Western med fd travare.

Sv: Western med fd travare.

Vi har en travare som ska vara med på Ranch Horse Classic i sommar :) han heter Camremmen och ska tävla i roping :D han har världens övertramp och bra exteriör för rifning överhuvudtaget, så det har inte vart så svårt att skola om honom. Han är dock lite stötig i traven, men han har inte blivit riden länge.. Han är nog den läckraste ridtravaren jag mött, han trampar när han blir nervös och om man lyckas samla hans trav, :love:

Jag har också en travare som jag rider western på. Han är helt suverän. Förvisso kommer vi alltid att vara lite begränsade när det gäller gångartsklasserna som pleasure osv, men han älskar trail och är duktigare än min paint där.
Lydig, trevlig och försöker alltidalltid att göra rätt.
Travare är en underskattat häst som ridhäst. Visst är det en del jobb, men man får väldigt mycket häst för pengarna.
Och han är suverän att rida ut på. Och bra på rping. Näej, fram för fler ridtravare övh.
Jackpot

Jag personligen älskar travare, jag började rida travare från allra första början, min första skötare, medryttare och egen häst var allihopa travare. Dem är helt underbara och visst går det att rida western med vissa, men jag tror inte att det går att göra med en travare som gått på banan fullt ut. Jag menar tävla och så, det skulle vara svårt tror jag. Om det är nån som lyckats med det så har dem gjort underverk.

Jag har också ett vbl som jag tävlar med.:love: Han har aldrig blivit startad men är tränad för de. Jag tog honom när han var 6 år och har även ridit in honom, så där hade jag en fördel när jag kunde lära honom western på en gång... Visst är vbl härliga hästar men det är mycket häst att jobba med, men man lär sig också OTROLIGT mycket av dom. Dock så kommer nog min nästa häst inte vara ett vbl, utan en quarter, paint, arab eller appalosa. Men all den tid man har lagt ner på sitt vbl kommer man ALLTID att ha med sig när man ska rida andra hästar :banana:

Här är en bild på oss: http://i47.photobucket.com/albums/f176/real_cowgirl/817cbe2e.jpg

Åh herregud, vilken fin häst, helt otrolig. En till fördel med travarna, så himla vackra hästar. =) Alltså, det är det som är grejen, din häst gick aldrig på banan. Jag tror verkligen inte att det går att göra en westernhäst av en travar som sprungit, dem har ju den här inlärda instikten att komma först och stressa, stressa. Hur svårt är inte det att rida western på en häst som vill komma först till varje pris och stressar upp sig ? Tyvärr så funkar det inte.

Det är många hästar som tränas till stress, inte bara travarna.
De flesta hästar som kommer till mig är mer eller mindre stressade, oavsett tidigare inriktning. Det går absolut att bota stress, bara man själv har tålamod och kunskap.

Men det är ju just där som skon klämmer; att ryttare lär sig rida hästar, men inte hur man tränar dem. Vilket egentligen borde vara en självklarhet, eftersom man tränar hästen (dvs hästen formas av vad och hur man gör) så fort man umgås med den i någon form.

Neverever skrev:
Åh herregud, vilken fin häst, helt otrolig. En till fördel med travarna, så himla vackra hästar. =) Alltså, det är det som är grejen, din häst gick aldrig på banan. Jag tror verkligen inte att det går att göra en westernhäst av en travar som sprungit, dem har ju den här inlärda instikten att komma först och stressa, stressa. Hur svårt är inte det att rida western på en häst som vill komma först till varje pris och stressar upp sig ? Tyvärr så funkar det inte.
Det har jag gjort:D... Tyvärr tog det hårda travlivet ut sin rätt på honom i förtid, precis när vi skulle upp i C brakade lederna ihop, då var han 17 år... Men han kunde allt och räknades som "unik" i klubben;)
Han hade rekort 1.14 på medeldistans, sprungit in 200.000 tills han var 3 år men sen tog hans humör över och man försökte slå honom till att bli lugn:eek: ... Han var 9 och helt avstängd när han kom till mig och det tog mig 2 år att få honom att röra sig som vilken häst som helst. Den bästa häst jag haft, faktiskt (då har jag haft halvblod, fullblod, arab, korsningar m.m.) och jag fick medhåll av tränarna;) Ingen kunde se på honom att han varit f.d. travhäst.

Rebeccah skrev:
Nu har jag äntligen hittat en superduktig westerntränare till mig och min varmblodskille. Är superlycklig :)
Finns det några fler här som skolat om sina fd travare till westernhästar? Skriv gärna hur ni började, hur ni gjorde, hur det går för er nu, osv. Bilder skulle vara kul :D
Dessa underbara varmblod.. :love:

Började mest för att prova på och blev sedan helt fast. Första gången vi red western var på en clinic för Mia Ekström. Nu har vi tränat i ca 2 år och det går jättebra, rider lektion regelbundet, har väl tänkt att göra en tävlingsdebut "any day now" ;)

här är min kille. han gick på travet tills han var 8-9 ungefär. blir nu i vår 12 och han gör allt man ber om. vi har ett avbrott nu sedan i julas då vi upptäckte lösa benbitar. så han blev opererad i januari. ska förhoppningsvis börja sätta igång honom nu efter påsk.

här är han, vacker som få:

ajtraning2.jpg

Neverever skrev:

Tack! men det finns många som rider och tävlar på f.d. travhästar, men det är ju alltid svårare att rida in och träna upp en sådan häst, men det går bara man själv har kunskapen och tålamodet. Min syrra rider en f.d. travre (kallblod) som hon har tävlar med i 4 år. så visst går det,

Jag rider western med min fd travare som tävlat flitigt på travbanan och kan bara säga att det fungerar mycket bättre att rida western med honom än engelskt. Han är 14 nu och gillar verkligen att arbeta. Visst är det så att travare inte är avlade för detta, men det beror lika mycket på psyket från häst till häst. Inte bara rasen. Jag har sett exempel på quatrar som är betydligt besvärligare och mer svårtränade än mitt vbl. Det gäller att hitta rätt häst :rofl:
Jag och min snutt firar snart 13 år ihop :banana: :bump: :banana:

hur är det egentligen med er som har travare och rider western. är ni medlemmar i ridtravarföreningen? jag är det och är även aktiv. grejjen är den att jag vill satsa på western only...
jag hinner onte med båda då jag sitter med i styrelsen i min westernklubb.
funderar på att lämna ridtravarföreningen men får så dåligt samvete då jag vet att jag behövs (anordnar träffar, läger och träningar)
hur skulle ni ha gjort?

Ja ni, då är det nog jag som stött på omöjliga hästar eller så har jag helt enkelt inte så pass mycket kunskap att jag kan skola om en travare som gått på banan. Får arbeta på det :)

Satsa på det som du brinner för. Ingen tjänar ett dugg på att du har för mycket kring dig...allra minst du själv. Du kan ju vara medlem men inte delta i deras aktiviteter och satsa på western enbart....;)

Liknande trådar

Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
355
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
898
Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
2
Svar
21
· Visningar
2 280
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka