Western "clear round"

W

Westerntokan

Skulle inte det kunna vara en bra början, när man vill börja att tävla ? men inte vågar tävla på riktigt....

Vad tror ni ?
Vad tycker ni ?
Finns erfarenheter av detta ??

:bump:

Sv: Western "clear round"

jag förstår inte riktigt vad du menar?, Om jag fattat rätt så vill du att det skall vara en tävling/klass där man inte rider på tid utan bara klara mönstert och alla får rosett, eftersom det nästan inte finns några westernklasser på tid så är det svårt att genomföra. Trailen skulle det kunna gå i men jag tror att det skulle bli ännu svårare för - rätta mig om jag har fel- en clear round går väl ut på att hoppa en bana och bara komma runt utan att riva. Skulle man då köra enclear round i trailen så skulle man inte få vara när någon bom alls, för då "river" man ju bommen, så jag tror att det skulle vara en dålig idée för western tävlingarna.

Det var så jag uppfattade det av det du skriv, du får rätta mig om jag uppfattade det fel.

Hola,

Inte alls så dum ide med Clear-Round....

Fast egentligen finns de de redan... eller motsvarigheten.

De flesta klubbar brukar anordna Prova-På-tävlingar eller sk. Träningstävlingar lite då och då.

Vår klubb brukar ha två träningstävlingar per år, en på våren och en på hösten. Allt sker under samma former som om att det vore en riktig tävling, alla får en bedömning och alla får en liten vit rosett, oavsett man kommer först eller sist.

Om du inte är med i en klubb, gå med i en. Har de inga träningstävlingar eller prova-på-klasser (vilket jag finner nästintill otroligt i sånt fall) på D-tävling med typ bara skritt och trav etc så säg till. Det finns garanterat alltid flera som hänger på och vill träningstävla.

mvh Eva

Colonels_king skrev:
jag förstår inte riktigt vad du menar?, Om jag fattat rätt så vill du att det skall vara en tävling/klass där man inte rider på tid utan bara klara mönstert och alla får rosett, eftersom det nästan inte finns några westernklasser på tid så är det svårt att genomföra. Trailen skulle det kunna gå i men jag tror att det skulle bli ännu svårare för - rätta mig om jag har fel- en clear round går väl ut på att hoppa en bana och bara komma runt utan att riva. Skulle man då köra enclear round i trailen så skulle man inte få vara när någon bom alls, för då "river" man ju bommen, så jag tror att det skulle vara en dålig idée för western tävlingarna.

Det var så jag uppfattade det av det du skriv, du får rätta mig om jag uppfattade det fel.

Nej du uppfattade helt fel.....:confused: :eek:

Nått i denna stilen tänker jag mig....
Trail clear round-- Målet är att klara av att komma ihåg en trailbana, klara tempoväxlingar.

Reining clear round -- Komma ihåg ett mönster, rida i rätt varv, rätt galopp.

Horsemanship clear round-- Komma ihåg ett litet mönster, klara att vara på banan tillsammans med andra, kunna stå still.

W. Riding clear round-- Komma ihåg mönstret, hålla rätt galopp.

Ang dommare har man nog någon som ställer upp som har erfarenhet av tävling..
Man behöver inte ens dömma med prottokoll, utan bara titta så att banan / mönstret fullföljs.

m.m. mf.l

Alltså inte hoppclearround regler..

Inte alls så dum ide med Clear-Round....

Nej tycker faktiskt det var en bra ide om jag får utala mig själv...

De flesta klubbar brukar anordna Prova-På-tävlingar eller sk. Träningstävlingar lite då och då.

Det är ju det... man MÅSTE vara medlem....betala ännu en avgift..

Om du inte är med i en klubb, gå med i en. Har de inga träningstävlingar eller prova-på-klasser (vilket jag finner nästintill otroligt i sånt fall) på D-tävling med typ bara skritt och trav etc så säg till. Det finns garanterat alltid flera som hänger på och vill träningstävla.

mvh Eva[/QUOTE]

Har själv tävlat under många år och är med i westernklubb sen nästan 20 år tillbaka.... men för de som är nya och inte vågar sig ut på riktig tävling....

Kanske ett max antal hästar för att inte det ska bli så upphåsat..

För min del låter det som en mkt bra idé....:bump:

Iofs har vår klubb haft träningstävlingar, men de annonserar inte om det, så alla får ju inte chansen att vara med:( (om man inte är med i styrelsen och vet om det;) )

okej, ja då verkar det som en bra idée kanske..

Westerntokan skrev:
De flesta klubbar brukar anordna Prova-På-tävlingar eller sk. Träningstävlingar lite då och då.[/I]

Det är ju det... man MÅSTE vara medlem....betala ännu en avgift..

Nja, på D-tävling krävs det väl ingen klubbtillhörighet?

Vår klubb har haft en sådan tävling med väldigt lyckat resultat. Med många ryttare både duktiga och nybörjare.

Man fick då prissrosett om man kom upp till en viss poäng, som domare hade bestämmt från börjarn, kom inte ihåg exakt vid vilken poäng det var. Sedan fick alla som var med på tävlingen, ett domarprotokoll med sig hem, med kommentarer. Vi hade en godkänd domare vid denna tävling.

finns ju även trail beginners klasser och trail utbildning För att ta ett exempel.. så jag tycker inte clear round behövs...

beginners och utbildning klasser är ju precis samma nästan.... För utbildnings klasser är det ju många som bara siktar in sig på att klara en viss grej och skiter i hur det går med allt annat..Det är ju nästan som clear round...

Teacuptoy skrev:
Vad bör man kunna för att inte göra bort sig? :crazy:

för mig behöver man inte kunna så mycke.. bara att man åker dit och försöker är ett stort steg.. sen om det går åt helvete;) så har man i alla fall varit på tävlingen och gjort sitt bästa..

Westerntokan skrev:
Nej du uppfattade helt fel.....:confused: :eek:

Nått i denna stilen tänker jag mig....
Trail clear round-- Målet är att klara av att komma ihåg en trailbana, klara tempoväxlingar.

Reining clear round -- Komma ihåg ett mönster, rida i rätt varv, rätt galopp.

Horsemanship clear round-- Komma ihåg ett litet mönster, klara att vara på banan tillsammans med andra, kunna stå still.

W. Riding clear round-- Komma ihåg mönstret, hålla rätt galopp.

Ang dommare har man nog någon som ställer upp som har erfarenhet av tävling..
Man behöver inte ens dömma med prottokoll, utan bara titta så att banan / mönstret fullföljs.

m.m. mf.l

Alltså inte hoppclearround regler..

Jag tycker att själva iden verkar bra, men jag tycker inte att det behövs.

Många klubbar anordnar, som tidigare sagts, träningstävlingar, och dessutom finns det ofta beginnersnivå på tävlingarna.

Jag tycker att tävlingen blir så svår som man gör den till, första gångerna jag tävlade min häst var mitt mål att komma runt banan, sedan ökar ju kraven ju bättre man blir.

En D-tävling är bla TILL FÖR att man ska få prova på att tävla, man behöver inte kunna allt, och många domare ger tips o råd efter ritterna...

Du får tom rida i engelsk utrustning om du inte har western utrustning.

Köp eller låna WRAS regelbok, fråga andra, titta på andra ritter, memorera ev program innan klassen (de ska vara lätta men om det är för svårt så hoppa över momenten om det inte går, prova först dock) osv osv...

O glöm inte bort att det ska vara kul!

Teacuptoy skrev:

Hos oss har det varit krav på glatt att ha en häst och ett glatt humör........

Sen har vi "tävlat" efter förmåga...

Tex
Barn med ledsagare...
Någon som behöver hjälp/råd inne på banan..
Vuxen med unghäst..

Hjälp "handgripligen" ex. hjälp att öppna grind, hjälp att flytta hästens bakdel, hjälp att rygga.... etc...

SilverTail skrev:
för mig behöver man inte kunna så mycke.. bara att man åker dit och försöker är ett stort steg.. sen om det går åt helvete;) så har man i alla fall varit på tävlingen och gjort sitt bästa..

:banana: Precis så var min tanke med clear round western.....:bump:

Westerntokan skrev:
:banana: Precis så var min tanke med clear round western.....:bump:

Men det kan man göra på D-tävlingar och beginners, och utbildnings tävlingar..
Och det tycker jag funkar bra det också..
och så är det som många säger att dommaren kan komma fram och säga bra saker som man ska tänka på tills nästa gång..

SilverTail skrev:
Men det kan man göra på D-tävlingar och beginners, och utbildnings tävlingar..
Och det tycker jag funkar bra det också..
och så är det som många säger att dommaren kan komma fram och säga bra saker som man ska tänka på tills nästa gång..

Ja, jo vist kan man åka på D- tävl.....

Tänkte mig kanske att det finns tätare möjligheter att tävlingsträna...
Kanske 1 gång i månaden.

Teacuptoy skrev:

man behöver inte vara så avancerad =)
Man rider igenom mönstret.. det kan vara t.ex. en western riding walktrott, då rider du bara ett enkelt mösnter i bara skritt och trav.

men det är på C, B, A och andra som det blir svårare, med spinn och sliding stop och så.

Liknande trådar

Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
376
Senast: Nepenthe
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Nepenthe
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 062
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar