enda westernsadlar jag skulle kunna tänka mig att lägga på en islänning är bomlösa modeller; dels har ST en modell som är 48 cm kort, dels så lägger de flesta bomfria westernsadlar mest tryck precis under ryttaren, den del av hästen som är mest lämpad att bära vikt; den fördelar inte ut vikten baktill på sadeln vilket innebär att bakvalvet inte trycker mycket och sadeln kan på så vis vara länger utan att det skadar hästen.

Det finns ju arabwesternsadlar som är just till för kortryggade hästraser så som isis arab mm=)

BIG HORN har en vet jag för korta ryggar och den är skön å rida i=)

Deras korta är säkerligen inte kortare än 55-60 cm och med tanke på snacket inom bomlösa kretsar om att islänningar har anläggningsytor på ca. 40-45 cm är det fortfarande för långt.

ok, jag kör på bomlös sadel, jätte bekvämt

Liknande trådar

Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
349
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
530
Senast: iNHALE
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
860
Senast: Lisen82
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 847
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka