Western på Isis??

_Skifting_

Trådstartare
Hej har hand om en studsig och rädd/nervös islandshäst och nu undrar jag om det är möjligt att rida och tävla vestern med isisar?? :confused:

Har ridit liiiiiiiite western och tycker om det logiska och "snälla" i det, istället för att jobba på engelsk eller islandsvis: håll imot och driv.

att jag kan rida det förstår jag, men när det gäller tävling... (?)
har hört att hästen kan vara hur stor/liten som hälst och man inte tävlar i storleksfall, utan det ska bara se propertionerligt ut.
Min Isis är STOR (149cm), men jag ser lång ut på henne endå... är det några problem??

Har även en fråga om bett och huvudlag.
Min Isis har sina kindtänder för långt ner, så man måste flytta ner bättet 2 hål för långt ner, vilket gör att jag inte kan spänna den engelska nosgrimman (den som sitter nedanför bettet och håller det på plats) vilket resulterar i att hon gör som hon vill, när hon vill... (har tredelat och är tveksam till skarpa bett, då jag tror att träning är bättre):crazy:

Tack för svar

Sv: Western på Isis??

du kan tävla med vilken ras/storlek du vill bara det ser propotionerligt ut. (alla vet ju att isisar e starka, så att du är lång är inget problem)

och i western har man INTE nosgrimmor så den behöver du inte oroa dig för.
träna mkt mkt "lydnad" så kommer nog erat problem att lösa sig!

du kan tävla med vilken ras/storlek du vill bara det ser propotionerligt ut. (alla vet ju att isisar e starka, så att du är lång är inget problem)

och i western har man INTE nosgrimmor så den behöver du inte oroa dig för.
träna mkt mkt "lydnad" så kommer nog erat problem att lösa sig!

okej... tacksam för ditt svar.. men vad menas med lydnad? från marken eller till rygg, det står även mer om hur hon är på Hästforum, Islandshäst och under tråden "Bara knäpp?"

om det inte funkar på marken kommer det inte att funka på ryggen...

en lydig häst för mig är en häst som gör det man ber om utan att spjärna emot, dvs stannar lätt utan dragkamp, ökar farten utan att man behöver sparka in hälarna i magen på den osv. dvs, vanlig "dressyr"....

Liknande trådar

Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
1 964
Senast: Líf
·
I
Western Hejsan! Jag har just fått hem mitt varmblod inklusive hennes westernsadel :d, hon ska vara westerntränad, vilket jag ju eg. inte har...
Svar
10
· Visningar
1 661
Senast: Ametist
·
K
Hästhantering Hejsan! Jag behöver hjälp. Det är så att jag rider på ridskola, ca. 3 gånger i veckan. Hästen jag rider där ärungponny, 7 år. Jag...
Svar
5
· Visningar
1 645
Senast: anyberg
·
Western jag har ingen vidare stor western erfarenhet villj ag inte papeka men jag har i tre fall sett tre hastar som man har forst anvant...
2
Svar
30
· Visningar
3 088
Senast: MittNyaJag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V