Western med fd travare.

attempt

Trådstartare
Nu har jag äntligen hittat en superduktig westerntränare till mig och min varmblodskille. Är superlycklig :)
Finns det några fler här som skolat om sina fd travare till westernhästar? Skriv gärna hur ni började, hur ni gjorde, hur det går för er nu, osv. Bilder skulle vara kul :D
Dessa underbara varmblod.. :love:

Sv: Western med fd travare.

Min kompis använder sin travare som westernhäst! De tar lektioner och det går bara bättre och bättre! :)

Jag använder min häst till western lite... Hon kan annat oxå och rids annat men en hel del western med.. Tävlat en gång :D

Hon gillar de flesta discipliner :D

Klickbar bild :D

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en 18-årig varmblodsvalck som jag rider western på!Han funkar jätte bra, men såklart har det varit mycket jobb! Men jag har aldrig ångrat tiden jag har lagt ned! Vi har tränat mycket för tränare och sakta men säker har det gått framåt! När jag började med honom för ca 5 år sedan kunde han inte ens galoppera men nu bär han sig jätte fint i alla gångarter!

Tycker Verkligen att Fler Ska Ta vara på de F.d travarna, de e Heelt Underbara!//Mollan

gud va kul , du får berätta senare hjur det gick , vill oxå testa western:love: :d

*knapplån*

Jag är nyfiken :smirk:
frågar er som börjat med western eller ni som hållit på ett tag: När man börjar med westernträning, vad börjar man med så att säga? finns det nån sorts grund som alla börjar på för att komma vidare?

Är det samma åldersgränser som hopp och dressyr det vill säga 18 års gräns för vuxna att rida ponny på tävling? :banana: :banana:

i western finns inga storleks gränser, många quarters är ju "ponnystorlek" är man liten ska man ha en liten häst tycker ja, det ska se harmoniskt ut, är du 170 lång passar det kanske inte så bra:angel:

Börja med att kolla på en clinic och va me själv sen, alltid svårt att börja helt på egen hand, men det går ju alltid att läsa sej till en del, låna på biblioteket, kan rekomendera Bob Mayhues (Stavning kass) bok westernridning, bra beskrivningar!:bump:

Jättebra tack för tipsen!! Jag skall se om jag hittar några bra böcker om detta och leta efter någon klubb här i trakten som har clinics, vet faktiskt inte vad det finns för klubbar här, vet bara att de har en i Blekinge.
Behöver man westernsadel i början? Bara så att inte folk tittar snett på mig för att jag inte har det :smirk:

Har ju en ridtravare också, med anledning av denna tråd, får jag väl tillägga :)
Har funderat lite på att åtminstone börja så smått med någon form av träning igen med henne och då är ju western ett tänkbart alternativ! :banana:

Självklart MÅSTE man inte ha en western sadel ibörjan, men det är MYCKET lättare att utföra övningarna och du sitter på ett helt annat sätt då, det kanske finns nån att låna/hyra i trakten för att testa skillnaden? Sätt ut en annons i lokaltidningen! :)

Ok! så typiskt att jag sålde min westernsadel på grund av att jag aldrig använde den :o

Lucsy skrev:
Jättebra tack för tipsen!! Jag skall se om jag hittar några bra böcker om detta och leta efter någon klubb här i trakten som har clinics, vet faktiskt inte vad det finns för klubbar här, vet bara att de har en i Blekinge.
Behöver man westernsadel i början? Bara så att inte folk tittar snett på mig för att jag inte har det :smirk:

Har ju en ridtravare också, med anledning av denna tråd, får jag väl tillägga :)
Har funderat lite på att åtminstone börja så smått med någon form av träning igen med henne och då är ju western ett tänkbart alternativ! :banana:

Du behöver inte en western sadel. På många D-tävlingar finns det sånna som tävlar i vanlig sadel. Behöver inte köpa det bästa med en gång. Men som sagt innan, det blir lättare i vissa övningar och det finns ganska billiga sadlar ex i bukefalos annonserna. Men prova först och se hur du trivs med western!
Lycka till! :banana:

Rebeccah skrev:
Nu har jag äntligen hittat en superduktig westerntränare till mig och min varmblodskille. Är superlycklig :)
Finns det några fler här som skolat om sina fd travare till westernhästar? Skriv gärna hur ni började, hur ni gjorde, hur det går för er nu, osv. Bilder skulle vara kul :D
Dessa underbara varmblod.. :love:

Hej hej

Skall skola om min vbl kille till western. Sadel är redan inköpt så nu väntar vi bara på att snön skall försvinna och att paddock skall bli klar så man kan komma igång med träningen.....:D

Jag håller på att skola om mitt travsto.
Hon är 17 år gammal och är mycket dressyrriden innan och det har varit en stor fördel för oss.

Än så länge har vi inte kommit så långt men hon förstår lite neckreining, vikterna, bärigheten och sidorörelserna.

Har ingen bild med mig på men kan bjuda på en i alla fall utrustad häst:D

IM000015.jpg

IM000255.jpg

Hej Jag med har en VBT. Och även att gallopera går lite fort han är min favorit kille på gård. Lita på honom 110%. Och vi använder honom mest för att fössar våra kor. Han är toppen på detta och han trivs. Har även tävlat på trail med honom men vi har 7 hästar på gård och tyvär är han ingen tävlings häst. Så han har bara ett jobb här...Kor! Han har jag haft i 12 år och träning har gått sakta med honom. Han är en mishandlad häst från slakt bilen och fick vara med oss utan krav. Men jag skulle aldrig tror att han skulle vara så bra med kor. Men, men. Nu har jag börjat L2 genom Parelli med honom och vi kommer ser om den gamling kan ändra även mer. Världens snällaste kille och har även syddat min dotter fler gånger från andra hästar. Skulle aldrig bli av med honom. "I'm a sucker for misfits".

Jag har bara ridat western på honom. Andra har provat med dressage och sånt men han tycker inte om det...eller de.

Jag är nog en av få i min bransch som fullkomligt älskar travare :love:
De är på alla fronter roliga att jobba med. Dels för att det är en utmaning (men absolut inte omöjligt!) att få dem att gå bra, dels för att de ofta är väldigt bekväma och vägvinnande, dels för att de generellt är sunda och lättlärda.

GUD VAD KUL ATT DET ÄR SÅ MÅNGA SOM RIDER FD TRAVARE! Hoppas fler upptäcker hur otroligt underbara dom är.
Jag eller hästen har aldrig tränat western förr, ska träna första gången på lördag. Så var jag ute och red igår och tänkte att jag skulle träna min häst på att stanna på röstkommandot: Wooow. I början var dte lite segt och han fattade inte riktigt, men i slutet på ridturen som var ca en timma lång red jag på långa tyglar, jag släppte dom helt och höll händerna bakom ryggen, sen lutade jag mig lite bakot och la viktten tungt ner i sadeln och sa Woooow, och tro det eller ej, men hästen stannade direkt. UNDERBARA HÄST! Lättlärd kan man säga!

Jag tycker det börja bli vanligare och vanligare att de använder varmbloden inom westernridningen, de är ju lättlärda och mkt trevliga att hålla på med....;)

Liknande trådar

Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
355
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
898
Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
2
Svar
21
· Visningar
2 280
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka