Weltbürger och Ceylon..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Emmmmma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 4 110

Emmmmma

Trådstartare
Skulle vilja ha lite mer information om dessa hingst, främst Weltbürger. Bilder, avkommor, resultat ja allt möjligt! :)

Jag har en Ceylon-dotter (se min användarbild :)) och kan berätta om honom!

Ceylon 454 föddes 1966 hos Britt Loven, Lilla Hästanäs, Visby, och såldes till Flyinge som föl. Han var i avel mellan 1969 och 1992 :eek: och dog 1993. På den tiden var det ovanligt att hingstar tävlades, så Ceylon har inga egna meriter. Men han blev elit-premierad p g a sina avkommor :)

Redan ur första årdången kom Tredje Mannen (ue Unikum) som tävlades av Jana Wannius. En annan framstående tävlingshäst är ju Master 850. I hingstkatalogen för 1992 hade han 6 avkommor i svår dressyr, 6 i svår hoppning, en i svår fälttävlan och 2 i svår körning! Nu har det tillkommit flera!

Han lämnade hingstarna Cesam 736 (svår dressyr med Ulla Håkanson), Silvan 581 (exp USA), Master 850 (svår dressyr) och Chirlon 870 (exp NL).

Ceylons exteriöra utlåtande var: storlinjerad med naturlig resning och stark överlinje. Stora ledgångar. Mycket god skritt. Framåtgripande, flygande trav. Något hjulig bak.
Han var brun med bläs, vit underläpp och 4 vita fötter. 165 - 21 cm.

När Ceylon sattes i aveln betonade man hans hoppförmåga. Allteftersom avkommorna visades och kom ut på tävlingsbanan började man istället betona att han förvärvde sina goda gångarter, och nu räknas han främst som en dressyrförvärvare.

Mitt sto är en typisk Ceylon-avkomma. Hon har trevliga gångarter, men är trång mellan kotorna i bak. Hon är känslig, framåt, lättlärd, livlig, och har mycket egna åsikter :D Jag har träffat andra Ceylon-hästar, och också barnbarn och barnbarnsbarn till honom där majoriteten tycks ha ärvt egen vilja, känslighet och snabbhet i huvudet.

Tror att jag fått med allt nu, återkommer om jag kommer på något mera ;)

Tackar så mkt! Är det någon som har mer info om Weltbürger? Vet inte alls mkt om honom, förutom stamen..

Sv: Weltbürger och Ceylon..

Jag har en Weltbürger avkomma se min användarbild. Han är inte så stor och har ponnylynne har en tränare som även han har en W avkomma oxå han har ponnylynne och är inte så stor till växten. ca 165. Men de har utsträlning och ett härligt steg. Men ponnylynnet verkar vara återkommande för hans avkommor lite trist ibland men man kan ju skratta åt han när man jagat honom i 3 kvart i hagen...:)

Jag har ne häst som har Ceylon i sig. Hans pappa är Falleur 762 och morfadern Silvan 581 och som du redan vet är pappan till Silvan Ceylon=). Jag skulle så gärna vilja se en bild på Ceylon men har svårt att hitta. Har hittat en jättegammal men är inte säker på att det är den. Du får gärna säga till om du hittar någon bild på honom. Min e-mail är little_seagirl@hotmail.com. Kan även skicka bilder på min häst om du vill se=). Våra hästar är ju endå släkt=)

Falleur hade Silvan till pappa och alltså Ceylon till farfar. Hans morfar var Cosmos xx.

Ceylon var mörkbrun med bläs och fyra vita strumpor, så att du vet vad du ska leta efter:)
Alla bilder på Ceylon är jättegamla eftersom han dog för 15 år sen. Jag har tyvärr inga som jag tagit själv för jag såg honom aldrig. Men tittar du i tråden med hingstbilder på avelsgnägg så finns flera stycken av honom!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 155
Senast: Piaff
·
Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de... 2
Svar
32
· Visningar
2 938
Senast: Lea88
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 372
Senast: athena
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 735
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka