western.. bara o börja?

V

vblpower

är sugen på o börja lite western. Men måste hästen vänja sig vid westernsadel innan man börjar rida?
Och är det samma utprovning som med "vanlig" sadel att den måste vara Ex tillräckligt svängd/rak o bred eller så?
vill veta allt :D
har bara ridit i western några gånger och tycker det är underbart :love:
(vet inte om tråden ligger rätt, moderator får gärna flytta den om den ligger på fel ställe..)

Sv: western.. bara o börja?

Denna borde nog ligga under western istället..

Men Ja, man ska prova ut en sadel som passar hästen. och jag tycker det är svårare att hitta en w-sadel som passar än en engelsksadel. :p

Om sadeln passar så behövs väl ingen direkt invänjning.. Om inte det är en unghäst vi pratar om..? :)

Borde nog ligga på Western forumet istället. Men i alla fall:

1. Jag har aldrig sett att hästen behöver vänja sig med western sadel. Så länge som allting passar rätt och så borde det inte vara något konstigt för dom- man kan ju alltid longera en stund innan man sitter upp första gången bara för att se att hästen är nöjd med allt.

2. Ja, det är samma utprovning, med samma möjliga fel som för svängd, för rak, för lång, för bred etc.

Det är bara att tuta och köra!
Sadeln ska självklart passa hästen och provas ut av kunnig person. Inte någon som är bra på engelska sadlar enbart, westernsadlar är ju uppbyggda lite annorlunda så jag upplever att "engelska folk" inte riktigt får kläm på hur det ska vara. Storlekarna heter dessutom annorlunda. Kontakta en westeraffär eller en person i din närhet med koll!

Kul att du vill börja med western!
Man måste inte skaffa en sadel direkt, du kan rida western i vad du vill :)

Det är bara att tuta och köra!
Sadeln ska självklart passa hästen och provas ut av kunnig person. Inte någon som är bra på engelska sadlar enbart, westernsadlar är ju uppbyggda lite annorlunda så jag upplever att "engelska folk" inte riktigt får kläm på hur det ska vara. Storlekarna heter dessutom annorlunda. Kontakta en westeraffär eller en person i din närhet med koll!

Kul att du vill börja med western!
Man måste inte skaffa en sadel direkt, du kan rida western i vad du vill :)

vet ingen som kan något om western ,har inga affärer inärheten heller så jag kan ta med mig hästen. utan låna hem o prova är nog det enda alternativet,
är det någon ide o låna hem o prova och sen lägga ut bild här på buke och kanske få lite hjälp om den passar?

Nja, bildhjälp är svårt att ge.. Säker på att det inte finns tränare någonstans i närheten? Jag vet ett par butiker som har utprovning, åker ut och provar lösa bommar. Inte ultimat men det fungerar.
Annars kan man ju göra en uppskattning av vad som kanske skulle kunna passa.. Nya sadlar kostar ju ett par tusenlappar. Men om du vet att det är det du vill ha så kan man alltid ordna det! Var i landet finns du? Western-sverige är ganska litet, så vi har koll på varandra och vad som finns var rätt väl.

Nja, bildhjälp är svårt att ge.. Säker på att det inte finns tränare någonstans i närheten? Jag vet ett par butiker som har utprovning, åker ut och provar lösa bommar. Inte ultimat men det fungerar.
Annars kan man ju göra en uppskattning av vad som kanske skulle kunna passa.. Nya sadlar kostar ju ett par tusenlappar. Men om du vet att det är det du vill ha så kan man alltid ordna det! Var i landet finns du? Western-sverige är ganska litet, så vi har koll på varandra och vad som finns var rätt väl.

kalmarlän (hultsfreds trakten) :)
söker sadel till fjording. Det behöver inte vara en sån där dyrare variant utan bara en som funkar är det viktigaste. kommer ju variera lite mellan vanlig och western.

Jag vill inte skrämma dig, men "bara en som funkar" kostar minst 5000:- begagnat, visst kan man hitta billigare, men oftast är de inget att ha. Min erfarenhet är att man får räkna med några tusenlappar mer än man hade tänkt från början för att hitta en sadel som passar.

När jag började med western för 15 år sedan köpte jag en begagnad sadel för ca 5000:-. När jag senare skulle köpa en sadel till en annan häst började jag leta efter en i samma prisklass, men ganska snart fick jag ge upp den tanken. De sadlar jag har köpt senare har kostat ca 8000:- begagnade och då tycker jag att jag haft tur!

okej. vilka märken är bra/dåliga då? så man vet vart man ska börja..

Det finns många bra märken, här är några: Continental, Premier, Crates, Billy Cook, Tex Tan, Circle Y, Dakota, Rocking R är några. Ett tips är att ta kontakt med folk som har olika sadlar och be att få prova dem, då blir det lättare att leta, om inte annat så får man reda på vilka som INTE passar ;)

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
891
Senast: Esmeralda
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 808
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 900
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar