Welch Cob!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Thindra
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Thindra

Jag har snöat in på den rasen, utan att veta ett endaste dugg! Jag går i tankarna på att skaffa mig en nya häst. Nu är det snart tre års sedan min lipizzanerprins fick somna in pga spatt :cry: (ingen lindrig sådann heller).

Har blivit sugen på ett föl. Har tittat runt på lite olika lipizzanerföl, det finns EN som jag tycker hade DET (utan att ha sett den IRL).

Har dock alltid tycket att Welch Cobben ser ut som en rätt trevlig typ (min typ).

Jag har ju haft två lippisar tidigare (båda med spatt) så antingen tredje gången gillt, eller en helt ny ras.

Så vad vet ni om welch cob hästar , alltså de som blir runt 155cm? Hur är de i lynnet? Lättlärda? Tuffa? Talangfulla? Arbetsglada?

Lipizanern är ju en väldigt aktiv häst (som en brukshund ung.), väldigt intligent och arbetsglad. Den har hög överlevnadsinstinkt. Jga har fått för mig att welchen påminner lite om lippisen, fast att den kanske har mer ponny översig :confused: .

Kan bara svara för hur mina cobbar är.
Sto 1 5 år trygg, arbetsglad bra hoppteknink (9-10)bra rörelser och utrstrålnig (BIS). Ganska grov nu utan att tillhöra de grövre typerna med ett sött litet ponnyhuvud.
sto 2 8 år mer nerver älskar att arbeta blir annars rastlös och går lös på inredningen. Lite tyngre än den förra hoppar små hus samt har ett otroligt steg men har sämre exteriör. Dansar lätt fram när man rider henne (ser så tung ut innan hon rör sig)med höga knälyft, skimrande svart dessutom. MEN mina cobbar är rätt normalstora alltså 148-150cm de flesta jag känner har den storleken på sina cobbar. Vet dock om 2 ungston på Gotland som blir större som dessutom är efter hingsten Burhults Junior som tävlar Msv dressyr.
Jag tycker att mina cobbar har haft det lätt för att lära sig, tuffa? nja lätta att hantera för båda små o stora arbetsglada JAAAAAA talangfulla ? beror på individen och vad du menar med talangfull. Min yngsta dam hoppar som bara den och rör sig framför vagn som jag vet inte vad medan den andra har mera steg för dressyren.
Jag vet en sak med bestämdhet - jag kommer inte att byta ras efter att ha träffat mina damer! :love:

Tack för att du svarade! (Vad snyggt jag stavade Welsh, föresten :o ).

Med tallangfull menar jag nog lättlärda. Men av det du skrav låter de nog allt lite som lippisen, låter också som om man har ungefär samma användningsområde, möjligtvis at welshen har lättare för hoppning, MEN bägge mina lip. hoppade med mycket bra teknik så jag antar att ryttare sätter gränsen.

Det är en liten welshpojke född 03 till salu, fick tydligen 41p och guld, Men jag kan inget om welshstamm så jag vet inte om han är något extra ur den synpunkten, kanske du vet vem han är?

Mammans stam kan jag inte säja så mkt om, jag var intresserad av att köpa mammans helsyster etttag och läste på en del om den stammen. Fadern är helt okej, han var 155 på avelsvärderingen ( men nu krymt till D-ponny hm..) så fölisen har iallafall anlag att växa till en 150-155 pålle. Jag tror att du ska kolla med Ninnie för hon har bättre koll på moderns stam än vad jag har. Kan även nämna att det finns ett par hingstungar till salu uppe i Dalarna som är fina. De har ledande cobblod i sig från U.K.
Tror nog att lillpojken från söder kan vara ett bra köp om man gillar fuxar. Min egen pojkr ( ej till salu) har en toppenstam, underbar gulbrun färg samt fick guld på utställnig. Har du vägarna förbi Stockholm så kom gärna och provrid mina cobbar så får du se. :) Besök är alltid roligt att få :)

Kom ju på att du bor nära (närmare än mig iallafall)Burhults ridskola&stuteri. Gunn har massor av cobbar som du säkert får provrida så du vet mer om rasen innan du köper en fölis. Hon är dessutom bra på stammar. :)

Saken är väll kanske den litegrand att halmstad är bra nära... Jag vill gärna SE bebisen med egna ögon. Men är killen snygg och har förutsättningar så.. Dalarna är ju sååå låångtbort tyvärr (sthlm oxå :cry: ).

Min vännina känner till Gun mycket bra, hon har ridit där för många år sedan och hennes mamma var lite "vännina" till Gunn på den tiden. Kanske man ska ta och åka dit.

De cobbarna i Dalarna, har de lite höjd i sig?

Nja ,stoet jag köpte av dem låg på rutn 150 och jag vet att deras båda godkända hingstar ligger inom ponnymåtten så jag kan inte svära på att deras föl kommer att gå över 150.
En som har fått hingstfölet med stort D är Hagaby stuteriet. En snygg mörk isabell med STEGET. Vet inte om den är såld ännu. Har bara sett den på bild men den har verkligen utstrålning utan dess like..... :love:

Sv: Welch Cob!

Hej läste att du var sugen på welch cob, måste bara säga att det är ett mycket bra val,en mångsidig stark häst med en välldig samarbetsvillja,smart och välldigt vacker att vila ögona på,gick själv och funderade på en cob tycker att dom påminner lite om frieser hur som helst jag gick och köpte mig en för ca en vecka sedan och han är hur läcker som helst har redan introduserat sele och träns bätt utan några problem.Kan varmt rekomendera dig den rasen och ett extra plus för att rasen som sådan är väldigt frisk:laugh: av sig inga ras sjukdomar så försäkringen på denna häst är billig.. Ge dig själv en stor julklapp och slå till och shopa loss på en welch cob/ kram nannis

Sv: Welch Cob!

Du har just svarat på en FEM ÅR gammal tråd...
jag sätter ett hänglås på den och låter den dala ner i arkivet igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka