Westernbett 9,5

Sv: Westernbett 9,5

du kan söka på western bit, western show bit, snaffle bit (utan skänklar), eller t.ex. märke som tom thumb, billy allen och allt vad det nu finns. Om du har hittat nåt bett i sverige som du gillar men inte finns i rätt storlek är det ju bara att söka efter det. Du kan ju också skriv in western bit 4", men sök då även i beskrivning av varan (finns en ruta att kryssa i när du söker)
Hoppas du hittar nåt bra :)

en quarter med en alldeles lagom mun :)

har fått hästen genomkollad av hästtandläkare som har sagt att den ska ha 9,5 (ev. tom 9 cm)

och jag har fattat det så att många hästar går runt med alldeles för stora bett i sina munnar, hästar har inte så stora munnar som vi tror... :)

Det är helt riktigt Christine att hästar går omkring med alldeles för stora bett och vanligast är det bland halvbloden tyvärr...
Jag heter förresten Anna och är Malins kompis så jag känner Zandy väldigt väl...Det är jag som köpt Dancer (chicados föl)
Jag vill bara önska dig lycka till och jag hoppas vi syns på alla clinicar och tävlingar fram över!!!

Jag kan bara hålla med om att alldeles för många hästar har alldeles för stora bett... Men har du tänkt på att ett oledat stångbett ligger väldigt still i munnen, så därför "gör det inte så mycket" om det skulle vara lite för långt.

Jag har 10,5-11,5 på min häst men stångbettet (som jag enbart använder nuförtiden) är 12,5. Å förra året när jag var inne hos hästtandläkaren med henne, trodde han inte att hon reds för det syntes inga skador efter bettet.

Det jag vill säga är att (i brist på annat) så gör det inte så mycket att stångbettet är lite längre... Iaf enligt min erfarenhet:crazy:

Jag kan bara hålla med om att alldeles för många hästar har alldeles för stora bett... Men har du tänkt på att ett oledat stångbett ligger väldigt still i munnen, så därför "gör det inte så mycket" om det skulle vara lite för långt.

Jag har 10,5-11,5 på min häst men stångbettet (som jag enbart använder nuförtiden) är 12,5. Å förra året när jag var inne hos hästtandläkaren med henne, trodde han inte att hon reds för det syntes inga skador efter bettet.

Det jag vill säga är att (i brist på annat) så gör det inte så mycket att stångbettet är lite längre... Iaf enligt min erfarenhet:crazy:

Fast det finns en risk att tungfriheten (om det finns en sådan) glider i sidled om mundelen är för lång, liksom att "kanten" på tungfriheten går i insidan av lanerna.

Skitutbud, ja det är rätta fakta:devil:

Hatar själv jävla bett utbudet.
Gav upp för flera år sedan så nu rids det med tredelat bridong med fasta ringar (tror storleken var 10,5) på fjordingen. Jag ville ju ha ett sånt där fint och nätt westernbett men neej då:mad:

Hoppas du får tag på nåt bra i RÄTT storlek, lycka till!!

Hej Christine!
Om du tänker tävla på en hand och stång i sommar så behöver du inte vara så orolig för det är inte farligt att lägga in ett stång bett som är nån cm förstort! men däremot ett vanligt tränsbett kan göra skada om det är stort:devil:. Å andra sidan så har du ju ett redan ett tränsbett som är lagom så då är problemet löst!:rofl:

Det är helt riktigt Christine att hästar går omkring med alldeles för stora bett och vanligast är det bland halvbloden tyvärr...
Jag heter förresten Anna och är Malins kompis så jag känner Zandy väldigt väl...Det är jag som köpt Dancer (chicados föl)
Jag vill bara önska dig lycka till och jag hoppas vi syns på alla clinicar och tävlingar fram över!!!

Hej på dig!
Har vi träffats? är det du som e "anna-tess" som en del säger, eller?
hehe, härligt att du känner Zandy!
det är nog första gången här på buke, nån vet vem jag är sen innan :)
Ja, vi ses säkert! ska du va me på nån av clinicarna nu i feb, mars eller april?
Lycka till själv med Dancer! :)

Hej Christine!
Om du tänker tävla på en hand och stång i sommar så behöver du inte vara så orolig för det är inte farligt att lägga in ett stång bett som är nån cm förstort! men däremot ett vanligt tränsbett kan göra skada om det är stort:devil:. Å andra sidan så har du ju ett redan ett tränsbett som är lagom så då är problemet löst!:rofl:

ja, när du tänker så, så har jag ju inget problem egentligen... :p ;)
för visst ska jag tävla på en hand och stång, får nog inte göra på annat sätt :p

Jo du får tävla på tränsbett och två händer i WRAS lägre klasser.:smirk:

C-klass är ju snäppet under B-nivå (som SM ligger på...) och i C-klass får du rida på 2händer

Liknande trådar

Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 071
Senast: Gimlan
·
Utrustning Mitt sto är väldigt stark ute nu när det börjar bli kallt. Hon går vanligen på ett oledat d-rings bett som hon trivs superbra med, men...
Svar
6
· Visningar
927
Utrustning Jag letar efter bett till min häst, som jag haft svårt att över huvud taget hitta något han trivs med. Jag har just nu ett 10 mm tjockt...
Svar
15
· Visningar
1 174
Senast: caballus
·
Western Jag har tänkt mig införskaffa en uppsättning westernutrustning till min sambos islandshäst. Har efter mycket om och men insett att...
Svar
1
· Visningar
852
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka