Westernsadel på "vanlig"ridhäst.

sannaaah

Trådstartare
Har en 4 åring (snart 4) som har ganska jobbigt sadeltvång. Jag funderar på att skaffa en westernsadel åt honom. Dels för att den fördelar trycket över en större yta(?) och dels för att det är nog lättare att sitta kvar i en sån om han börjar bocka :angel:. Har bara ridit i westernsadel några gånger.

Tänkte ha det som tillfällig lösning så man åtminstone kan rida ut hästen i alla gångarter i skogen tills han vant sig och kommit över sadeltvånget mer och mer.

Frågan är då vilken sadel man ska ha? Hur passar man in en westernsadel? Hästen har ganska kort rygg och markerande manke.

Gjordarna på en westersadel är väl fasta eller? Finns det med resår på? :angel:

Jag är som synes helt okunnig när det gäller western men vill försöka ha en sån sadel på hästen tillsvidare om det skulle funka.

Vad tror ni?

Sv: Westernsadel på "vanlig"ridhäst.

Har en 4 åring (snart 4) som har ganska jobbigt sadeltvång. Jag funderar på att skaffa en westernsadel åt honom. Dels för att den fördelar trycket över en större yta(?) och dels för att det är nog lättare att sitta kvar i en sån om han börjar bocka :angel:. Har bara ridit i westernsadel några gånger.

Tänkte ha det som tillfällig lösning så man åtminstone kan rida ut hästen i alla gångarter i skogen tills han vant sig och kommit över sadeltvånget mer och mer.

Frågan är då vilken sadel man ska ha? Hur passar man in en westernsadel? Hästen har ganska kort rygg och markerande manke.

Gjordarna på en westersadel är väl fasta eller? Finns det med resår på? :angel:

Jag är som synes helt okunnig när det gäller western men vill försöka ha en sån sadel på hästen tillsvidare om det skulle funka.

Vad tror ni?

Hallojsan.
Min första tanke är nog att en Roingsadel skulle passa er.
Jag har en häst med otroligt markerad manke och de har inte varit lätt att hitta sadel till honom.
Sadeljordarna är inte fasta dom är som på en vanlig sadel men om han är lite kännslig så kanske han ska ha en neopren. Dom är inte så dyra.Lycka till.
Du behöver en djup sadel som är lättare att sitta kvar i.:D

Jag skulle föreslå en sadel med double rigging. DVS 2 ställen att välja på
var du vill sätta sadelgjorden. min ena häst har haft enormt sadeltvång och när jag köpte en sadel med double rigging och flyttade sadelgjorden till ett annat läge, så i stort sett försvann problemet. På henne så har hon ytliga nerver precis där sadelgjorden normal ligger :crazy:
leta efter en sadel med round skirt om d uhar en häst med kort rygg.
Rundad i bak kanten.

Tack båda två!

Kan jag alltså använda min vanliga resårgjord på en westernsadel?

Vad ligger dem på i pris? En begagnad men hel och fräsch.

Tack båda två!

Kan jag alltså använda min vanliga resårgjord på en westernsadel?

Vad ligger dem på i pris? En begagnad men hel och fräsch.

Nej du kan inte använda din vanliga sadeljord. Men köper du en beg sadel så kanske de medföljer en neoprenjord om du har tur. Men sen kan de ju vara bättre att åka till en sadelutprovare så de verkligen blir rätt. Tommy Gustavsson är våran bästa och han har flera hundra sadlar hemma. Nu har jag inte andressen i huvudet precis men ligger i plånboken.
Köper du en BRA begagnad sadel till din häst som inte är 10-20 år gammal som är tillverkad i USA ny värde 25-35 tusen men begnad 8-10tusen. Och har du en känslig häst så ska du defenitivt inte köpa ny billigsadel för de hjälper inte din häst utan skjälper i längden.
Lycka till.;)

Vilken typ av sadel tror ni skulle passa denna häst?

helgehagenextaug07.jpg

grandehelgeisommarhagenjuli07.jpg

helgebetarpvgtillsommarhagenjuli07.jpg

helgestallgngext.jpg

helgehagenext.jpg

helgesommarhagen.jpg

helgejagprovridningpbanan.jpg

Vilken sadel som helst som har rätt storlek och därmed passar hästen... och som passar ändamålet, det du vill träna (allround, roping, ranch, pleasure, osv osv osv)

Menade du med din fråga storlek, märke osv, så är det förstås omöjligt att svara på genom att titta på en bild.

Jag ska inte träna western alls. Vill prova om hästen kanske trivs bättre med en sån sadel.

Tänkte med bilderna att man kanske kunde få nån riktlinje att leta efter.

Kolla om du kan hitta en RIKTIG orthoflex de har mor på sitt fullblod. ser liknande ut. Sen är de väl så att han är omusklad över ryggen din kille och kommer bredda sig en del förhoppningsvis. Men de går inte sitta här och titta på bilder och säga vad en häst ska ha för stl på sadel. Men glöm semiquarter utan kanske troligtvis quarter eller fullquarter för sen går det alltid att använda en pad som heter buildup pad. Men köp tidningen Lucky rider och ring Milsta eller Tommy Gustavsson men se till att du får proffs hjälp de finns mång många wannabees idag. Kolla vem som bor närmast dig.

Din häst ser ut ungefär som min i ryggen med mycket manke osv... Jag letar sadel nu och det är ett H-lvete :(

De jag provat i full quarter bom har oftast varit för trånga... jag la ett järn band ca. 5 cm bakom bogbladen där sadelbommen ska ligga på och böjde till bandet efter ryggen och mätte sedan vidden på min hästs rygg (kanske ett tips?) Min mätte 7 tum, men sen är ju risken att lägger man på en så vid sadel som behövs så hamnar den med tryck uppe på manken istället *suck*

Jag vill också ha tips med andra ord!

Och en fråga om hästen mäter ex. nu 7 tum, vad ska vidden på sadeln då vara eftersom man ska få plats med padd också utan att det blir tryck och för trångt?

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle jättegärna vilja höra vad ni tror om den här situationen: Tog en nordis på foder förra hösten. Han hade ridits i en bomlös...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 978
Senast: mahlmt
·
Western Vad säger ni om en Westernsadels tryckfördelande yta? Anser ni den generellt sett större än en sadel av engelsk typ, dvs vanlig hopp-...
Svar
5
· Visningar
2 387
Senast: cowgirl81
·
T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
3 055
Senast: Lazy Lady
·
A
Western Tänkte höra mig för lite åt en kompis so mär sugen på att börja med western. Hon har en gammal galoppör, han är idag 14 år och hon har...
Svar
4
· Visningar
1 552
Senast: Lillfisen04
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur