Wachtelhund

Itchie

Trådstartare
Jag efterlyser era erfarenheter av wachtelhund som allroundjakt- och "hemma"-hund!

Fördelar? Nackdelar? Rasbundna defekter? Normalpris på valpar?

Gimme! :bow:

Sv: Wachtelhund

Jag har träffat tre stycken. En som används till att spåra skadskjutna vildsvin och en valp som ska vara efterträdare. Sen har grannen en som mest används till spår av olika slag. Den var med på andjakten förra året men jag såg inte om den apporterade.

Min spontana reaktion är att det är riktigt mysiga med bra temperament.

Vi fick hem våran valp i somras, en hane. Han ska användas till div jakt av min sambo. En verkligt mysig hund! Dock kräver han mkt stimulering, mkt aktiviteter o ffa motion, men det visste vi ju innan. Han har varit med och spårat, simmat ut o hämtat skjutna änder (det var iofs inte riktigt meningen :) ) o han fattar precis vad det är han ska göra. Går ihop med andra hundar utan problem. Jättetrevlig hund :)

Vi gav 11000:- för våran valp. Min sambo undersökte noga från vilken kennel vi skulle beställa valp från o kenneln ifråga var noga med vart valparna hamnade. Jag skulle inte rekommendera att ha den här rasen enbart som familje/sällskapshund då det är en utpräglad ren jakthund.

Man ska nog kolla upp kenneln ganska så noga jag har träffat på flera stycken från samma kennel som har kännts väldigt osäkra och skälliga...
Vi har oxå tittat på Wachtel men ansåg inte att den passade oss riktigt då, men nu börjar vi få allt mer vildsvin på våra marker så vi får väl börja fundera igen... fast karln vill helst ha en beagle...

Tack för era svar! Ska försöka träffa fler wachtelhundar innan det blir dags att bestämma sig. De två stycken jag mött irl är lite för få...

Bor i Skåne, men ska antagligen åka till Gbgs-trakten framöver. Ska komma ihåg ditt erbjudande :bow: !

Min aföräldrar har två stycken, jättetrevliga men dom måste stimuleras mycket.

Var i skåne bor du? Pm om du vill träffa eller veta mer om Wachtelhundar.

Om du bor i Skåne har du bra chanser att få en bra wachtel, de är rätt duktiga här nere.

Känner många wachtlar, de flesta är trevliga, dock skarpa!! Kanske inte mot vilt, men mot andra hundar. Vad jag har märkt är att många wachtlar har lite för lite i huvudet om man säger så... De springer på kalla spår och stresskäller och man vet aldrig om de kommer med vilt eller bara springer tomt. Dålig avel eller dålig injagning..?

Känner mannen som tog in wachteln i Sverige, han har bytt ras :angel:

//E

lady_vip skrev:
Om du bor i Skåne har du bra chanser att få en bra wachtel, de är rätt duktiga här nere.

Känner många wachtlar, de flesta är trevliga, dock skarpa!! Kanske inte mot vilt, men mot andra hundar. Vad jag har märkt är att många wachtlar har lite för lite i huvudet om man säger så... De springer på kalla spår och stresskäller och man vet aldrig om de kommer med vilt eller bara springer tomt. Dålig avel eller dålig injagning..?

Känner mannen som tog in wachteln i Sverige, han har bytt ras :angel:

//E
Oj. Du har verkligen råkat ut för dåligt avlade o tränade Wachtlar! Mina erfarenheter är precis det motsatta, vet precis vad de ska göra vid jakt från början, är jättebra med andra hundar o även barn. Stressskällerå springer tomt känner jag inte heller igen. Men som sagt, vi har varit mkt noga med varifrån de kommer så det är en mkt seriös uppfördare o därmed bara träffat bra hundar. Tråkigt att du inte gjort det..

Jag har nog träffat 50-talet wachtlar, de felsta är bra hundar, men som jag sa, många går i kalla löpor och driver och irrar ofta bort sig. Och som sagt, dålig avel eller dålig injagning...?

Känner dock en man som har 3 wachteltikar, bland de bästa. Parade 2 av sina, den ena gick tom och den andra fick bara 2 valpar, så rasen har oddsen emot sig.

Har tränat 5 stycken i agility också, supergoa hundar, dock inte gjorda för ändamålet, men de kämpar på ändå.

Men du måste nog hålla med om att det är skarpa hundar? De ska ju vara skarpa, annars är de knappast rastypiska. Faktiskt så har nog 95% av de jag träffat haft en viss skärpa och det ofta även mot andra hundar, speciellt främmade hundar.

//E

Vi har en wachtel hemma, trevlig nu, fast förut när han var yngre (han är 13 nu) så var han väl inte världens mysigaste hund... Man fick sig ett bett ibland.
Wachtelhunden är ju framavlad som jakthund, och är vassa i temperamentet, så att ha en wachtelhund som familjehund är ingen direkt bra idé.
Som jakthund är de väldigt duktiga och lättlärda.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
778
Övr. Hund Har du hämtat hem valp mitt i vintern? Var det en bra grej, eller onödigt besvärlig? Med facit i hand, skulle du göra det igen? Frågan...
Svar
16
· Visningar
489
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 778
Senast: MML
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 705
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar