Weimaraner

Z

Zita

Hur är dom? Fick en förfrågan av en arbetskollega igår. Hon bor i en tvåa på tredje våning. Har två katter, sonen har nu flyttat till Irland och jobbar där. Själv jobbar hon sporadiskt mellan 8-16, när dom behöver folk.
Hur är denna ras? Har bara sett dom på håll. Hon skulle vara hemma så länge den är valp i så fall, sen har hon en granne som kan gå ut med den på dagarna. Men är det en ras som passar i lägenhet, vet inget om dom, men det är väl en fågelhund?

Sv: Weimaraner

Jag har 2 weimaraner. Hinner inte skriva så mycket nu, men fråga gärna om det är något annat.

Det är en ras som ofta lider av seperationsångest och därför absolut inte lämplig att vara hemma själv så mycket. Vad ska hon göra med hunden? Det är definitivt ingen promenadlimpa utan en aktiv jakthund och rasen blir mer och mer inriktad på enbart jakt. Du får gärna PMa om hon har haft kontakt med en kennel och isåfall vilken.

Det är en vacker ras, men ingen hund för alla...

Det är en ras som ofta lider av seperationsångest och därför absolut inte lämplig att vara hemma själv så mycket.

Intressant......
Detta var nått nytt för mig! Du menar alltså att det ligger genetiskt i rasen att ha separationsångest?
Jag trodde att det vara en tränings sak dvs upp till dig som ägare att träna din hund så att den är trygg och klarar att vara ensam hemma?

Är det nått man har med som ett avelsmål att avla bort?

Nej, hon jagar inte. Tror inte heller hon ska ha en sån. Hade också på känn att de kräver en hel del aktivitet. Får väl påverka henne att se efter nån annan ras, det finns ju såååå många att välja på. Hon är även förtjust i boxer, som hon haft som ung.

Vissa raser har rent generellt svårare att bli lämnad ensamma..

Visst det går att träna, men vissa har bättre förutsättningar än andra ...

Nu nappar jag tråden lite :angel:

Vilka fler raser förutom denna är det som har denna tendens?
Vad är det som gör att just dessa raser har svårare för detta? Är som klenare mentalt?

Till TS: tycker det låter klokt att få in henne på ett annat spår om hon inte jagar!

Nu nappar jag tråden lite :angel:

Vilka fler raser förutom denna är det som har denna tendens?
Vad är det som gör att just dessa raser har svårare för detta? Är som klenare mentalt?

Till TS: tycker det låter klokt att få in henne på ett annat spår om hon inte jagar!

Det jag har hört rent allmänt i just seprationsångest frågan är att, raser som är avlade på att hålla sig till sin förare har det svårare att vara ifrån. Och för mig verkar det rätt vettigt... Om det sen är fakta eller inte låter jag någon annan svara på! ;)

Intressant......
Detta var nått nytt för mig! Du menar alltså att det ligger genetiskt i rasen att ha separationsångest?
Jag trodde att det vara en tränings sak dvs upp till dig som ägare att träna din hund så att den är trygg och klarar att vara ensam hemma?

Är det nått man har med som ett avelsmål att avla bort?

Jag har faktiskt inte funderat så mycket över det, men vet mååånga med W som har jätteproblem med att lämna dem själva. Nu är min ena en extrem variant, som öppnar fönster och dörrar och enbart går att lämna om hon är inlåst i bur. Men min andra som är av helt annat virke tycker inte heller om att bli lämnad.

Har en liten teori om att det har med just det Snurrfian skrev, blandat med i vissa fall klent psyke och den höga aktivitetsnivån, dvs det händer för lite och då hittar de på djävulsskap.

Men när det gäller min extrema hund är det helt klart genetsikt då alla syskon är likadana och pappa själv är extrem (något de trodde berodde på hans valpmiljö, de hade inte en tanke på att det var ärftligt).

Kan förresten tillägga att jag har tränat hur många timmar som helst på detta, jag kan inte ens göra en vettig platsläggning utan att hon smyger upp till mig, hon vill inte bli lämnad. Och det "komiska" i det hela är att det är en stabil hund i övrigt, med utmärkt resultat på MH. Men hon är otroligt beroende av mig.

Jag kan köpa de flesta av orsakerna ni tar upp, dom verkar rätt logiska, men inte detta med kontaktbenägenheten. Jag har ju en ras som ska jobba med bra kontakt till sin förare (Likt W) och det är inga problem att lämna denna ras ensam hemma. Givetvis krävs vanlig ensamhetsträning, men inget utöver det vanliga.:cool:
Är även uppvuxen med ytterligare en stående fågelhundsras som ska ha bra kontakt med sin förare och det är samma där.

Detta med separation bör dom alltså börja ta i beräkning på W avel i framtiden. Dom kanske har fokuserat för mycket på det jaktliga ett tag......spekulationer och gissningar från min sida:angel:

Schnuzern har ofta svårt att vara själva, eller kräver iaf otroligt mycket träning. Tror det beror på att de är så otroligt bundna till sin flock.
Dvärgarna har jag upplevt som lite lättare, men även där finns en del problem.

Ja vet att bla huskys har samma problem med separationsångestbiten. Där tror jag den oerhört starka flockkänslan spelar in.

Intressant ämne detta faktiskt....... det är alltså en hel del raser som är drabbade av detta! Är det någon som vet om någon ras där man avelsmässigt försökt/försöker åtgärda detta?

Ja det är en fågelhund, jag tror inte att en weimaraner trivs så bra som lägenhetshund,dom behöver mycket springande för att må bra.
Min hund har inga som helst problem att vara ensam hemma,men mår såklart bäst när hon får vara med överallt.
Jag är av åsikten att man inte ska ha en jakthund oavsett ras bara som sällskap,det finns andra raser som lämpar sig bättre för det.:banana:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 641
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 090
Senast: Liran
·
Hundavel & Ras Hej! Jag hade tänkt låta min tik föda och låta valparna växa upp i min storasysters hus då de har mer plats och trädgård. Dock märker...
Svar
8
· Visningar
1 954
Senast: starcastle
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 078
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka