Warmbucket / termobar utan el

Rabbit

Trådstartare
Hej!

Är det någon som testat Warmbucket eller termobar UTAN el?

Funkar de bra?
Warmbucket har ju inget lock till, vilket känns som att det behlvs för att hålla vatten isfritt..

Termobar är ju betydligt dyrare, men här finns lock att köpa till. Håller det vattnet isfritt och är värd pengarna?

Finns det andra alternativ?

Här får vi som mest ca -6 på natten.

Jag hade en thermobar utan el i förra stallet. Jag fick inte använda locket för folk ville inte inkludera det i de kollektiva sysslorna. Detta var i Stockholm.

Jag var väldigt nöjd. När det var kallgrader frös det ett par cm men hästarna hade inget problem att ta hål på det själva. Med locket kan jag tänka mig att man klarar sig helt utan is förutom de riktigt svinkalla nätterna.
Stor bonus var hur bra den var på somrarna. Den ljusgrå färgen och isoleringen ökar tiden det tar för alger att bildas markant.

Jag har inte provat någon inköpt variant, men kan tipsa om att dubbla vattentunnor gör förvånansvärt stor skillnad.
Jag har alltså tagit två likadana vattentunnor och ställt i varandra. Den yttersta/nedersta har varit utsliten och jag har gjort hål i botten på den för att eventuellt spillvatten ska rinna ut. Och, som sagt, jag blir lika förundrad varje vinter över hur bra det fungerar. Visst blir det lite is på ytan och litegrann på kanterna, men inte i närheten av samma ismängd som med en tunna.
Det har fungerat bra att sparka lite på sidorna på tunnan och sila bort isen med ett durkslag, även om det varit ordentligt kallt.

Jag köpte tunnor, olika storlek. Tog isolering och la i botten på understa tunnan och på sidorna. Satt i över-tunnan och fogade mellan tunnorna så hästarna inte skulle tugga i sig isoleringen. Gjorde lock av tjock frigolit, ena blev riktigt lock, det andra gjorde jag inget med utan la frigolitbiten över tunnan och la ett däck över på natten så locket inte blåste bort. (så jag har två stycken sådana isolerade tunnor, har 2 hästar). Med locken funkar det bra ner till runt -15 här i skåne, dock väldigt beroende på hur tunnorna står i hagen har jag märkt. Vissa ställen fryser de mer på , andra inte alls.

Jag har också ett hemmabygge, det funkar rätt bra men utan lock så fryser det på ytan. Det går lätt att bygga ett lock men då ska ju någon öppna/stänga locket vid ut- och insläpp och ngn sådan möjlighet har inte vi.

Jag har warmbucket till mina 20 liters hinkar inne i boxarna på vintern. Vi har isolerat kallstall och är det -20 till -30 så blir det ca -10 i stallet. Annars håller det sig kring nollan eller någon minusgrad.
Jag upplever inte att warmbucket funkar så bra som reklamen lovar. Är det minusgrader i stallet fryser vattnet ändå. Det blir kanske inte lika djup fruset i hinkarna som utan, men tillräckligt för att inte hästarna ska vilja dricka.
Nu dricker mina hästar väldigt lite inne oavsett om vattnet är fruset eller inte. De föredrar att dricka ur sina uppvärmda Thermobars när de kommer ut i hagen i stället.

Warmbucket har inte fungerat särskilt bra. Det är marginell skillnad med warmbucket mot att använda vanliga vattenkar.
Har inte provat Thermobar utan el men i år kostade vi på oss med el och det är så bra. Sparar så mycket arbete och hästarna har aldrig druckit så mycket.

Jag har inte provat någon inköpt variant, men kan tipsa om att dubbla vattentunnor gör förvånansvärt stor skillnad.
Jag har alltså tagit två likadana vattentunnor och ställt i varandra. Den yttersta/nedersta har varit utsliten och jag har gjort hål i botten på den för att eventuellt spillvatten ska rinna ut. Och, som sagt, jag blir lika förundrad varje vinter över hur bra det fungerar. Visst blir det lite is på ytan och litegrann på kanterna, men inte i närheten av samma ismängd som med en tunna.
Det har fungerat bra att sparka lite på sidorna på tunnan och sila bort isen med ett durkslag, även om det varit ordentligt kallt.
Så har jag gjort i år också, stor skillnad mot enkel tunna.

Vi testar isolerade värmebaljor i vinter. Vi har isolerade lock som tas bort på morgonen och läggs på vid insläpp. Har funkat rätt bra till -10, mer pyssel att få qdet att funka ner till -15, men man får ju hålla efter. Ta bort is med ett durkslag och fylla på varmvatten på kvällen.

Jag gjorde en egen med två fyrkantiga baljor i olika storlek, frigolit, mjuk isolering, några brädor som täppte till isoleringen och höll ihop konstruktionen samt frigolitlock. Mycket enkelt och billigt då allt utom baljorna fanns hemma.
Den har varit heeelt suverän. Häller jag i 5l varmvatten i kanske 10l av det som är i baljan klarar det sig isfritt till em i -15 om jag häller på morgonen. Möjligen en ishinna. Vi har ner till -20 enstaka dagar men var inte orolig.

Häller man varmvatten på kvällen klarar det sig säkert bra med bara tunn is under dagen om man tar av locket på morgonen.

Nu har vi thermobar. Bäst nånsin. 🙏🏻

Jag har också ett hemmabygge med två baljor och frigolit. Jag har inte möjlighet att ha lock så den får ju ytis på nätterna när det är väldigt kallt, men den bottenfryser ALDRIG. Kan man lösa lock av/på så funkar det toppen.

Jag har också ett hemmabygge, har dock inte hunnit testa den i det kallaste i vinter men det är helt klart mindre/tunnare is i än i oisolerad tunna.

D4852CC6-9C16-41B2-ABF0-CC73C037171E.webp

Har warm bucket, bor i Stockholm. Tycker det fungerar toppen. Fyller med varmt vatten på kvällen och det har hållit bra till -10. När det är kallare har det blivit is på ytan.
Kör 45 L, alltså inte den största tunnan.

Nu har jag fixat eget lock med frigolit så det håller ännu bättre men har inte varit smällkallt sen jag fixade det.
Vi kommer gräva el till thermobar i vår/sommar så ser framemot att slippa tänka på is nästa vinter :p

Bor i Norrland och har haft ett hemmabygge med frigolit. Hade lock på som togs av vid utsläpp och lades på vid intag. Fyllde vi på med varmvatten på kvällen innan locket lades på var det isfritt nästa morgon. Det frös på ytan de kallaste dagarna men inte mer än att hästarna gjorde håll på isen och drack

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
465
Senast: Fetaost
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
429
Senast: Pegasus63
·
Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
720
Senast: Raderad medlem 142658
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar