Welsh mountain, vilken hingst?

Presto

Trådstartare
Jag betäckte mitt sto förr sommaren och hon blev tyvärr inte dräktig. Har hört i efterhand att den hingsten vi valde inte passade mitt sto så jättebra, så nu vill jag ha lite råd! Mitt sto är inte utställt vad jag vet, och tyvärr kunde vi inte ställa ut henne förra året p.g.a. betäckningen. Men jag har hört från andra att hon är ganska fin :)

Bilder på mitt sto:
12394551.jpg

17895968.jpg

20911567.jpg

Kanske inte så jättebra bilder, men nu har ni ju ett hum om hur hon ser ut iaf.
Presto kommer från ett stuteri i England, och detta skrev en här på buke om hennes stam:
hon hade fin härstamnig på mammans sida fans både cc madog och clan pip. båda två är riktigt fina hingstar med topp stam cc madog pappa coed coch Glyndwr regerar hingst linjen i sverige ,

i pappan hade du en del twyford blod men även coed coch Glyndwr
så hon har väldigt bra stam.

Presto har tre underbara föl sedan tidigare, två föl efter Penboeth Raffles och ett föl efter Molstabergs Molnet.

Detta är hingsten jag har tänkt mig:
e.sponken_h09.jpg

Vad tror ni? Har ni något annat förslag?

Tacksam för ALLA svar :D

Sv: Welsh mountain, vilken hingst?

Ekbäckens sponken verkar väldigt trevlig det lilla jag sett av honom live. (kikade lite snabbt i stallet) dessutom var han väldigt fin, den bilden du lade upp gör honom inte rättvisa i mina ögon..
Vet inte om du redan gjort det men på SWF hemsida under hingstar finns alla godkända welshmountainhingstar, kan vara roligt att kika runt lite.
Dessutom har de avkommor jag sett efter sponken också varit fina! (bor i närheten)

Förresten, kan du inte skriva ut stammen?

Du har ju flera bra hingstar i närheten,
dels Sponken som du funderar på.

Sedan har du ju länk borttagen av moderatorn

Och så finns Ekbäckens Jack Frost i Falkenberg.

Ring tex Ekbäckens stuteri om råd, el burhult båda dom kan stammar mkt bra.

Senast ändrad av en moderator:

Har inte hela Prestos stam här nu, men hon är iaf. u. Scrafton Primavera, e, Scrafton Neptune, ue. Weston Best Man. (Har hört att Presto kommer från Scrafton stuteriet i Wales, men har inte hittat någon info alls om det stuteriet :confused:, någon som hört talas om det?)

Ska nog ringa något stuteri i morgon och rådfråga :)

Stoets härstamning på Sukuposti respektive All Breed.

Scrafton-stuteriet är välrenommerat, drivs av Mrs Elizabeth Ashwin i Somerset i södra England (alltså inte i Wales) sedan över trettio år.

Det har jag också undrat över, varför står det Coed Coch framför vissa namn? Speciellt eu. o bakåt... i passet står det samma sak och är [ ] runt de namnen...

Det har jag också undrat över, varför står det Coed Coch framför vissa namn? Speciellt eu. o bakåt... i passet står det samma sak och är [ ] runt de namnen...

Coed Coch var ett mkt känt/duktigt stuteri, så det är stuteri namnet.

Coed Coch liksom Scrafton är stuteriprefix som sätts framför stuteriets uppfödningar. Om ditt sto är född på Scraftonstuteriet borde hon ha detta prefix väl?

japp hon heter Scrafton Presto.. men jag undrade mer eftersom runt just dessa namnen är det [ ]...

Nu har jag fått beslutångest igen, funderar på att strunta i att betäcka henne, och ställa ut henne i sommar. Då ser man ju vad domarna tycker och kan välja en hingst efter det?

Fast man vill ju inte vänta för länge med att betäcka...

Nu funderar jag på Moondelight Idefix, glöm sponken :D Sen vet jag inte, men kanske burhults toy, men passar han mitt sto? Passar nån av dessa mitt sto? Eller går det inte att avgöra av bilderna? Har ju inga videoklipp på hur hon rör sig heller..

Det är ju alltid roligt och intressant att höra någon helt opartisk bedöma ens häst. Man blir ju väldigt lätt hemmablind.
Antingen kan du försöka hitta en premiering/utställning inte allt för sent på sommaren och betäcka sedan, eller kanske försöka få någon domare göra en inofficiell bedömning?
Hur gammal är Presto? Jag har för mig att sommarpremieringar bara är för hästar fram tills de är 10?

Ang. Prefix vet jag inte varför det står inom sådana tecken? På de welshar, sek B, jag har/haft står det Cederlunds XXX och Aspelunds XXX, prefixet helt vanligt med andra ord.

japp hon heter Scrafton Presto.. men jag undrade mer eftersom runt just dessa namnen är det [ ]...

Nu har jag fått beslutångest igen, funderar på att strunta i att betäcka henne, och ställa ut henne i sommar. Då ser man ju vad domarna tycker och kan välja en hingst efter det?

Fast man vill ju inte vänta för länge med att betäcka...

Nu funderar jag på Moondelight Idefix, glöm sponken :D Sen vet jag inte, men kanske burhults toy, men passar han mitt sto? Passar nån av dessa mitt sto? Eller går det inte att avgöra av bilderna? Har ju inga videoklipp på hur hon rör sig heller..

Moondelight Idefix är väl tillbaks i Finland? Har jag för mig.

Annars tror jag rätt så många hingstar passar på henne.
Själv när jag väljer hingst brukar jag vilja ha en showig,rörlig, modern i typen (inte för grov, som dom äldre kan vara) och med bra temperament.

men jag undrade mer eftersom runt just dessa namnen är det [ ]...

I WPCS register anges Foundation Stock-ston inom klamrar, t ex [Coed Coch Nest No.1292-FS2]. Foundation Stock är ston som hade ett eller annat frågetecken i sin härstamning men efter typbesiktning mönstrades in i WPCS Studbook. Ganska många FS-ston togs in efter andra världskriget, under de sex år som det pågick var hästavel lågprioriterat och mycket avelsmaterial kom på villovägar. Första generationen betecknas FS, andra generationen FS1 och tredje generationen FS2. Efter FS- och FS1-ston fick det bara registreras stoföl, så de kunde aldrig bli hingstmödrar. FS2-ston däremot lämnade fullvärdiga avkommor, både hingstar och ston. Numera tror jag FS är avskaffat sedan ganska många år, det går alltså inte att mönstra in nya FS-ston.

divprivat2009-15028.jpg

Här kommer en bild på min -08 e: Moondelight Idefix. Vet inte om han är tillbaka i Finland men han finns med på stationens hemsida fortfarande. (Där han stod -07)

Hej.
Sukat är snygg, har du hört om honom, han finns nu i Kungsbacka.
e.Bostorps BellsRW96 u.Linners Sukie RW1220 ue.Simberg Hob Nob RW94.
Sukat godkändes med 40 p i Ljungby 13/4 -08 .Vann 3-års testet i hoppning i Ölmstad Gränna 11/5-08 ,fick hoppdiplom 50 p betyg 9-9 i löshoppningen. Sukat är en mkt snäll och trevlig hingst som rör sig mkt bra.Han är en elegant välbenad hingst. Han hoppar otroligt bra.

Sukat är en sek B, antar att hon vill ha en sek A, som stoet är?

Liknande trådar

E
Avel Jag letar efter en Welsh Cob hingst som (nästan) uteslutande ger föl med bra temperament. Finns det? Kan gå bra med welsh och welsh...
Svar
13
· Visningar
1 976
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka