Welshavel 2008 *våra visioner*

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Iglatjarn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 164
  • Visningar Visningar 13 590
I

Iglatjarn

Den andra tråden började tappa tema en aning så vi kör på med en ny som förhoppningsvis raggar tag i nya människor som vill ansluta sig, men samma ursprungstema gäller. Avel och dess tjusning :idea:

* Vilka ston går till vilka hingstar och varför?
* Vad är ni mest nöjda/missnöjda med i år och vad tänker ni försöka förbättra till nästa års kombinationer?
* Utställningssäsongen börja sakta planeras, Riks i Nybro med Mr Ifor Lloyd, Derwen, som domare. Vilka törs åka? (Det var en liten hint till er som säger att Derwen är "ute" ;))
* Hingstvisning i april. Grevagården eller norrut.
* Sommarpremieringarna
* Ungponnyaktiviteter
* Alla nya yngre hingstar är intressanta att följa upp. Några visades förra året och några har ju nya from årsskiftet

Mycket att stå i och snart hög tid att börja planera!!
Så kör på med alla funderingar vi vill dela med oss. I denna tråden råder vänliga toner och vi stöttar och gläds med varandra samt håller disskusionerna på en kritisk men konstruktiv nivå :bump:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Welshavel 2008 *våra visioner*

Vilka ston går till vilka hingstar och varför?
Betäcker möjligen ett cobsto nästa år. Annars är tanken att minska ner betydligt. Skulle vara roligt att ha råd att göra något annat med mina pengar än att mata ponnyer.

Utställningssäsongen börja sakta planeras, Riks i Nybro med Mr Ifor Lloyd, Derwen, som domare. Vilka törs åka? (Det var en liten hint till er som säger att Derwen är "ute" )
Lite taskigt att skriva ”Vilka törs åka?” , när somliga har mer än 50 mil (jag har 55 mil) att åka enkel resa. Hoppas dock att komma iväg med mina ettåringar på utställningar som inte är sååå långt hemmifrån.

Hingstvisning i april.
Måste jag bara åka till, då jag har en uppfödnings som preliminärt skall visas.

Sommarpremieringarna
Nästa år skall jag änterligen ta mig i kargen och visa ett cobsto som då är över tio år.

Jag har två ston som bör föla i mitten av april (sek C och D). Det är inte sååå långt kvar......bara en hel vinter

V
Vilka ston går till vilka hingstar och varför?Alla nya yngre hingstar är intressanta att följa upp. Några visades förra året och några har ju nya from årsskiftet
Nästa år betäcker vi troligen bara 1 cobsto. Ida går till vår (förhoppningsvis) nya hingst Brudvik Dyblygiad. Om inte så åker hon till Broughton Replica. Han kommer dock inte att visas i vår då han inte är färdig för det samt att vi väntar 4 föl på hemmaplan i april.

Utställningssäsongen börja sakta planeras, Riks i Nybro med Mr Ifor Lloyd, Derwen, som domare. Vilka törs åka? (Det var en liten hint till er som säger att Derwen är "ute" )
Jag åker inte då jag vill ha papper på omdömmet från domaren. Tycker det är meningslöst att betala så mkt och åka så långt för en bedömning som man inte förstår och inte hinner hänga med i vad domaren säjer, för att sedan dessutom bara få valör. Jag är inte rädd för att visa upp mina hästar i konkurrens men väljer att inte utsätta mina djur för den långa resan som det blir, speciellt som alla mina ston har föl vid sidan. Då blir det ett Riks utan Derwen cobbar nästa år..........jäv.......

Sommarpremieringarna
Hinner jag lyckas få Ariel visad innan anmälningstiden går ut för sommarpremiering och om hon får minst 38p så kommer Ida visas på sommarpremiering för höjning till A, likaså med Celmah om jag får någon av hennes avkommor att visa sina djur innnan dess. Kan bli snärjigt med tiden.
Har inget annat att visa på premiering i sommar. Alla ston över 3 är med i kvalitetsboken.

Ungponnyaktiviteter
Har inga som är i ålder för att visas i nästa år. Kommer dock vara med som arrangör till både 3 årstest och 4-5 års kvalitetsbedömning

Senast ändrad:

Lite taskigt att skriva ”Vilka törs åka?”

Inte då! :p
Du behöver inte ta det personligt, det finns massor av buke-cobbar som bor betydligt närmre än så! Jag riktar mig till alla på forumet med mina frågor, inte till bara några enskilda.

Jag åker inte då jag vill ha papper på omdömmet från domaren. Tycker det är meningslöst att betala så mkt och åka så långt för en bedömning som man inte förstår och inte hinner hänga med i vad domaren säjer, för att sedan dessutom bara få valör.

Okej, en fråga bara, har du visat för engelsk domare någon gång? Har du några erfarenheter utifrån det eller väljer du att stirra på siffror? I andra trådar pratas det annars ganska friskt om att man ska se till hästen som en helhet och inte bry sig så mycket om enskilda bedömningar. Bara en reflektion! :idea:

Japp det blir ett Riks utan Derwen-prefix, men många hästar med Derwen-blod kan ju åka ändå, precis som på alla utställningar. Tur att det finns klara och tydliga Jäv-regler.

Japp, har ställt ut för engelsk domare, undrar om det inte var han med Heniarthstuteriet.

Kom hem därifrån fattigare och med absolut ingen aning om vad de tyckte om mitt sto bortsett från att hon blev placerad någonstans i mitten i sin klass. Vet att domaren hakade upp sig på att hon var skodd fram. Siffror är inte så viktiga men jag vill ha på papper vad domaren anser om min häst. Sen är det inte siffror i sig utan utlåtandet om enskilda kroppsdelar som intresserar mig. Vill veta om min häst anses ha ett taskigt benställ. Det kan vara svårt att se det i rörelse själv.

Hur många generationer bak måste Derwenblodet ligga för att få visa RIKS?

Efter att ha sett hur en hingst som blir så pass nerkörd i det Svenska systemet , sen blir övergödd och visas i UK med bra resultat så undrar jag hur UK ser på utställningar? Helheten skriver du om, UK verkar bara se det de vill se, BIS hästar med hängande ryggar, övergödda odyl. Kanske det är mer show än exteriörutlåtandet som deras utställningar handlar om. Vad vet jag, bara en reflektion jag har gjort.

Senast ändrad:

Vilken hingst menar du då? Mest intressant att veta för att kunna förstå vad du är ute efter.
Sen är domarna i UK inte särskilt kräsna :crazy: och det är ju också därför vi väljer omsorgsfullt vilka domare det är vi bjuder över till sverige för att döma, och när samma domare återkommer lite då och då är det inte svårt att räkna ut att domarna over there inte är så mycket att hänga i julgran, och inte heller meriterna på deras shower, av just dom anledningar som du räknar upp. Feta och fläskiga hästar med noll kroppssammanhållning men som har flashiga framben och svansen över ryggen.
Sånt vill vi inte ha här i sverige utan ser mer till aveln och därför permieras också de korrekta hästarna.
*som visat flertal gånger för utländska domare med jättetrevliga personliga omdömen* :D

Hur många generationer bak måste Derwenblodet ligga för att få visa RIKS?

Dom enda rader jag kan utantill är att domaren inte får ha fött upp eller ägt mamman eller pappan till den visade hästen. Sen i generation 2 är jag osäker men tror det är lugnt att visa, det är det ju iallafall för svenska domare... *har lusläst för många resultatlistor :cool:*

Hej
Är ju nybörjare på det här med avel och utställning. Men tog fram en proposition och där står det citat: Ponny som är uppfödd av domaren eller där domaren äger mor eller far äger ej rätt att delta, slut citat.
Jag tolkar detta som att om domaren har sålt mor eller far äger man rätt att delta. Eller har jag missförstått det ? (kan mycket väl vara så ) Snälla ni som varit med ett tag hur är det. Hade tänkt anmäla till Salsta men vet ej om jag kan göra det då.

Har bara ställt ut två gånger för utländska domare men vi har både dessa gånger fått ett fullskrivet protokoll med domarens omdömme ( inga siffror dock ). Är det inte så alltid ?

skicka frågan vidare till info@swf.nu för att få ett korrekt svar. Jag kan för mitt samvetes skull inte tänka mig att ställa ut för en domare som jag vet har ägt min hästs föräldrar. Även om det skulle vara lagligt så skulle det väcka ont blod hos mina medutställare och det är det inte värt.

Jo jag har ställt mycket för utländska herrar och får alltid en välskriven kritik. Dessutom är dom mycket bättre på att tala muntligt med en när man får sin rosett, till skillnad från det svenska poängsystemet som bara använder samma ord och fraser heeela tiden. Snacka om inskränkt! Föredrar absolut en konversation med domaren framför x-x-x-x-x=xp som inte ger särskilt större vetskap om hästen.
Tur att var och en är salig på sin tro, för då finns det en utställning för alla!

Nä, det kanske är bäst att välja en annan ponny till Salsta.

024.jpg
Ska prova åka på Welsh-utställning och visa mitt cobsto och se om det går att höja hennes poängfrån 3-årsvisningen 8-8-6-6-6=34 (vanlig premiering)
Se vad de säger om min fusk-cob , hon är i dag 8 mån 125 cm och börjar bli bred som en cob hovskägget är på gång,

Jag ska visa mitt cob-sto på sommarpremiering, och ev. på utställningen i Näsåker (om det blir någon nästa år). Sedan hoppas jag på hingstvisning här i norr!!

Är det någon som vet vem som skall dömma sek A på riksen ?

Ni vana uppfödare vad är det som gör att ni väljer just den hingst ni väljer ?

Den andra tråden började tappa tema en aning så vi kör på med en ny som förhoppningsvis raggar tag i nya människor som vill ansluta sig, men samma ursprungstema gäller. Avel och dess tjusning :idea:

* Vilka ston går till vilka hingstar och varför?
* Vad är ni mest nöjda/missnöjda med i år och vad tänker ni försöka förbättra till nästa års kombinationer?
* Utställningssäsongen börja sakta planeras, Riks i Nybro med Mr Ifor Lloyd, Derwen, som domare. Vilka törs åka? (Det var en liten hint till er som säger att Derwen är "ute" ;))
* Hingstvisning i april. Grevagården eller norrut.
* Sommarpremieringarna
* Ungponnyaktiviteter
* Alla nya yngre hingstar är intressanta att följa upp. Några visades förra året och några har ju nya from årsskiftet

Mycket att stå i och snart hög tid att börja planera!!
Så kör på med alla funderingar vi vill dela med oss. I denna tråden råder vänliga toner och vi stöttar och gläds med varandra samt håller disskusionerna på en kritisk men konstruktiv nivå :bump:

Velar lite med hingstarna resp stona men vi betäcker våra ston med de hingstar vi kommer att ha i avel, ca 7 ston. Vi kommer att ha ny WPB/RP hingst i år.....
Ev också ny sek B hingst på station men lite tidigt att säga än. Jag har ett sek B sto e. DJ som ska betäckas med någon annan hingst, har ingen aning ännu vad det blir för sek B till henne.

Fölet som blev NAT fölchampion på Riks är jag väldigt nöjd med så det gör jag nog om.

Riks är självklart om dom inte hittar på en "konstig" domare till sek B och WPB... Jag hade gärna åkt med Jaguar om Ifor Lloyd hade dömt sek B!
Hoppas nu bara att SWF inte låter WPB komma i "andra hand" utan att vi får en bra domare även till dom.

Japp hingstvisning med 2 hingstar som planen ser ut och hingstarna utvecklas rätt! Både premiering o utställning.

Japp 3 ston på sommarpremiering!

Japp samma ston på 3 års test 1 4års championten och en till 5 års championate!

Förutom detta åker vi nog till Salsta ca 35 mil
Bjärsjölagård ca 30 mil
ev Lerum
Nybro lokal
samt om det dyker upp några ridponny utställningar.
Jag visar helst för Internationell domare, dom har mer erfarenhet av de raser jag sysslar med, speciellt de Brittiska när det gäller welsh.
Jag har för övrigt alltid fått protokoll av utländska domare.
Vi planerar också att visa på 3 olika hingstshower under våren!

Jag visar helst för Internationell domare, dom har mer erfarenhet av de raser jag sysslar med, speciellt de Brittiska när det gäller welsh.
DÄR satte du ord på precis det jag inte fick fram, tänk vad bra att det alltid är någon annan som lägger orden i mun på mig :D Vill alltid massor men vet inte hur jag ska lägga fram det.

Ja Ifor ska bli väldigt kul att se hans bedömningar. Åker antagligen inte med häst då det är lite långt. Men det skulle vara kul att upprepa grynets bedrift som hon hade på samma utställningsplats på Riks 2000. Guldbelönad klassvinnare, Unghäst Champion-res samt fick Burhults VP för bästa 3-åriga cob! *Mallig*
Så det hade varit kul att visa hennes dotter Gwylfah som är bättre än henne ..........

Är det någon som vet vem som skall dömma sek A på riksen ?

Ni vana uppfödare vad är det som gör att ni väljer just den hingst ni väljer ?

Första stoet valde vi för att hon hade en mycket förärvningssäker stam. Hon köptes osedd. Hingsten köpte vi för att passa stoet. Sto 2 köpte vi för att passa hingsten.

1. Jag avlar i familjer, vill att individerna ska ha samma blodslinjer bakåt i led 4-5 för att behålla homogeniteten.
2. Sedan ser jag till rastyp, sundhet, korrekthet samt fertilitet. Ston som är svåra att bli dräktiga ska inte vara i avel för det förstör för nästkommande generationer.
3. Nu har jag kommit såpass att hingstarna är kvar som uppfyller mina krav på blodet, nu börjar jag sålla bort dom som fallit under klubban för mode-avel... dvs korta och sänkta ryggar, ev grova halsar och dåliga halsansättningar, Springiga rörelser utan substans.
Och så generalfelet: Grova huvuden med raka nosryggar :devil: En cob med rak nosrygg går bort direkt för mig då det är och ska vara rasens adelsmärke.
En cob ska ha ett huvud som en kammarjungfru och rumpa som en kokerska

Så nu i slutet av listan finns inte så många hingstar kvar och den sista gallringen gör jag med hjärtat!

Lycka till med ditt val hur du nu än väljer att välja.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka