Westernsadel, storlekar...

H

Heira

Jag funderar över om tumstorlekarna i sitsen på westernsadlarna motsvarar vanliga sadlars storlek?

Vilka storlekar har du? Och har du stor eller liten rumpa?

Min är ju inte den minsta i stan direkt :angel: :o , men jag vet inte vilken tum som skulle bli lagom.... :crazy:

Sv: Westernsadel, storlekar...

Sätet är mycket större än vad det är på vanliga sadlar. En som passar i en 17" sadel passar i 15,5" eller 16" när det gäller westernsadlar.

Håller med bigganl. När man väljer sitsstorlek behöver man ta hänsyn till både rumpan och längden. Detta betyder att en lång och smal person kan behöva en 16"-sadel medan en kortare och tjockare person ibland kan klara sig med en mindre sits. Man får provsitta helt enkelt om man har möjlighet.

För att krångla till det så kan det också vara så att två sadlar med samma sitsstorlek kan upplevas som olika rymliga beroende på vilken typ av sadel det är.

Jag hade 16" på mina westernsadlar, är 173 cm lång och har stl 42 på byxor. Behöver 17½-18" på engelsk sadel.

Tack så mycket för svaren, nu känner jag mig lite klokare! :)

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 933
Senast: Cattis_E
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 276
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 838
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
717
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023