Westernsadel=ajaj!

M

meander

Jag har ett problem.
Jag köpte en westernsadel till mitt varmblod på skoj, bara att ha och rida i hemma. Men nu har jag upptäckt hur otroligt obekvämt det är när man är van vid den gamla vanliga sadeln.
Har ni några tips på hur man kan få sadeln lite mer bekväm och hur man ska sitta i sadeln för att inte ha sönder insidan av låren! :D

Sv: Westernsadel=ajaj!

jag har alltid trott at d e mycke bekvämare:D d kanske d inte e:p då ska ja inte köpa någon nu:D men den lär väl bli mjukare me tiden,rid me termobyxer:rofl: :rofl: :rofl:

haha ja jag får göra det! Nu e den fruktansvärt obekväm så jag vill inte gärna rida i den. Det är väl som med nya skor!
Först skavsår sen supersköna! haha:bump:

eller så tvingar du helt enkelt upp Pojkvän/syskon/barn i den i ett halvår:rofl: :rofl:

Var det en ny eller beg sadel du köpte? Var den ny måste fendrarna böjas i rätt possition me hjälp av olja å kvastskaft... fast det kanske du redan gjort?

Du kanske kan köpa ett fårskinnsöverdrag?

Är det en lite billigare sadel? Har provsuttit i en del lågprissadlar (sådana som kostat under 10 000) och jag säger bara - AJ AJ! :eek: Förstår inte hur folk kan rida omkring i dem. Eller också tror dom att det är så en sadel ska kännas. En kvalitetsadel är bekväm som en soffa från första stund, men som allting annat: smakar det så kostar det :D.

/bortskämd rumpa

Kul att folk alltid jämför W-sadlar med soffor o fotöljer :crazy:

Finns ju ingen likhet över huvd taget mellan en sadel o en soffa?? :smirk:

Stadigt o bra köper jag, men inte bekvämt eller alls som i en soffa, varken billig eller dyr sadel :confused:

precis fendrarna måste vridas .Blötas o vridas.Jag använder ett kvastskaft el dyl fastän dom e beg, ibland för o böja till lite extra när dom "gått tillbaka" .
Det finns nog olika stoppning på sadlar beroende på märke o inriktning skulle ja tro...
Du får rida i "cykelbyxa" kanske;) .
Men jag tror jag sett ngt liknande för ridning.

Med westernsadlar brukar man kunna se ett samband- billigare är obekvämare. Köp en rumpvärmare och se till att vrida till fendrarna.

Du har förmodligen köpt en dålig, billig sadel. I en bra westernsadel ska man inte få ont.

Vatten + kvastskaft!

Amen! :bow: :bow:

TS: Vad vi gärna glömmer är att en "klassisk" ryttare - med de klassiska ryttarproblemen helt enkelt "sitter fel".

Har en tös som ridit engelsk hela sitt liv men är ute och rider hemma hos mig nu i *trumvirvel* westernsadel.. och tro mig - den sadeln har jag suttit i på långritter (dvs fyra-fem timmar) utan minsta ömhet någonstans.. men efter en halvtimme så gnäller hon om att den är hård och obekväm.. Min älskade supersköna sadel! :eek: Obekväm? o.0

Tog lite tid innan jag insåg att hon inte hade hittat sitsen helt enkelt.. vinklingen i bäckenet skiljer sig vid ridning i klassisk sadel och westernsadel.. (iaf för oss.. säkert någon som upplever det helt annorlunda.. men men..) Känns som många klassiska ryttare sitter och försöker "sätta sig som vanligt" i en westernsadel, vilket blir en aningens gnutta fel.

Får personligen ont i knäna och höfterna av klassisk sadel, så där sitter jag och belastar mig själv fel med... Så det gäller tvärt om med.. :D

Kämpa på - och glöm inte slappna av...

BTW. En billig s*itsadel är alltid obekväm, oavsett om den är klassisk eller western... S*it är sk*t är s*it oavsett vilken påse det ligger i..

Bra svar! Sedan är det ju med westernsadlar som med engelska sadlar - alla sadlar passar inte alla ryttare. När jag letade efter sadlar till mina hästar provred jag ett antal olika sadlar. Vissa satt jag bra och behagligt i medan andra inte passade mig alls.

Bra svar! Sedan är det ju med westernsadlar som med engelska sadlar - alla sadlar passar inte alla ryttare. När jag letade efter sadlar till mina hästar provred jag ett antal olika sadlar. Vissa satt jag bra och behagligt i medan andra inte passade mig alls.

Citat av gammal ridlärare: Smaken är som baken.... alla är unika.

eller så tvingar du helt enkelt upp Pojkvän/syskon/barn i den i ett halvår:rofl: :rofl:

haha jag önskar jag fick upp pojkvännen i den vanliga sadeln ens men det verkar som han tänker vägra för alltid! :mad: :D

Var det en ny eller beg sadel du köpte? Var den ny måste fendrarna böjas i rätt possition me hjälp av olja å kvastskaft... fast det kanske du redan gjort?

det var faktiskt en begagnad sadel jag köpte så jag vet inte om den är böjd eller inte. Säljaren sa att den va lite obekväm i början men att det skulle bli bättre, nu tyckte hon den var så skön så!
Men det tycker INTE jag!!! :rofl:

Jag säger som Bevidered, smaken är som....

Min rumpa har suttit på en billig Börjes sadel massor av timmar, utan att ta skada...dock är det ju ingen bra sadel för hästen...det vet vi ju (inte var hästen min heller, så attakera inte nu Bill;) )

Min rumpa är nog gjord för 10-13000 krs sadlar, för där har den trivts oxå...plus att de har varit bra för hästen...
Däremot har jag provridit en tim (var nog:o ), i sadlar för 20-22000 och visst, de var bra för hästen, men AJAJ, inte för mig....
Så kan det gå när man blev skapad....:D

I en bra westernsadel ska man inte få ont.

Säg inte det! Jag red rätt ofta i en av min förra chefs 35tusen kronorssadlar (han hade 2 :devil: ), och jag kan ju säga dig att det finns inget som inte mina sittben vässar sig igenom! :cry: :crazy: :rofl: :rofl:

Nu har jag fått många bra svar på vad jag ska göra med sadeln.
Jag antar att jag får börja med att böja den med kvastskaft och sitta mindre dressyrigt för att sedan överväga om jag ska kasta den! haha
men för allas information imorgon ska jag prova att sitta mer avslappnat så får vi se om det funkar! :idea:
tusen tack för alla svar!

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 672
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar