sannaaah
Trådstartare
Har en 4 åring (snart 4) som har ganska jobbigt sadeltvång. Jag funderar på att skaffa en westernsadel åt honom. Dels för att den fördelar trycket över en större yta(?) och dels för att det är nog lättare att sitta kvar i en sån om han börjar bocka . Har bara ridit i westernsadel några gånger.
Tänkte ha det som tillfällig lösning så man åtminstone kan rida ut hästen i alla gångarter i skogen tills han vant sig och kommit över sadeltvånget mer och mer.
Frågan är då vilken sadel man ska ha? Hur passar man in en westernsadel? Hästen har ganska kort rygg och markerande manke.
Gjordarna på en westersadel är väl fasta eller? Finns det med resår på?
Jag är som synes helt okunnig när det gäller western men vill försöka ha en sån sadel på hästen tillsvidare om det skulle funka.
Vad tror ni?
Tänkte ha det som tillfällig lösning så man åtminstone kan rida ut hästen i alla gångarter i skogen tills han vant sig och kommit över sadeltvånget mer och mer.
Frågan är då vilken sadel man ska ha? Hur passar man in en westernsadel? Hästen har ganska kort rygg och markerande manke.
Gjordarna på en westersadel är väl fasta eller? Finns det med resår på?
Jag är som synes helt okunnig när det gäller western men vill försöka ha en sån sadel på hästen tillsvidare om det skulle funka.
Vad tror ni?