Western sadel på Fjording

S

sussa

:confused: Hej, nu är det så att jag har köpt mig en fjording o vill ha en westernsadel på henne när vi är ute på skogridnig, jag hade ett varmblod förut som jag hade westernsadel på o det va ju naturligvis underbart att ha sådan på långa uteritter, Har nu sålt min sadel( den skulle ej passa fjordingen), men nu är det så att jag är rädd för att det blir för mkt vikt på henne, jag väger 72kg o plusar man på det med western sadel så blir det ju en del. Min Fjording är 145 mkh, men jag vill inte utsätta henne för en massa övervikt.. Hallo tips, vad tycker ni??? (förutom att jag borde springa bort minst 5 kg:bump: hehehehehe)
Trevlig fortsättning på det nya året

Sv: Western sadel på Fjording

Vad jag har hört iallafall:confused: Så passar arabsadlar bra på fjordingar pga deras korta rygg, de finns ju i syntet= väger inte så mycket! Å andra sidan ä vell fjordingar viktbärande:)

Tänk inte på vikten.
Arabsadlar som Johanna sa kan funka, dock kan de vara för smala i bommen. Beroende på hur lång din fjording är i ryggen, så ska du ha antingen en rundskuren eller en "normal" sadel.
www.mthastsport.se har en reiningsadel som heter "MT's short reiner". Kolla in den :bow:

Jag har testat en semi fullquarter på henne o den passade henne perfekt, men de väger ju bly ;), provade också en Australian Stock Saddle, men den funkade absolut ej, hon har ju ej någon manke direkt. Hon har rätt lång rygg med.

ps, kommer ej in på den sidan du nämde ds

glömde ett s :D

sussa
Återigen, tänk inte på vikten. Sålänge inte sadeln överstiger 13kg är det OK. Min fjordings sadel väger 13.
Ska du ha en sadel som passar till 100% på din fjording så får du specialbeställa en sadel med specialbom för kallblod.
En sådan sadel är mycket dyr, så satsa på en mellanlandning tills du har råd med en sådan. Simcos arabsadlar brukar ligga bra på fjordingar, jag har själv ridit i en sådan på min.

Semi = V
Full = XV
Har du alltså en häst med väldigt bred/obefintlig manke så är Full quarterbom att rekommendera. Har du en lite smalare så passar nog semi quarterbom bäst.
Min hästs sadel är semi quarterbom.

haha jag kan ha fått sadelstorlekarna om bakfoten. men jaja. haha

TCJ skrev:
Simcos arabsadlar brukar ligga bra på fjordingar, jag har själv ridit i en sådan på min.

har precis fått hem en sån till min fjordis, men jag har inte riktigt bestämt mej om jag ska behålla den eller inte.
det är dom där förbannade bogarna som alltid ställer till med besvär :cry:

Jamen somsagt.
Ska du ha en 100% så MÅSTE du specialbeställa!
HAR du dom pengarna är det ju dumt att fibbla med andra sadlar.
Men har du INTE de pengarna, så är simco och liknande märken mycket bra mellanlandningar.

Tror nog att det kanske blir en simco fullquarter, men nu har jag fått upp ögonen på en som hette Abetta Wide Trail, så jag vet inte :confused:, Just för tillfället har jag en Griffin haflinger x-vid på henne, den passar perfekt, men har man ridit med western sadel förut så känns inte detta sååå behagligt nu, Hon är väldigt pigg med o dundrar iväg så det flyger omkring henne o då tycker jag personligen att jag sitter både bättre o tryggare i westernsadeln.
hmmm vi får se vad det blir :bump:

Ta det du känner är bekvämast för både dig och hästen.
Jag älskar simco, det är en mycket bra mellankvalitésadel.
Min blivande är en Montana.

Vad är det med kajsas bogar? Vilka bogar?:smirk: Skaffa en arab så får du problem :smirk: Speciellt en utan manke.

Jag har en arab med väldigt bred och kort rygg utan manke. För tillfället äger jag ingen sadel alls då min big horn arabian light var för trång vid bogbladen. Allt annat jag provat, dressyrsadel, islandssadel ligger inte still. Vill nog ha en w-sadel men dock inte de jätte tunga varianterna då jag kombinerar western med lite distans. Är det någon som vill ge mig något tips?

En sadel med X-fullquarter?
Syntetsadeln som det tipsas om i andra tråden kanske vore något?
Abetta Wide Trail

Jag har en crates supreme reiner (trooor jag, köpte beg av en som inte hade full koll, men den ser ut som den som finns på milsta) med arabbom. Min häst är cylinderformad :p

Jag har faktiskt provat abetta wide trail. Tyvärr var den alldeles för rak för mitt sto, lite konstigt eftersom jag inte ser henne som speciellt sväng,svankig i ryggen. Snarare tvärtom. Vad finns det för rundskurna märken/modeller till lite vettiga priser? Med det menas runt 7000kr, alltså inte så mycket att hurra för.

Hur funkar crates på din häst då? Har aldrig haft en reiningsadel, hur fungerar de gentemot andra sadeltyper?

Den funkar riktigt bra. Hade en rocking R innan, men den satt inte alls bra, trots att det var arabbom på båda.

Någon annan kan säkert svara bättre på vad de olika sadelinriktingarna har för skillnader. Det enda jag kan komma på nu är ju att sadeln är utformad för att hästen ska ha mesta möjliga rörelseutrymme så att den kan utföra spinns, rollbacks osv. Sen tror jag att tex en pleasuresadel ger en mer lodrät sits än en reining...

Rätta mig, den som kan.

Liknande trådar

V
Western är sugen på o börja lite western. Men måste hästen vänja sig vid westernsadel innan man börjar rida? Och är det samma utprovning som...
Svar
11
· Visningar
1 481
Senast: Ginne
·
T
Utrustning vet inte om den här tråden hamna där deb ska vara, men jag chansar.. :cool: Jag fick hem min westernsadel från fd ägaren till pollen...
Svar
8
· Visningar
1 113
Senast: thereseSvensson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte