Western sadel på Fjording

Sv: Western sadel på Fjording

Jag har också en bred fjording och har också problem med att hitta sadel som passar. Pratade med en leverantör idag, han rekommenderade en sadel som finns på Milsta, en wide special. Som ska vara framtagen för lite "bredare" hästar. Du kan ju kolla. Den är rätt "billig" också... Men jag letar vidare, tipsa mig gärna!

Short reiner på www.mtshastsport.se
Simcos arabsadlar
Är vad jag kommer på på rak arm. Sen finns det ju enheldel begagnat som är rundskuret om det nu är det du är ute efter :)

sasucatu skrev:
Vad är det med kajsas bogar? Vilka bogar?:smirk: Skaffa en arab så får du problem :smirk: Speciellt en utan manke.

med tanke på att ingen sadel i världen passar för att dom är för trånga över henns bogar så blir man lite less :cry:
även att hon är manklös..
funderar starkt på att sälja skiten och köpa en häst som passar i sadeln, känns som att det skulle vara mycket enklare :angel:

Men oj, hur många sadlar har ni provat? det har ju vart semi bom på w sadeln o w sadeln utan knopp. Dom passade ju som du såg på en b ponny:smirk:

Haha, men men, jo, nästa gång du skaffar häst får du sätta ut en annons om häst som passar i bla bla bla sadel :p

Ska du behålla den du har nu?

har ju inte provat så många, men har mailat på flera tusen :eek:

jo det får vara det enda kravet på hästen ;)

men du, har du ens provat någon med vid bom på henne? såå breda bogar har hon väl inte?

Hej

Kolla in på http://www.rocking-b.se där kan du beställa sadlar med bom som tillverkas efter din häst och dig. Inte dyrare än en fabrikstillverkad kvalitets sadel.

Jag har haft jätteproblem med sadlar till två breda kusar. Har äntligen hittat rätt sadel i en måttbeställd Montségur (fransk bladsadel som finns i westernmodell). Hade dock bara råd med en sådan sadel till ena hästen då den kostade runt 15 000 :cry: Till mitt kallblod funderar jag på denna som finns i xxl bom: http://www.hovotass.com/images/grethe.jpg

Har ni med sadelproblem sett denna sadel?? Den kostar under 10 000:p

Jag har också fjording o letar sadel. Hur är svårt är det att hitta en w-sadel som passar? Haft stora problem med o hitta engelsk sadel som passar min häst. Om man köper en sadel i full q bom hur stor är risken att den är för böjd då? Min häst har super rak o kort rygg o är fel som en köttbulle. Funderar på o köpa någon westernbudget variant o ha tills hon fölat o ha när hon blir dräktig igen (alltså en sadel att ha när hon är fet o bukig)

ja det är ju lite jobbigt när man inte har en häst som "passar i allt" men är ju så himlarns dyrt att måtbeställa då man inte har världens ultralön och gillar att äta annat än nudlar :smirk: men men. jag har dock äntligen lyckats hitta en som sitter helt okej :bump: :bump: , fick tips om den här http://www.dalawestern.se/wpt/view/98/698/7698/ och med FQ bom på den satt den helt okej på min fjord. och grymt bekväm :)

(även den under 10.000 ;) )

Hade tänkt mig något ännu biligare, att ha när hon är dräktig som sagt. Min häst är mellan 115-120 grader. Hon kan inte ha strl vid i de flesta engelska märken

Var jag du skulle jag plocka med min häst och åka till en duktig sadelutprovare, eller ringa sadelutprovare som får ta med en hög sadlar och prova ut hemma på gården. Väldigt viktigt att sadeln passar, annars kan allting gå snett.

då är det väl nästan bäst att köpa nått begagnat så du får en bra sadel, men ändå inte allt för dyrt.
sen går det ju alltid att sälja vidare om den blir för stor/liten, brukar inte vara så svårt att bli av med en fin westernsadel.

det finns ju massa sadlar i XFQ också..men det varierar ju lite från märke till märke. det är ett helvete att hitta sadel men nån där ute i världen borde ju sitta som en smäck ;)

doleron skrev:
då är det väl nästan bäst att köpa nått begagnat så du får en bra sadel, men ändå inte allt för dyrt.
sen går det ju alltid att sälja vidare om den blir för stor/liten, brukar inte vara så svårt att bli av med en fin westernsadel.

det finns ju massa sadlar i XFQ också..men det varierar ju lite från märke till märke. det är ett helvete att hitta sadel men nån där ute i världen borde ju sitta som en smäck ;)

Jo men jag önskar att jag redan hade en sadel som passar. Är så trött på alla jäkla sadlar, nu igår när jag skulle spänna åt gjorden (körgjord jag har när jag rider barabcka) så skulle hon till o bita mig, då provade jag stocksadeln som jag tycker ligger dåligt på henne men som hon inte brukar protestera att jag sadlar med. Då körde hon fram huvudet igen för att vissa mig att hon inte ville. Hon visar alltid efter ett tag om hon gillar sadlarna eller ej. Har 3 sadlar i sadelkammaren nu som är hennes men som hon ej passar i o ej gillar.
Hade det inte varit så att hon jämt är glad o nyfiken när vi rider o allmänt positiv så hade jag nog inte ridit henne nu när hon är högdräktig. Men vi har ju alltid ridit våra högdräktiga ston iaf sporadiskt. Om jag slutar rida henne nu o hon får föl o så så är det ju svårt o få henne att sätta muskler om hon inte tränas. Alltså kommer jag ändå behöva köpa två sadlar även om jag väntar tills sensommaren. Bö. Känner mig inte så sugen på bomlöst, skulle möjligen vara st cc men den är ju så lång väntetid på. Och nevadan tycker jag är lite dyr o sert inte så skoj ut

men du kan ju rida barbacka nu medans hon är som störst, och sen satsa pengarna på en ny sadel när hon gått tillbaks till sin vanliga form.
visst det är ju lite svårare att jobba ordentligt, men då kan du ju hålla igång henne iaf utan att behöva bekymra dej över att sadeln blir för stor senare.

men hon var ju supersöt iaf. såg ut som en riktig bjässe, hur hög är hon?

när hon stambokfördes för 5 år sadan tror jag så var hon 149 cm! hennes mamma är typ bara 135-140 cm. jo jag har ju ridit henne barabacka nu ett tag med en körgjord löst spänd för att jag inte ska åka framåt, men hon försökte som sagt hugga mig i förrgår när jag skulle ta på henne den så jag vet inte om hon tycker om o bli ba´rbacka riden. Dessutom så skumpar jag så mkt när ja rider barbacka så hon har bak öronen(vilket hon aldrig gör med sadel)o hon är inte alls lika framåt som hon brukar. Red min mammas häst idag o det går verkligen inte o jämföra med min underbara häst. Min häst är alltid glad o positiv o har aldrig kastat av mig, mammas häsr är sur o tung i munnen(kanske är för att jag inte ridit in honom)
om jag skulle få tag på en begagnad nevada kanske det skulle va nåt. hur lång brukar sadeläget va på en fjording? jag mätte nog fel när jag mätte till 47 cm

hittade en sida med otroliga priser. hittade denna sadel i full q bom , jag är inte så haj på det här med skirts kan 7 va för litet för min häst? http://www.saddleonline.com/shop/item.asp?itemid=114
kanske inte så snygg sadel men bryr mig inte så mkt om det huvudsaken den passar. om den inte passar lär det ju gå o sälja den i sverige för ca 2500 kr, så då går man bara nån hundra lapp minus med frakten då kanske. kan 16 tum bli för långt för min fjord?

vad finns det för ställen i sverige med låga priser på stora westernsadlar? verkar inte finnas så många sadelutprovare som reser runt i östergötland, vill ju inte åka transport o steessa upp henne nu när hon är högdräktig.

Liknande trådar

V
Western är sugen på o börja lite western. Men måste hästen vänja sig vid westernsadel innan man börjar rida? Och är det samma utprovning som...
Svar
11
· Visningar
1 481
Senast: Ginne
·
T
Utrustning vet inte om den här tråden hamna där deb ska vara, men jag chansar.. :cool: Jag fick hem min westernsadel från fd ägaren till pollen...
Svar
8
· Visningar
1 113
Senast: thereseSvensson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka