Weightpulling?! Vad är det för dumheter?

E

Elan01

Fick precis reda på att en avlägsen bekant har börjat träna weightpulling.. hade själv aldrig hört talas om detta och googlade..
Blev helt.. ja jag finner inte ord. Vad i allsindar ska syftet vara att få din hund att dra 90 ggr sin egen vikt?!
Någon som är insatt i sporten som kan förklara vad tanken är, för jag förstår ärligt talat inte.
Vill man aktivera sin hund så finns det rätt många andra sätt som inte innebär att du bygger en belgianblue-hund som du tävlar i en sport som innebär otroliga skaderisker.
Känns som en sport för folk som inte har en hundkompis utan återigen folk med en pitbull som har sin hund för att hävda sig. De uttnyttjar en hund med en otrolig kämparglöd till en ny dumhet. Men visst det är väl bättre än att låta dom slåss..
Och nu kommer jag att få f*n för att jag tycker så men jag förstår verkligen inte syftet..

Sv: Weightpulling?! Vad är det för dumheter?

Vad är syftet med spår, agility, sök, freestyle, skydd....??

Varför är weightpulling värre?

Kan du inte följa med din bekant och titta innan du är så dömande?

Min jycke tränar weightpulling så ofta han får.
Det innebär att han försöker släpa runt mig i skogen när han får syn på vilt eller en annan hund.

Skämt åsido - jag tror att det kan vara helt ok om det tränas m ansvar och inte till dom spräcker sig.

och jag måste hålla med övriga, jag förstår inte varför det skulle vara värre än något annat så länge man använder vanligt sunt förnuft?

Vad i allsindar ska syftet vara att få din hund att dra 90 ggr sin egen vikt?!
Varifrån har du fått den siffran? Jag surfar snabbt in på UPFSweden och ser följande:

A: Regler för titlar på hundar under 36.77kg

1. WP1. 15x hundens vikt, 1gång
2. WP2. 20x hundens vikt 1gång
3. WP3. 25x hundens vikt 1gång
4. WPX1 20x hundens vikt 3 gånger, samt tjänat in 11 nationella poäng
5. WPX2 25x hundens vikt 3 gånger, samt tjänat in 21 nationella poäng
6. WPX3 35x hundens vikt 3 gånger, samt tjänat in 36 nationella poäng

B: Regler för hundar över 36.77 kg

a. WP1 12x hundens vikt, 1gång
b. WP2 18x hundens vikt 1 gång
c. WP3 23x hundens vikt 1 gång
d. WPX1 15x hundens vikt 3 gånger, samt tjänat in 11 nationella poäng
e. WPX2 20x hundens vikt 3 gånger, samt tjänat in 21 nationella poäng
f. WPX3 30x hundens vikt 3 gånger, samt tjänat in 36 nationella poäng

På SWBA hittar jag detta:

Sektion9- EWPL Titlar
A: För Matta och naturligt underlag

- 10 gånger hundens vikt EWP 1
- 15 gånger hundens vikt EWP 2
- 20 gånger hundens vikt EWP 3
- 25 gånger hundens vikt EWP 4
- 30 gånger hundens vikt EWP 5
- 35 gånger hundens vikt EWP 6
- 40 gånger hundens vikt EWP 7
- 45 gånger hundens vikt EWP 8
- 50 gånger hundens vikt EWP 9
- 55 gånger hundens vikt EWP 10
osv…

Hos Weight Pull Sweden:

WEIGHT PULL är en ny kraftsport i hundvärlden som handlar om att hundarna drar en vagn 4.8 meter med succesiv tyngdökning.

WEIGHT PULL är alltid på hundens egna vilkor.

WEIGHT PULL är godkänt av JBV och veterinär finns alltid med på tävlingarna.

Det är ju knappast så att man hänger på 90 x 36 kilo och kräver att hunden ska dra det. Eller ens 10 x 36.

kl
Brorsan håller på med det och det är väl en aktivitet som annan.

Hans hund är bara nybörjare och drar bara en kätting. Inte börjar de med 90 x sin vikt eller hur du nu sa. Den hunden har haft dålig självkänsla men när han drar omkring på den där kedjan så är han så stolt. :laugh:

Du behöver nog inte oroa dig. En hund som inte VILL dra, den drar inte.

Jag dragtränar min Amstaff, och han har en enorm kämpaglöd. Men när han inte vill dra, ja då står han helt enkelt stilla. Tränar man med sunt förnuft, så är sporten ingen fara för hundarna, snarare tvärtom.
Jag har sällan sett så extremt vältränade, atletiska hundar som med glädje gör sin uppgift.

Grannen tränar det med sin hund. Den stackarn får skita mitt på vägen, medan den drar och släpar således även vikten genom skiten. Kanske är en "bra" hundsport för hunden, men för den oinvigde ser det förj-vligt ut. Fast iofs så drar den hunden lika mycket i midjebältet när den promeneras utan vikter som när den drar med...

Min jycke tränar weightpulling så ofta han får.
Det innebär att han försöker släpa runt mig i skogen när han får syn på vilt eller en annan hund.

Skämt åsido - jag tror att det kan vara helt ok om det tränas m ansvar och inte till dom spräcker sig.

Så kalld wilde-pulling..:rofl:

Vad är syftet med spår, agility, sök, freestyle, skydd....??

Varför är weightpulling värre?

Kan du inte följa med din bekant och titta innan du är så dömande?

Syftet med spår,agility osv är att framförallt att öka samspelet mellan hund och förare, och att få en stimulerad och harmonisk hund.
Som i vissa fall även att utföra ett "arbete" åt oss människor pga av att den t.ex har en bra "spårnäsa".

Vad är syftet med weightpulling?

Är det någon här som tränar detta som kan upplysa mig lite om denna nya företeelse i hundvärlden.

Och visst om inte hunden vill dra så drar den inte, men hallå, har du sett en pitbull eller en amstaff som står stilla om du står och hejar på den? skulle inte tro så! Den drar kanske för att den vill, men också för att den är lätthetsad.

Så en liten jämförelse kan ju då vara, jo men min kamphund vill slåss för den slåss ju? eller??
Slåss den kanske för att den är lätthetsad, och att aggressiviteten ligger lite närmare än på andra raser, eller gör den det för att den "vill". För vill den så kanske vi ska låta den göra det..
Men det gör vi inte för att det är en för stor skaderisk och dessutom djurplågeri.

Jag har ingenstans sagt att de börjar med 90x sin egen vikt.
Läste på ett forum att det var målet för några "stjärnor" inom denna sport.

Kände bara som första känsla att här finns nu en "rumsren" tävlingsform för dom som har sin hund som en statussymbol för att se häfrig ut på stan.

(och nej jag drar givetvis inte alla som tränar weight pulling över en kam, det finns givetvis ansvarsfulla hundägare där också)

Vad jag förstod på svenska veterinärförbundet så är det inte veterinärer närvarande vid dessa tävlingar, eller var inte tidigare iaf.
Någon som vet hur det ligger till idag?

Syftet med spår,agility osv är att framförallt att öka samspelet mellan hund och förare, och att få en stimulerad och harmonisk hund.
Som i vissa fall även att utföra ett "arbete" åt oss människor pga av att den t.ex har en bra "spårnäsa".

Vad är syftet med weightpulling?

Är det någon här som tränar detta som kan upplysa mig lite om denna nya företeelse i hundvärlden.

Och visst om inte hunden vill dra så drar den inte, men hallå, har du sett en pitbull eller en amstaff som står stilla om du står och hejar på den? skulle inte tro så! Den drar kanske för att den vill, men också för att den är lätthetsad.

Så en liten jämförelse kan ju då vara, jo men min kamphund vill slåss för den slåss ju? eller??
Slåss den kanske för att den är lätthetsad, och att aggressiviteten ligger lite närmare än på andra raser, eller gör den det för att den "vill". För vill den så kanske vi ska låta den göra det..
Men det gör vi inte för att det är en för stor skaderisk och dessutom djurplågeri.

Jag har ingenstans sagt att de börjar med 90x sin egen vikt.
Läste på ett forum att det var målet för några "stjärnor" inom denna sport.

Kände bara som första känsla att här finns nu en "rumsren" tävlingsform för dom som har sin hund som en statussymbol för att se häfrig ut på stan.

(och nej jag drar givetvis inte alla som tränar weight pulling över en kam, det finns givetvis ansvarsfulla hundägare där också)

Vad jag förstod på svenska veterinärförbundet så är det inte veterinärer närvarande vid dessa tävlingar, eller var inte tidigare iaf.
Någon som vet hur det ligger till idag?

Tolkar detta inlägg som om du uppfattat det som att det BARA är sk "Kamphundar" (ett uttryck jag AVSKYR, vad är en kamphund, vilka raser tillhör kategorin, vart dras gränsen??) som används i weightpulling, vilket är långt ifrån sanningen, och JA, jag har sett am.staff som inte lyfter ett ögonbryn ens av att ha folk stojande och påhejande omkring sig, (la sig ner och suckade högt istället :D), det beror på hur hunden fostrats, långtifrån alla hundar inom dessa raser är lätthetsade, på samma sätt som många hundar inom andra raser är lätthetsade

Weightpulling är också, precis som så många andra hundaktiviteter, ett sätt till ökat samspel, aktivering och stimulans hos hunden. Hunden gör ingenting den inte vill göra.
(och nej, jag sysslar inte med WP)

Min hund har provat detta och jag lovar att det är inte så att man sätter på någon tung vikt det första man gör.
Det är många olika raser som tävlar i detta och inte bara staffar,amstaff m.m.
Min hanhund tyckte inte att det var särskilt kul men min tik bara älskade det.
Man har en speciell sele till hunden för att den inte ska skada sig på något sett.

Gå gärna och titta på en träning det är inte så farligt som det kanske ser ut.

Weightpull är en rolig sport.
Jag har sett från chihuahua till Grandisar som drar, asballt.
Så det är inte alls "kamphund sport".

Jag håller med Zizzy, Weightpull är skitkul att se på, och hundarna ser kul att ha riktigt roligt!
Såg en cocker spaniel träna en gång, svansen gick i ett :)
(såg förövrigt sjukt kul ut med en cocker, men det är en annan femma.)

Tolkar detta inlägg som om du uppfattat det som att det BARA är sk "Kamphundar" (ett uttryck jag AVSKYR, vad är en kamphund, vilka raser tillhör kategorin, vart dras gränsen??) som används i weightpulling, vilket är långt ifrån sanningen, och JA, jag har sett am.staff som inte lyfter ett ögonbryn ens av att ha folk stojande och påhejande omkring sig, (la sig ner och suckade högt istället :D), det beror på hur hunden fostrats, långtifrån alla hundar inom dessa raser är lätthetsade, på samma sätt som många hundar inom andra raser är lätthetsade

Weightpulling är också, precis som så många andra hundaktiviteter, ett sätt till ökat samspel, aktivering och stimulans hos hunden. Hunden gör ingenting den inte vill göra.
(och nej, jag sysslar inte med WP)

Jag vet att det inte bara är staff och pitbull utan även andra raser men du kan inte frångå att de är helt klart överrepresenterade.
Gränsen för kamphund dras vid om hunden är avlad för kamp eller inte. En pitbull har inte samma egenskaper som en golden, så är det bara.
Givetvis handlar det om hur hunden har fostrats men den har sen även ett genetiskt betingat beteende som du inte kommer ifrån.
Olika individer reagerar olika i samma situation beroende på uppfostran, uppväxt, miljö men framförallt deras arv. En hund reagerar instinktivt.
När du beskriver en amstaff som lägger sig ner under påhejande (jag uppfattar det som under en tävling) då är detta i så fall ett väldigt ovanligt beteende eller också är hunden sjuk och det vet ju du också som uppenbarligen är bekant med rasen. Men så är det, alla individer är inte likadana bara för att de tillhör samma ras, men de har avlats på samma egenskaper och mot samma rasmål.

Alla sporter kan givetvis gå till det extrema, så är det jämnt med oss människor! Men så länge man tränar upp hunden ordentligt och är schysst under tiden, skulle jag se det som vilken annan sport som helst!

Jag är inte så insatt,så jag vill inte uttala mig om vara eller inte vara!

Men har en vikarie på jobbet,som har en gatukorsning från Rumänien,och den håller på med sånt,och tycker att det är skitkul,och vad jga förstått,så hänger man inte på det tyngsta först,utan börjar lätt,och sen bygger uppåt!

Och rätta mig om jag har fel,men har för mig att hon sa att vid större tävlingar så var det veterinär på plats!

Denna hund har varit en hyperaktiv hund,som dom provat flera olika lösningar på,men detta har funkat absolut bäst! Så jag tror inte att det är hur mycket hets och tjoa och skrik som helst,för då skulle denna hund bli ännu mer hyperaktiv/stressad!

Njae, SÅ lätthetsade som du verkar tro, är inte dessa raser. Bara för att man ropar "Kom igen då" så gör inte hunden vad för något som helst, utan bara saker den faktiskt gillar.

Jag tränar som sagt med min Amstaffhane, eftersom han har extremt mycket energi, som inte går att få slut på med bara vanlig motion, lek och träning. Han är riktigt nöjd efter han har dragit, men han visar också precis hur mycket han vill dra, hur långt osv. Vill inte han så spelar det ingen roll alls hur mycket jag hejar på, för han gör inte sådant han inte vill. Oavsett vad det handlar om. Så han kommer aldrig att dra några 3 ton inte, eftersom han inte känner för att kämpa så mycket.
För tillfället drar han 2x sin egen vikt (Dvs 65 kg) som mest, eftersom vi fortfarande håller på att bygga upp honom ordentligt så att han inte ska kunna skada sig.

Alla godkända tävlingar har veterinär på plats, och det arbetas för att få veterinärerna utbildade inom just denna gren också, så att dom ska kunna se om något är fel direkt.

Att en Amstaff för övrigt lägger sig ner, eller struntar i en på annat vis, när man hejar på den är INTE ett ovanligt eller sjukt beteende. Många ur rasen är väldigt självständiga, och mycket envisa. En del av hundarna har mycket will-to-please, men långt ifrån alla. Då ska det i sådana fall vara lättare att heja på en BC till att dra för tungt, om man ska gå på hur mycket hunden vill vara sin förare till lags...

Du dumförklarar dig själv litegrann, med så bestämda åsikter om något du inte har en aning om.

Jag vet att det inte bara är staff och pitbull utan även andra raser men du kan inte frångå att de är helt klart överrepresenterade.
Gränsen för kamphund dras vid om hunden är avlad för kamp eller inte. En pitbull har inte samma egenskaper som en golden, så är det bara.
Givetvis handlar det om hur hunden har fostrats men den har sen även ett genetiskt betingat beteende som du inte kommer ifrån.
Olika individer reagerar olika i samma situation beroende på uppfostran, uppväxt, miljö men framförallt deras arv. En hund reagerar instinktivt.
När du beskriver en amstaff som lägger sig ner under påhejande (jag uppfattar det som under en tävling) då är detta i så fall ett väldigt ovanligt beteende eller också är hunden sjuk och det vet ju du också som uppenbarligen är bekant med rasen. Men så är det, alla individer är inte likadana bara för att de tillhör samma ras, men de har avlats på samma egenskaper och mot samma rasmål.

Nuförtiden avlas inte de s.k. "kampraserna" för kamp (utom i sällsynta fall), och flertalet av de raser som numera ses som sällskapsraser har en gång i tiden haft kamp som huvudsysselsättning. (tillhör de oxå kamphundarna i dina ögon kanske?)

jag är inte så bekant med staffar, am-staff eller pitbull, men de jag träffat är minst lika trevliga och harmoniska hundar som många andra raser, och många gånger trevligare än andra, i allmänhetens ögon mer accepterade raser

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss eller diss - del 6
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka