Welsh cob + RP = ?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rostad
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 007
Sv: Welsh cob + RP = ?

Men hur gör man med föl-unghästvisning? Får man då välja själv?

så som jag har fattat det, ja man får välja...

Har själv en Welsh C/engelskt fullblod här ute och den kan ju vara lite vad som helst, vad man känner för för dagen...

Märkligt system egentligen...

Okej, tusen tack för hjälpen. Men om jag har förstått rätt så kan man visa den både i RP-fölchamp och WPB-fölchamp.

så som jag har fattat det, ja man får välja...

Har själv en Welsh C/engelskt fullblod här ute och den kan ju vara lite vad som helst, vad man känner för för dagen...

Märkligt system egentligen...

Egentligen inte märkligare än ASVH´s system.

Betäcker du ett Arabiskt fullblodsto(ASVH registrerat halvblodssto som för Arabblod) med en godkänd ASVH hingst.

Så är det väl vanligast att registrera avkomman i ASVH med gröna papper, och benämna avkomman för Svensk Varmblodig ridhäst.

Men egentligen är det lika mycket en Arab P/B och kan vara det om ägaren så önskar.

Det är väl ovanligt med ASVH registrerade ridhästar med gröna papper ställer ut och deltar på ARABS P/B aktiviteter men FULLT möjligt.

peråke

Men får man fråga hur kombi WC och RP blir? Är det en bra kombi? Tänk på att WC inte är jätte maffig.

All ridponnyavel är avel mot ett avelsmål och det avelsmålet är SPORTEN.

Så beroende på welsh C stoets bruksegenskaper är hon lämplig i ridponnyavel.

Har du ett welsh C sto med sportegenskaper så finns det många ridponnyhingstar som säkert skulle matcha henne.

Ridponnyhingsten tittat man då i första hand på hingstens sport egenskaper skall förstärka stoets sportegenskaper.

Sen får du ju ett rasbyte och vill att avkomman skall också se ut som en ridponny, eftersom de flesta ridponnyhingstar är welsh korsningar så blir det oftas väldigt bra med welsh ston och historiskt finns det många ridponnyer som för welsh C blod.

Men som sagt det viktigaste är stoets bruksegenskaper, har hon inga så lär inte hingsten kunna hjälpa upp det nämnvärt--har hon bra bruksegenskaper så är ridponnyhingst ett utmärkt val.

peråke

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 153
Senast: Piaff
·
Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
836
Gnägg Snubblade just över en engelsk reel på FB. En filmsnutt där en ca 3-årig unge rider på sin mini cob ( står det). En ponny som ser ut som...
Svar
8
· Visningar
1 341
Senast: finapina
·
Avel Frågar åt en vän. Söker tips på Welsh hingst på semin (helst) eller som står i Norrland. Helst C-ponny. Även D-ponny är av intresse...
Svar
3
· Visningar
601
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Stora shoppingtråden III