Westernhästar rids på framdelen

Mirre

Trådstartare
Sitter och läser en artikel -"Hitta nya vägar" sid 21- i nya hästmagazinet, och det handlar då om en som åkt runt i olika länder och provat olika ridstilar.

Men det jag hängde upp mig på var då att det står att westernryttare alltid rider med hästens tyngdpunkt på framdelen.
Men även i western så ska ju ändå hästen jobbas bakifrån och fram och bära sig själv, utan att lägga tyngden på framdelen. Eller?

Iof ser många westernhästar väldigt framtunga ut

Men ni som kan det här ge mig åsikter nu! Rids westernhästar med vikten på framdelen och om dem inte gör det varför ser då dem flesta så framtunga ut?
Gärna bilder också på hur det ska resp inte ska se ut

Sv: Westernhästar rids på framdelen

Skriver ett mail till tidningen och ifrågasätter kommentaren.
Rent logiskt så borde det ju vara nästintill en omöjlighet att utföra korrekta stop och rollbaks om hästen gick med all vikt på framdelen

Senast ändrad:

Tyngden ska flyttas bakåt även inom western. Att lyckas med det är en förutsättning för att kunna göra bra slidestops och spins, som du nämner.

Inom western finns ett stort antal ekipage som inte är mycket högre än skogsluffarnivå, sedan finns hela skalan upp till "de stora". Ska man döma ut hela engelskridningen bara för att man sett en nybörjargrupp på ridskolan? Det finns folk överallt som rider som krattor, men det finns även folk som rider fantastiskt, i en enda salig blandning.

Sedan så är det även skillnad mellan olika grenar. Många av grenarna kräver en mycket samlad häst för att de ska gå att genomföra, medan andra grenar är mer stiliserade och man har andra önskemål om formen.

/Ida

självklart så ska inte westernhästar ridas på framdelen, så skulle vara jätteskoj att höra vad du får för svar från tidningen!

det var väl det jag tänkte.
Man kan inte döma en ridstil efter att ha sett ett fåtal ekipage.

real_cowgirl:lägger ut svaret här sen:)
Det jag skrev i mailet:

Hej!

Känner att jag måste kommentera en artikel, i senaste nr av Hästmagazinet, nämligen Hittar nya vägar av. Maria Skagemark.

Står där att Sara Silfverberg, som artikeln handlar om, var tveksam till huruvida det är bra att rida westernhästarna på framdelen.

Vill dock bara påpeka att även i westernridningen rids hästarna med fokus på att hästen ska kunna bära sig själv med vikten lagd på bakdelen-inte framdelen.

Exempelvis skulle det vara fysiskt omöjligt för hästen att göra en korrekt slidestop om tyngdpunkten låg på framdelen.

Det skulle heller inte vara möjligt att utföra spin och rollbacks ifall hästen inte gick med bärighet på bakdelen.

Ville bara påpeka det och vill samtidigt säga att det ändå är en väldigt intressant artikel och en bra tidning.

Mvh/Marie

Äh! Hästmagazinet kan inget om western endå ;)
Läs lucky rider! ;)

Samtliga westernekipage jag sett live så har alla gått på framdelen förutom ETT ekipage som hade en viss grad av samling. Fast då har jag bara sett ryttare som tävlar på D-nivå.
Vad jag sett på bilder och filmer så finns det en hel del ekipage inom western (huvudsakligen bland de på högre nivå) där hästen är korrekt samlad.

Samtliga westernekipage jag sett live så har alla gått på framdelen förutom ETT ekipage som hade en viss grad av samling. Fast då har jag bara sett ryttare som tävlar på D-nivå.
Vad jag sett på bilder och filmer så finns det en hel del ekipage inom western (huvudsakligen bland de på högre nivå) där hästen är korrekt samlad.

Samtliga hoppekipage jag sett live så har dom bara hoppat 30 cm førutom ETT ekipage som hoppade 40 cm. Fast då har jag bara sett ryttare hemma på ridbanan.
Vad jag sett på bilder och filmer så finns det en hel del ekipage inom hoppning(huvudsakligen bland de på høgre nivå) dær hæsten kan hoppa høgre.
Fast jag vet ju inte om det ær sant eller bara dataanimerat! :cool:

och vad menar du med det inlägget?
Tänkte bara att reportern kanske har varit där westernridning sker på D-nivå, dvs realtiva nybörjare (som ex jag själv :p )
Man ser ju inte heller särskilt många hästar i form i de lägre klasserna inom dressyr heller ;)

:bow: :bow: :bow: :rofl:
gillar din komentar :)
(och inte för att vara taskig mot någon annan...)

Knapplån: Relaterar till en artikel i Stallmagasinet som jag har skrivit om i tråden "Samling". Där sägs - utifrån testresultat - att det är svårare än man kanske tror att få hästen att bära sig på bakdelen. Sen som jag sa så finns det olika grader av samling och i alla sekvenser av ridning - vare sig det är western, hoppning, dressyr, behövs inte lika mycket samling som i andra sekvenser. Ska man tex. få till ett bra stop eller en bra spin måste hästen ha bakdelen väl under sig. När man skrittar eller joggar behövs kanske inte lika mycket. Sen säger jag inte att det inte vore önskvärt men utifrån hästens möjlighet att utföra det man ber om tror jag att man kan begära olika mycket. Det finns hästar som inte bär sig särskilt bra -till och med på elitnivå - inom alla dicipliner.

Inom western finns ett stort antal ekipage som inte är mycket högre än skogsluffarnivå, sedan finns hela skalan upp till "de stora". Ska man döma ut hela engelskridningen bara för att man sett en nybörjargrupp på ridskolan? Det finns folk överallt som rider som krattor, men det finns även folk som rider fantastiskt, i en enda salig blandning.
/Ida

Jaha, där kom det igen, det uttryck jag alltför ofta läst på detta forum...
Ja, jag hör till dom som rider som en kratta kanske, men alla är ju barn i början, heter det ju...Naturligtvis tar jag åt mig av dessa kommentarer, både positiv o neg...
Jag aldrig har tänkt mig upp på "elitnivå", jag gör så gott jag kan för att hästen skall gå i rätt form en dag...naturligtvis m hjälp av en tränare...
Sen har jag för mig att någon efterlyste bild på en häst som går på bogarna...jag har det här, var så god, så kan ni kommentera, om ni vill....
http://i79.photobucket.com/albums/j155/BonRaiz/anneoraiza1.jpg
Denna bild är tagen 1a lektionen i lördax (träningsläger), då hon verkligen gjorde allt för o hänga på bettet o jobba så lite som möjligt...
Tyvärr fick jag inte nån bild på sön träning, då hon inte hade nåt bett och gick f...så mkt bättre...
Jag har en mkt lat häst, gör så lite som möjligt och är absolut inte nån Reininghäst...som verkar vara det ända Rätta
Ursäkta bitterheten i texten, som kanske lyser igenom, men för att vara en "nybörjare" på western, så känns det ibland som om denna forum är en klubb för inbördes beundran....
Där bara dom "bästa" hästarna o ryttarna räknas....

Ja, dom flesta westernhästar rids nog på framdelen. Men det gör även alla dressyr och hopphästar. Skillnaden är att dessa rids med ihopdragen och kortare hals, men nog går dom lika mycket på framdelen för det! Dom pressas dessutom i ett övertempo, så jag tror en westernhäst slits mindre. En westernhäst är trots allt avslappnad i kroppen och rids mycket mjukare...

Ja, din bitterhet lyser igenom. Det jag ville ha fram, och som jag hoppas att de flesta förstod, var att inom alla ridstilar finns folk på olika nivåer. Att då döma ut en hel ridstil bara för att man sett folk rida på ett mindre lämpligt sätt, tycker jag är väldigt fel.

Nybörjare ja. Om du vill veta något om engelskridning, går du då och ställer dig på ridskolan och tittar på en nybörjargrupp? Nej, du tittar på TV på VM och OS. Är det då konstigt att det blir irritation för att folk dömer ut western grundat på att det finns folk på D-tävlingar som inte kan så mycket, istället för att åka på någon stor tävling och se vartåt man strävar?

/Ida

Jag måste bara skriva ett inlägg. Kanske jag har läst fel eller missat något, men VART i artikeln i Stallmagasinet framgår det att reportern har tittat på nybörjare??? Var hon ens i Sverige när hon gjorde reportaget?? Sen till hurvida en häst KAN spinna med vikten på framdelen, så går det. Min häst gör det! Hon står alldeles för upprätt med sina bakben. Och lägger mera vikt på frampartiet. Dom KAN göra det, men nr 1 det är absolut skadligt för dom och 2 det är inte KORREKT. Så jag måste hela tiden träna min lilla dam att lägga vikten bak. Så det blir mycket backande:rofl: .

Linda

Tycker inte att du ska ta åt dig. Jag sliter också varje dag för att få min lite lätt bekväma häst att bära sig själv. Kämpar också för att lära mig mer och komma vidare.

Blåbär finns överallt. Tycker inte att du ska se detta forum som klubben för inbördes beundran. Jag har sett bilder från dig tidigare. (kommer ihåg dig för jag tycker att du har så fin häst.)

Det är bara att kämpa på och känn inte att du är ensam.

Jag har inte läst artikeln i fråga, jag bara svarar på påståendet att westernhästarna _alltid_ rids på framdelen.

Det påståendet anser jag vara fullkomligt åt skogen, oavsett vilken nivå av ryttare man tittat på. Det är vanligt förekommande på lägre nivåer, visst, men det är inte vad man önskar och strävar mot.

En häst kan gå runt med framänden och stå still med bakänden utan att sätta under sig, men det är då inte en bra spin, det är knappt spin över huvud taget. Däremot så är det en början till spin, träning, men jag hoppas att du inte nöjer dig med det utan fortsätter att träna, för att samla din häst och få till bättre spin.

/Ida

Hej!

Som säkert framgår av mitt inlägg så nöjer jag mig inte med det, utan jobbar vidare med att få henne att lägga vikten på bakdelen.

Sen håller jag också med att en spinn med vikten på framdelen inte är en bra spinn, men att dom kan spinna så. Jag rättfärdigar inte det utan bara säger att dom faktiskt kan.

Att spinna är ju mer än bara vikten på bakdelen, glöm inte att hästen måste korsa frambenen korrekt och att ha VIKTEN på rätt bakben. Det är också ett problem man får brottas med när man ska lära hästen denna rörelse. Som sagt var det blir mycket backande och flytta in bakdeln för mig.

Jag själv har inte problemet med att inte få vikten i en spinn på fel ben, utan min häst kan antagligen det ändå, för när jag var på en tävling i sommar så gick domaren runt till alla och komenterade något, då sa hon till mig att min häst var den enda i klassen som hade vikten på rätt ben i spinnen :love: först så tänkte jag att det inte kan vara så svårt att få hästen att spinna på rätt ben och med vikten på det benet, men antagligen så kan det vara så...

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 023
Senast: Lycan
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 957
Senast: QueenLilith
·
Hästvård För första gången på många år kan jag börja hänga i hästdelen på buke igen! :bump: Jag har börjat hjälpa min granne med hennes...
Svar
0
· Visningar
648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka