Westernkurser och sadlar

P

Psyco

Funderar på att åka på någon form av Westernkurs/ridläger nästa sommar inom Hallands län.Någon som kan rekomendera någon?

Hur funkar Western sadlar, ligger de inte i regel lite stadigare? Jag tycker de känns så tunga bara, verkar vara lite dumt om man har en häst med ryggproblem.Men ändå känns det som ett bra alternativ då den sägs ligga bra.
Någon som kan rekomendera någon bra sadel samt hemsida?

Sv: Westernkurser och sadlar

Jag kan tyvär inte rekomendera nått läger innom hallands län. Men inom västra görtaland så finns det ett superduperbra horsemanship läger som är för både dom som rider western och inte. Hon som har de lägrerna har skrivit en bok. 'boken om horsemanship' heter den.

Jo. dom sadlarma är mycket tyngre, men själv tycker jag att dom är mycket bättre. Man sitter bättre i dom.
Sen så tycker jag att du ska köpa en trail sadel. Inte en cutting sadel tex eftersom att det är en 'ko sadel' med större sadel knopp.

Men en rätt tillpassad sadel ska du kunna rida utan att behöva spänna sadelgjorden :) De ligger otroligt stadigt om de passar.

Om du absolut vill ha en nättare sadel så finns det ju sadlar med en del syntet istället för läder. Det sparar vikt.

Barrelracesadlarna är också nättare så det kanske kan vara ett alternativ?

http://www.western-ridning.com/

Läs här, det står mycket bra om sadlar på denna sida.

Hej!

Karin Pettersson, Måstocka utanför Halmstad.
Duktig och trevlig!
Rekommenderas varmt.
Hon ordnar en del camps på sommaren.
Annonserar i Hästfynd (Two-T westerntraining)

Hug your horses!
/Mike - Wild Bunch Skåne

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 476
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Jag rider WE och fälttävlan, har en mellanpris hoppsadel som ligger ok på hästen men oskön för mig att sitta i samt en äldre...
2
Svar
24
· Visningar
2 175
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 867
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka