Western på islänning...

Karin87

Trådstartare
Hej!
Skulle vara roligt att veta om någon rider western på sin islandshäst!! Hur går det och hur blir det mes tölt/pass??
Nyfiken på att veta! :)
Tacksam för svar! :rofl:

Sv: Western på islänning...

Karin87 skrev:
Hej!
Skulle vara roligt att veta om någon rider western på sin islandshäst!! Hur går det och hur blir det mes tölt/pass??
Nyfiken på att veta! :)
Tacksam för svar! :rofl:
DEn jag har sett fick ABSOLUT INTE tölta!!!

Jag har sett en fantastisk ridhäst med mycket rörelser och gång, förvandlas till en markbunden snigel utan vilja och rörelser med hjälp av western. Räcker det som svar? :angel:

Jag tycker det skär sig ganska ordentligt att rida western på en islandshäst om jag får säga mitt.......
om man är intresserad av western, varför har man då islänning?

Jag tycker att man skall fundera på följande, vad vill man satsa på? Därför att det man vill att hästen skall bli bra på, det övar man också. Därför faller saken i sin natur att en gångartshäst inte kan bli bra med hjälp av western träning, orsaken är att dessa två dicipliner skiljer sig från varann avsevärt.

Men vill man träna western och tävla i det så finns ju den möjligheten alla gånger, dock finns ju andra mer lämpade raser för detta i så fall. Just genom att man inte vill blanda in tölt eller pass, då kan man ställa sig frågan varför man skaffar sig en islänning och inte en häst som är mer lämpad för ändamålet.

Så jag håller med dig.

Jag håller med. Visst är islandshästarna allsidiga men samtidigt kan vi ju fråga oss varför vi inte tar tillvara det bästa med rasen - gångarterna och framåtviljan.

Och som det stod i intervjun med en islänning i senaste ridsport (ej ordagrant återgett):
- Fråga er varför ni rider islandshäst och vad ni vill ha ut av det. För mig som är född på Island är det enkelt, jag hade inget annat val ...

Jag använder min isis allsidigt. Den rids i allt som tänkas kan. Western, lite akademiskt, hopp, bruksridning och gymkhana.
Det finns inte minsta framåtvilja i min isis inte ens innan inridning.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Squie
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 594
Senast: Nepenthe
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 384
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
640
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka