welsh proffs hjälp tack.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare shone
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 535
S

shone

Jag undrar lite om hingstarna Colenhagen´s Let´s be the best och Conquistador samt på stoet Vita Nova´s Sandie.

Har hittat en ponny som jag gillar namnet är Marieton´s Silvano.
Detta var informationen jag fan om honom så om någon kan får ni gärna översätta följande: Reserve werd een andere Nederlandse Welsh pony namelijk de eenjarige vosroan hengst Maritons's silvano (v. Coulenhage's Let's Be the best). Silvano heeft een mooi front en een goee rug, maar de croupe is wat kort. De draf ruim en makkelijk, maar iets meer afdruk zou gewenst zijn. Bij de oudere part Breds werd Eindershof Eros Ramazotti (v Orchard davranches) reserve kampioen. De donkerbruine spreekt vooral aan door zijn fraaie hoofd en hals, waaraan veel welsh uitstraling te zien is. Verder is hij toch iets te beknopt gelijnd. De draf is ruim voldoende. Het aantal Part breds was niet groot en bovendien was er totaal geen uniformiteit in type. De pony's varieerden van klein, haast sectie B achtig, tot groot en totaal on-welsh.

Tacksam för svar

Sv: welsh proffs hjälp tack.

Coelenhage's Let's Be The Best är en NWR hingst från Holland (ridponny) Han dog för ett par år sedan. Mycket bra hingst gett många bra avkommor som är exporterade runt om i världen.
Conquistador är u. Shelia samma mor som Power Boy fast e. Arab far.
Detta är Sheilas absolut bästa avkomma han har satt stora spår i den Europeiska aveln.
Vita Nova's Sandie är ett av den lilla fantastiska Clarach Wild Rose avkommor (sek B), hon är helsyster till Via Nova's Soopran mor till Vita Nova's Hanassie o Vita Nova's Golden Boris.
Vita Nova's Stuteriet är ett av de mest betydelsefulla ridponnystuterier i Europa.
Vita Nova's Sandie såldes till Mariton's Stuteriet och stannade där som avelssto, ett mycket framgångsrikt sådant.
Förmodligen är det stammässigt en mycket bra ridponny, det är ingen welsh utan vad dom i Holland säger sek K m.a.o en ridponny!

Ugefär så här står det:

Reserve werd een andere Nederlandse Welsh pony namelijk de eenjarige vosroan hengst Maritons's silvano (v. Coulenhage's Let's Be the best).
Reserv var en annan Nederland Welsh pony, den ettåriga fux ”nogonting” hingsten Maritons Silvano

Silvano heeft een mooi front en een goee rug, maar de croupe is wat kort. De draf ruim en makkelijk, maar iets meer afdruk zou gewenst zijn.
Silvano har ett bra framparti en stark rygg, men något kort.
Traven är luftig och lätt, men mer bakbensaktivitet önskvärt.

Det som står nedanför handlar om andra ponnysar-- med måttligt muntra omdömen.

peråke

Tack båda två.

Ni vet möjligen inte om man kan finna tävlingsresultat efter Silvano? Vad jag vet har han tävlat så högt han får upp till sex år. Detta ska han ha gjort med goda resultat men det skulle vara kul och veta vad goda resultat är! Det andra är att han ska ha gjort bruksprov men om han blev godkänd eller inte fick ja inte veta. Kan man kolla upp det? Jag vet att han har en halvbror som är godkänd hingst så det känns som att han mycket möjligen kanske har gjort det.

Vem skulle den halvbrodern vara Coelenhage's Purioso kanske han är såld till Danmark.
Kontakta NWPCS i Holland det är Nederland Welsh Ridingpony, Silvano är inte godkänd i NWR vad jag vet men möjligen i NRPS. Kontakta kontoet i Holland dom har säkerligen samtliga uppgifter. Länk hittar du på www.swf.nu

Vita Novas Sandie är mor till hingsten Marietons Jasper e. Julio Mariner XX
peråke

Hej hej! Jag rider och äger sjäv en d-ponny som är efter coelenhage's let's be the best...han har dock downland folklore som morfar..Jag undrar lite hur din är i tempramentet och så?Min importerades från holland september-04..

Jag har och har haft flera Let's Be The Best avkommor, dom har varit mycket trevliga, kanske lite reserverade.
Hingsten Jarno är linjeavlad på Let's Be The Best, han är trevlig.

Downland Folklore har också get mkt trevliga avkommor men massor av dem så en och annan kanske är mindre trevlig.

okej, Jag undrar bara för min kan vara ganska knäpp ibland, och man vet inte om det ligger i blodet eller det är från illa behandling innan..

Dom kan vara ganska tufft uppfostrade, de flesta får nog en och annan känga.
Men jag har inte märkt något speciellt just med dem. Fast det kan ju variera också.

Hej
Den är snäll, kanske en aning hård i huvudet men aldrig elak. Jätte söt också är han. Vem tog in din pony? Funderar på om det är samma människa som kanske har tagit in dem.

Jag importerar själv ponnyer.

Vem köpte du din av?

Lancet skrev:
okej, Jag undrar bara för min kan vara ganska knäpp ibland, och man vet inte om det ligger i blodet eller det är från illa behandling innan..

Jag har så vitt jag vet bara träffat en avkomma till honom, så urvalet är egentligen alldeles för litet för att jag ska kunna uttala mig, men.... det stoet är tämligen knepigt...

En tjej, minns inte vad hon hete. Rätt ung.

Det är sven-inge som har tagit in min.

Min är väldigt snäll att hantera och är lugn och snäll men i ridningen kan den lätt hoppa på bakbenen (gör inte så mkt längre), kan kasta sig in i vad som helst, skena iväg o så, men tack o lov så har han blivit mkt bättre men andra han fortfarande ha svårt att rida han ibland..

Din klarde sig ju bra här i Sverige, du blev väl 6:a i SM?

Jo så är det ibland och egentligen ganska ofta...att bra sportponnyer inte behöver vara de allra enklaste att rida.

Däremot som uppfödare vill man att ens uppfödningar skall vara lättutbildade ponnyer och enkla att rida för även ryttare som inte är så duktiga.
Dom här enkla och förhoppningsvis bra ponnyerna finns det mängder av köpare till, medans föder man upp en mycket kapabel ponny som är svår kan det vara nästintill omöjligt att hitta "rätt" köpare.

Att det så smått börjar "sippra" ut lite vad som är att betrakta som skarpt blod i ridponnysammanhang kommer först med importerna och då förstås lite så här spritt och otydligt.

Faktiskt är det märkligt hur lite kännt det är här i Sverige att vissa hingstlinjer är ökända och vi har ridponnystuterier som agerar importörer av avelsmateriel som inte har en "aning" om sådana företräden hos vissa hingstlinjer.

Det finns ju även motsatsen, hingstlinjer som är kända för att lämna trevliga avkommor. Det bästa sättet att hitta av dom hingstlinjerna är att se vilka linjer som betäcker mest.

peråke

Ja men inte med bästa välvilja skulle man kunna säga att Downland Folklores hingstlinje skulle ge skarpa avkommor för då skulle ju hela Europa vara fullt av dem.
Då är det väl Coelenhage's Let's Be The best som ger skarpa avkommor eller var det någon annan hingstlinje du tänkte på?

Vita Nova's Sandie är ett av den lilla fantastiska Clarach Wild Rose avkommor (sek B), hon är helsyster till Via Nova's Soopran mor till Vita Nova's Hanassie o Vita Nova's Golden Boris.

Jag har uppgifter om att Vita Nova's Sandie har Julio Mariner xx som far. Är det felaktigt? :confused:

Likaså har jag Clarach Wild Rose angiven som section A.

Hej!
Clarach Wild Rose var sek A, men hon växte och blev 123 och då blir dom automatiskt sek B, så du har rätt.
Vita Nova's Sandie är helsyster till Vita Nova's Sopraan e. Conquistador, Hanassies mamma.
Därimot användes Sandie och betäcktes med Julio Marnier xx på stuteriet där hon var verksam.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka