Welsh Cob+Fullblod?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ronjabus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 875
R

ronjabus

Någon som har erfarenhet av detta? Hur tänker man när man korsar dessa?

Sv: Welsh Cob+Fullblod?

Jag har fött upp en avkomma welsh av cobtyp/fullblod - på beställning av hingsthållaren.
I detta fallet två exteriört mkt bra föräldradjur med bra gångarter, med målet att kombinera lätthet med massa och power, bra exteriör och gång.
Avkomman blev ännu bättre än vi vågade hoppas på, så långt vi kan se hittills...

Jag tror det är helt inviduellt hur en korsning blir!
Ta min korsning med 3 i sig..tre raser jag verkligen INTE skulle blanda, super blev det!

Jag har sett ett par sådana korsningar du efterfrågar. De jag träffat har varit väldigt pigga hästar, med snygg och nätt exteriör. (men detta beror ju somsagt på föräldrarna..)

På irland hade vi en del sådana korsningar på inridning. De blev helt utmärkta allroundhästar som kallades cob (liten stor häst under 160 cm) och som användes till jaktridning och teamchase bland annat. Jag skulle absolut kunna tänka mig den här korsningen.

Det blir ofta mkt bra hästar av dessa två raser. I U.K. är det denna korsning vanligt förekommande och många används som tävlingshästar. Du får en lite lättare typ av häst med Welsh Cobens trevliga egenskaper. :)

Här i Sverige finns det även en del framgångsrika korsningar mellan Welsh Cob och halvblod.

Ett av våra importerade welsh cobston hade i Wales fått 3 st föl (efter olika fullblodshingstar) som uppfödarna var väldigt nöjda med. Stoet var själv en mkt duktig hoppare och fölen var tänkta som jakthästar.

Jag hade en på inridning förra våren. Jäklar vilken häst. Smidig som en katt med hett temperament, blixtsnabb i huvudet och lyckades med konststycket dänga mig i backen. Jag brukar försöka undvika att ramla av men hade inte en chans. Fin var hon iallafall.
Nu var hennes mamma (welsh cob) som jag förövrigt ägde vi den tidpunkten rätt hetblodad och dennes andre dotter (WC) som jag hade var detsamma så allt kan inte skyllas på fullblodet i denna korsning.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 492
Senast: Freazer
·
Hästvård Nån som har koll på hur premierna för arabhästar ligger i förhållande till andra raser? Halvblod är ju väldigt dyrt jmf med att tex...
Svar
9
· Visningar
618
Senast: __sofia__
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 585
Senast: Nikan
·
Utrustning Hej! Mitt fullblod får skav av precis allt, och nu även täcket… Skulle behöva tips på bra både ute- och innetäcken. Han har i...
Svar
3
· Visningar
192
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka