Ozen

Trådstartare
Jag kan inte så mkt om westenridning. Men det ser roligt ut. Hur lär man sin häst att kunna lyssna jätte bra utan att ta i tyglarna? och brukar man rida med vanligt 3 delat bett?

Sv: Westen?

jag har inte möjlighet just nu att träna ;) ja ska inte börja rida westen, men det kan vara roligt att testa :)

det kan ju vara lite svårt att bara "testa" rida western en dag, är ju inte så att man sätter på en westernsadel å rider på ett annat bett åsså *poff* så rider du wester.!
det är lite svårare, är inte som att ex. prova cykla.

om du vill testa på westernridning så tycker jag att du ska söka upp en tränare, som möjligen har en häst som du kan få komma och rida lektion på.! hör dig för!

Det är ju inte så konstigt med att lära hästen gå på lång tygel, för det är ju liksom inte så att man inte använder tyglarna. Hästen lär ju sig att när tygeln läggs mot halsen så ska det svänga åt ett håll osv. Sen bettet är ju vanligast att man använder stång men det beror ju helt på vad man har för häst och hur man ser på det. Vissa rider ju utan bett också.
Testa western tkr ja verkligen du ska gört! Det är så härligt! Naturligtvis är det som andra säger, det är inte bara slänga upp en westernsadel (om du nu skulle klara det första gången! tunga grejer det) och sedan sitta där å tänka "ja e värsta cowboyen!" . Det är enkelt att förstå (tkr ja sj) men det tar ju tid att lära. Fast jag varnar dig, en gång i westernsadel och du är fast!

Man lär hästen att lyssna mer på vikthjälper och röst. Styr hästen gör man förutom med vikten genom att lägga tygeln mot hästens hals, så svänger hästen åt motsatt håll (neckreining). Tar i tyglarna gör man mer för att samla, böja och ställa hästen.
Om du ska skola om din häst till western kan du mycket väl börja med ditt tredelade bett. Man rider westernhästar på lite olika bett beroende på hästens utbildningsnivå och vad den trivs bäst med. Unga hästar rids ofta på ett enkelt tränsbett, sidepull eller bosal medan en äldre, mer utbildad häst rids enhandsfattning på stångbett.

Senast ändrad:

Man lär hästen att lyssna mer på vikthjälper och röst. Styr hästen gör man förutom med vikten genom att lägga tygeln mot hästens hals, så svänger hästen åt motsatt håll (neckreining). Tar i tyglarna gör man mer för att samla, böja och ställa hästen.
Om du ska skola om din häst till western kan du mycket väl börja med ditt tredelade bett. Man rider westernhästar på lite olika bett beroende på hästens utbildningsnivå och vad den trivs bäst med. Unga hästar rids ofta på ett enkelt tränsbett, sidepull eller bosal medan en äldre, mer utbildad häst rids enhandsfattning på stångbett.

Finns dock många som rider sin unghäst på stång också. (Däribland jag) Men det ska man inte göra om man ska skola om sig, börja på ditt vanliga bett du.

Börja på tränsbett, tredelat är inget problem.
Sök sedan upp närmaste klubb och anmäl dig till en clinic.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 605
Senast: Nepenthe
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 328
Senast: lirco11
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka