Westernform...

trailtokan

Trådstartare
Hej alla duktiga westernryttare! En fråga från en som hjälper till med en unghäst och som inte har någon vana av att utbilda unghästar: När jag rider en välutbildad westernhäst så lägger jag nästan bara till skänkel så söker sig hästen nedåt. Jag behöver alltså inte ta nämnvärt i tyglarna. Hur får jag en inriden men outbildad häst att förstå att jag vill lära honom detta?

Sv: Westernform...

Vet inte ens om jag vågar svara på det....kanske därför ingen svarat än ;)

Jag lärde mig en gång för länge sedan detta:

Ha en lätt kontakt med hästen via tyglen, inte direkt sträckt tyglen men den ska märka att du finns där samtidigt som du lätt ska kunna ge eftergift.

Tappa med skänkeln (inte hälen utan vaden) mot hästens sida, båda sidorna samtidigt.
Förstår du vad jag menar med tappa ?
Pulsera liksom, inte ett jämnt tryck utan put-put-put ungefär fast väldigt lätt.

Så fort, absolut inte en sekund efter, hästen släpper efter i tygeln, dvs söker sig neråt/framåt så slutar du tappa och berömmer.
Det gäller att man har känslan för när det är rätt.
Var noga med att hästen inte får ett motryck i tygeln utan att den får frihet att söka sig långt ner den vill.

Jag tycker de brukar lära sig ganska snabbt men sen gäller det ju att få den att bära sig i den formen oxå, vilket är en annan fråga.

Hoppas det hjälpte och att jag inte är helt fel ute, enligt de mer vana och duktiga ryttare som jag vet finns här.

Det är så jag fått lära mig med. Dock har inte mitt sto fått lära sig det, så man får knyckla till lite med handleden.. Försöker öva bort det för fulla muggar, men det är ju JAG som måste tränas bort med... :grin:

Tack snälla för svaret! :) jag vet precis vad du menar med "tap, tap" !:) Detta ska jag verkligen börja träna redan i morgon!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 323
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 043
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 818
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 106
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka