Westerngjord med resår?

Emboella

Trådstartare
Jag är totalt oinsatt i westernvärlden men har lagt märke till att westerngjordar sällan har resår vid spännena, och de få gjordar som har resår har dessutom ofta massa teddyfluff. Nyfiken som jag är undrar jag varför det är så? :confused:
Om man vill ha en westerngjord med resår, vart bör man leta då? (läs: vart kan man köpa det :angel: )

Hoppas någon kan stilla min nyfikenhet!

Sv: Westerngjord med resår?

Jag fattar inte heller varför man vill ha en med resår???

Men som svar på din fråga, de säljer en med resår på Hööks.

mvh Eva

Professionals Choice har en "stretch-gjord" med resår i mitten. Heter nåt med Comfort Stretch :)

Hästens buk vidgas med 10-20 cm när den är ansträngd bara vid andning så jag förstår varför man vill ha resår. Läst i Hippson i någon studie, dock flera år sedan så har ingen länk.

TS, du har Pm!

Ja, buken vidgas. Men jag har inte någon sadelgjord runt min hästs buk ;) Dessutom måste man inte dra åt för kung och fosterland, sadel sitter där den ska ändå (nåja, min i varje fall). Vet många som rider engelskt och har resårgjord som drar åt tills knogarna vitnar och man börjar fundera på om hästens bröstben är knäckt..

Meen, bara för att det är resår måste man ju inte dra åt så inåt helskotta?
Bara för att det finns många som gör så (säkerligen inte alla som använder gjordar med resår, including my self då jag hade en sådan) är det ju inte fel att använda gjordar med resår, det handlar nog snarare om gjordar av dålig kvalitet (slapp resår) eller handhavarfel.

Förstår inte varför det är skulle vara fel med lite elasticitet och rörelse i gjorden.

Nej visst visst, alla är inte lika. Men jag träffar många som, oavsett resår eller ej, drar åt gjorden så man nästan tror den ska gå av.

Jag ser inte behovet av en resårgjord, men vill man ha det så går det väl bra.
Själv har jag en gjord i merlinoull, den är rätt elastisk och sitter kalasbra. Min häst kan andas utan problem.

Ja det var ju en tanke som faktiskt aldrig ens slagit mig.

Eftersom jag alltid har ridit in mina hästar själv så har jag aldrig fått problemet med sadeltvång.
Men jag brukar inte heller vara känd för att blådra mina gjordar vilket ofta märks om någon heffaklump skall seeeega sig upp, då vill det kasa oavsett hur bra sadeln ligger.

mvh Eva

Jo den gjorden jag har nu är det ingen resår i, min häst kan också andas vad det verkar så det är nog inte där skon klämmer :D

_Eva_
Vad bra! Upptäcker/undviker man ev. problem i tid tror jag också att sadeltvång går att undvika från början.
Det mesta häst och sadelproblem är ju handhavarfel.
Nä det är klart, de flesta sadlar glider nog en del om man hasar sig upp och lägger all vikt i en stigbygel.
Även att sitta upp i sadeln är en konst, som inte alla behärskar.

Nu ska jag sluta skriva OT!

För att vara lite mer OT:
En gång när jag var bortrest skulle en stallkompis låna min häst. "Det går bra" sa jag, "sadelgjorden ligger i hyllan". Jag hade tagit av den när jag putsade innan jag åkte och hade inte brytt mig om att sätta tillbaka den.
När jag kom hem igen låg sadelgjorden på precis samma ställe som jag hade lämnat den. Jag frågade om de inte hade ridit som planerat.
"Jo" får jag till svar, "men den där gjorden behövs inte på en westernsadel, det är bara för prydnad!"
De hade alltså varit ute och ridit i drygt en timme utan att sätta fast sadeln! :D

Haha, lite mera OT..
När jag var ung så tränade jag uppsittning mha stå på ett ben och hoppa upp på köksstolen.. (alltså fortfarande på samma ben med det andra i luften)
Det är faktiskt litet svårt:grin:

Idag skulle jag inte klara det men då gjorde jag det och det har jag nytta av än idag vid uppsittning.

mvh Eva

liten halv OT kommentar..

vi "bla-drar" ehum.. under rimliga granser da va, men vi kan inte ha nagot glapp eller giv alls, da slutar det illa... En liten binot till varfor det inte finns sa manga westerngjordar med resor, det ar ju fortfarande i grund o botten designat for arbete. En gjord som stretchar betyder att det ar storre risk att under roping tex sa flyttar sig sadeln - bakat om man drar kalv (tom med brosta och fast gjord kan det handa..) haller man ett kreatur for behandling (2 ryttare) sa kan sadeln dras frammat - trotts bakgjorden. :) bara en liten fotnot sadar.. :)

bara traffat en ren westernhast med sadeltvang. Det finns 2 olika typer av sadeltvang, en mental, en fysisk, men kan inte komma ihag vad det var som hande vid den fysiska men den kan man komma undan genom att gora som vi gor, dra at lite, ga en kort runda, dra at lite mer och helt enkelt inte "hejoha" dra at pa en gang. :)

nuff OT fran mig, kram o ha en fiiin dag!

/Bewwan, som nu gjrot dagens mest meningslosa inlagg.

Det var faktiskt inte alls meningslöst..

Det är ju en jäkla skillnad på att "rida litet fint" och jobba med kor. Vid det sistnämnda måste man dra gjorden litet extra.
Ingen vill ju ha sadeln hängandes på sidan. Då ramlar man ju av och gör illa sig:eek:

mvh Eva

Egonson_: tack för tipset, den ska jag spana in!

*Svarar alla*

Jag vill ha resår då jag har en bomlös med westernspänne och den ligger inte still på samma sätt som en sadel med bom. Musklerna expanderar under arbete och jag vill ge dem möjlighet att göra det och därför ha flexibilitet i gjorden :) Dessutom har jag en väldigt rörlig häst och behöver då en mer rörlig gjord. Han hade också en mild variant av sadeltvång när jag fick honom men verkar trivas bättre med stretch i sadelgjorden.

Elastiske gjord er ikke en god ide for hesten, ligegyldig hvilken type sadel du har. De giver en mere ustabil belastning og en højere tendens til gjordproblemer i hesten. Derfor er der så få western gjord med elastik i. Spænder du gjorden rigtig, kan hesten fint ånde og bruge sin muskler, uden at der skal elastik i gjorden. Mange også overspænder når de bruger en elastiske gjord.

Det er bedre for hesten at bruge en bred, fast gjord, om det er snor, fleece, eller neopren. Hvis gjorden er neopren eller fleece, skal du sikre at STROPPEN er bred, ikke kun polstring. Mange oplever problemer med billig fleece og neopren gjord, fordi stroppen er ikke bred nok.

Har du en hest med gjordproblemer skal du allerførste få undersøgt ordentlig for sadelproblemer, da dårlig reaktioner til gjord og gjordspænding tit skyldes ubehag fra sadlen! Og bare fordi du bruger bomløs kan du altså ikke udelukke sadelproblemer. Mange heste kan slet ikke tåle bomløs. Er der ingen andre tegn på sadelproblemer, kan du så arbejde med hvordan du spænder gjorden.

Vejledninger fra vores sadelmager i USA om hvordan at spænde for at forbygge gjord problemer:

Skubbe imod hesten så den skubber tilbage, imens du strammer gjorden. Det stopper reaktioner til gjorden og distrahere hesten fra at holde vejret.
Det kan være nemmere at spænde stramt og jævnt, hvis du bruger en gjordstroppe på begge sider af sadlen, i stedetfor en "off billet" på den anden side. Hvis du gøre det, spænde den almindelig side først og til sidste på den anden side. Bruger du kun en gjordstroppe, skal du spænde over to omgang for at sikre at det er spændt nok.

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 615
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 187
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 524
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 886
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar