Westernsadel/Stocksadel

nexxa

Trådstartare
Jag har alltid varit sugen på att skaffa mig en westernsadel/stocksadel.Mina problem är att jag hittar bara mega sadlar som väger ton.
Har kikat på stocksadlarna och de är visserligen inte tunga men ändå stora..Ngn som kan rekommendera någon sadel till ett vbl med kort rygg,väldigt markerad manke.
Gärna om ni har ngn hemsida också.
Hade en sadelutprovare ute som rekomenderade 16,5" och normalbom 31-32 till vanlig hopp/dressyr/allround(antagligen vidare..) och det är till ngn hjälp..

Tackar :bow:

Sv: Westernsadel/Stocksadel

Om det är viktigt med att den ska väga mindre, så kanske du ska fundera på en westernsadel som är syntet eller i delvis syntet? De är betydligt lättare, och finns i en rad olika modeller. :)

Annars så kan jag nästan lova att man vänjer sig vid vikten på en vanlig Westernsadel också... ;) Någon annan kanske kan tipsa dig om olika märken på sadlar (bomvidd osv), där är jag ingen stjärna direkt! :)

Tack för svaret! :)

Western syntetsadel hade jag helt glömt bort :o Vet du vart man kan köpa dem? Hur funkar det med bom och strl på Western sadel, vet inget om sånt :o

Hööks har halvsyntetsadlar och Börjes har en helt i syntet. Testa rundskurna sadlar om du har en kortryggad häst, westernsadlar är ofta väldigt långa.

Bomstorlekarna på ett ungefär:

Semi Quarter bom= smal
Quarter bom = normal
Full quarter bom = vid
Extra full Quarter bom= extra vid

Normal sitsstorlek för dam är 15"-15,5"

Senast ändrad av en moderator:

Tack för svaret !

Kanske en halv trög fråga men kan inte en sadel som är allt för lång ligga på fel muskler och förstöra i ryggen, eller är det annorlunda med westernsadlar?
Kanske konstig fråga, hoppas du hänger med på vad jag menar...

Det är bara själva bommen i en westernsadel som fördelar tryck, inte skirten. Men skirten ska ju inte vara så lång att den skaver på på länd eller höftknölar.

Hur stor är skillnaden mellan en Quarterbom och en fullquarterbom och var går gränsen för det man ska välja??

Senast ändrad av en moderator:

Skillnaden mellan en quarter och en fullquarterbom skiljer sig mellan olika märken precis som det gör med engelska sadlar. Vad man ska välja beror på vad som passar hästen, man får prova sig fram helt enkelt. Det är inte bara bomvidden som avgör om sadeln passar eller inte utan hela bommens utformning.

Liknande trådar

T
Utrustning Nu har jag gett upp tanken på att göra om min underbara Isabell sadel. Ska sälja den, letar därför efter något annat och jag måste...
Svar
4
· Visningar
1 054

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka