Western+engelsk ridning?

lis

Trådstartare
Jag är helt grön inom western. Ridit dressyr i hela mitt långa liv men mer på hobby nivå. Har nu fått upp ögonen lite för det här med western och att hästarna rids på ett mkt lösgjort sätt vilket jag tycker är jätte bra:bow:. Har nu en unghäst som håller på att ridas in och jag vill gärna att han ska gå så där lösgjort,men min grund tanke är att rida dressyr på honom i framtiden.Så till min fråga: Kan man kombinera western och dressyr eller är det antingen eller som gäller? Jag tycker att dressyr och western verkar ha mkt gemensamt förutom tyglar och huvudläge eller är jag helt ute och cyklar? Tänk nu på att jag är helt ny inom western när ni svarar. Jag kan alltså ingenting. Men jag ska väl kunna hitta nån som ska kunna lära mej:)

Sv: Western+engelsk ridning?

Ser att det är flera som tittat på tråden men ingen vill svara:cry:
Verkar jag helt knäpp kanske:angel:

Nej då....
Har lite ont om tid idag att svara utförligt, får återkomma om du inte får något bra svar av nån annan under tiden...:p
Men kort sagt så kan man kombinera de olika ridstilarna , det skiljer eg inte så mycket, förutom det du själv skriver placering av huvudet och de delade tyglarna.
Vi lär våra hästar att gå samlat( om än dock i en låg form i era ögon) med tygelstöd först och ger efter varje gång de går rätt, så småningom kan de gå samlat och balanserat på långa tyglar...
Obs att samlingen inte är huvudets placering utan det är att de går med styrka på bakdelen och jobbar rätt med ryggen, många stirrar sig blinda på huvudet och nacken...
( OBS att detta var en väldig snabb och enkel förklaring)

Senast ändrad:

Jag tycker att du är helt rätt ute. Det finns mycket att hämta från westernridningens tankesätt till dressyren, och som någon skrev, skillnaden är inte så stor.

Jag kan också berätta att sist jag var med på en clinic för en mycket duktig amerikansk westerntränare, så var vi bara ett fåtal westernryttare. Dressyrryttarna var i majoritet! Och det var dressyrryttare på hög nivå som upptäckt denna tränare...

I Halland har du en mycket duktig och trevlig tjej som heter Sussie, du hittar henne här: www.freckapaints.com. Hon hjälper dig säkert gärna.

Jag vet en kille som tränar western på ridskolan och han hämtar mycket från dressyren. Han rider på sin häst regelbundet för en dressyrtränare och han menar att han hade aldrig kommit så långt inom western om han inte samtidigt tränat dressyr. Han är idag mycket duktig inom western. Jag tror inte att man ska stirra sig blind och tycka att det här är det enda rätta utan prova gärna olika grenar. Hästar brukar ju gilla omväxling.

Du rider din häst in i handen, när sammlingen kommer så ger hästen sig själv eftergift. Jag sitter inte o gör halvhalter som man gör i dressyren. Du tänker dig att du ska va så lätt i handen som om du höll en het potatis. Jag har ridit klassiskt i 36 år o western i 10. Hjälperna är i stort den samma, men det är mindre klämihop o mindre bet o tygel inverkan. Drömmen är att rida utan träns, rent bildlikt talat.

Jag vet de som ridit in sina hästar för western instruktör och använt deras principer, men sedan under utvecklingen höjt formen och de jag har i åtanke har då tävlat både dressyr, hoppning och fälttävlan på MSV nivå... :)

Min uppfattning är att oavsett vad man håller på med för gren, så är det nyttigt att lära av andra! Och inom western finns det mycket att hämta för just unghäst träning. ;)

*god luck*

Jag vet en kille som tränar western på ridskolan och han hämtar mycket från dressyren. Han rider på sin häst regelbundet för en dressyrtränare och han menar att han hade aldrig kommit så långt inom western om han inte samtidigt tränat dressyr. Han är idag mycket duktig inom western. Jag tror inte att man ska stirra sig blind och tycka att det här är det enda rätta utan prova gärna olika grenar. Hästar brukar ju gilla omväxling.

Det här att kombinera dressyren med western är vanligare än många tror, själva tränar vi vårt westernutbildade quarter sto även för dressyrtränare. Han hjälper till med det lösgjörande arbetet, öppnor, slutor, skänkelvikningara, g byten, ökad trav. Han har mer erfarenhet och är mer noga att rörelserna utförs helt korrekt, westerntränarna är inte lika erfarna m "dressyrjobbet". Vet flera andra westernryttare som tar hjälp av dressyrtränare. Rider i vår westernsadel på träningspassen o en del andra dressyrryttare har först hajjat till när de har sett vem man har ridit för, men sen kommit o sagt, va kul att du kan rida både och. Hon plockas dock allrig upp i ngn högre form utan jobbar m bettkontakt och i en form som är naturlig för en dressyrhäst i unga år (3,4 åring). Så kombinera dressyren med western går, från western finns mkt att hämta och även från dressyren. :) Baka ihop allting o du får en suveränt lydig, känslig häst, utan mkt hjälper från ryttaren.

Senast ändrad av en moderator:

Det här att kombinera dressyren med western är vanligare än många tror, själva tränar vi vårt westernutbildade quarter sto även för dressyrtränare. Han hjälper till med det lösgjörande arbetet, öppnor, slutor, skänkelvikningara, g byten, ökad trav. Han har mer erfarenhet och är mer noga att rörelserna utförs helt korrekt, westerntränarna är inte lika erfarna m "dressyrjobbet". Vet flera andra westernryttare som tar hjälp av dressyrtränare. Rider i vår westernsadel på träningspassen o en del andra dressyrryttare har först hajjat till när de har sett vem man har ridit för, men sen kommit o sagt, va kul att du kan rida både och. Hon plockas dock allrig upp i ngn högre form utan jobbar m bettkontakt och i en form som är naturlig för en dressyrhäst i unga år (3,4 åring). Så kombinera dressyren med western går, från western finns mkt att hämta och även från dressyren. :) Baka ihop allting o du får en suveränt lydig, känslig häst, utan mkt hjälper från ryttaren.

GRATTIS! Du måste ha en bra dressyrtränare som accepterar att du vill rida din häst med lite lägre form :)

Jag letar tränare för fullt men att rida för dressyrtränare igen känns avselägset då jag avskyr "banka ihop och hålla emot" metoden som tyvärr är alldeles för vanlig. :(

Leta vidare efter en bättre dressyrtränare du har inte träffat den rätta ännu, de finns:) Och att tränarn acepterar westernridningen och förstår hur vi vill att de ska jobbas, formen mm. Vår tränare är mkt nyfiken och har även lånat böcker om westernridning för att få lite nya ideer, han är inte fasst i tunnelseendet, är öppen. Men okey gliringar kommer offta när det ska retas, ni får ta o sluta med plojjandet o lekandet o va cowboys, jaga kor mm. Men jag tror faktiskt att han är lite avundsjuk, vi westernryttare har ju alltid kul, på tävlingsbanorna, träning, träffar mm, här är det mer tillåtet att leka.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 941
Senast: Seabaz
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 545
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 597
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 216
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp