W-sadel till bred o kortryggad häst!

Sv: W-sadel till bred o kortryggad häst!

Nu har jag gjort en gradvinkelsmätning på min häst...hoppas att jag har mätt rätt! :confused: Men jag fick det till 120 grader iallafall...finns det såpass breda w-sadlar ?! Måste ju då minst ha 120 grader för hon lär ju muskla sig mer vartefter.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Jag tycker ju inte att min häst är jättebred...hon har haft en Longhorn full quarter innan med round skirt...så hon är ju inte jättebred!

Är en gradvinkelsmätning tillförlitlig?!

Då måste du mäta graderna utefter hela ryggen (alltså där sadeln ska ligga) med sådär 5-10 cem mellanrum. Det finns ju såna där sadelprovare att köpa - ståltrådskonstrukton där man lätt böjer "spröten" efter hästens rygg. ..

Ingen som har koll på vilka sadlar som kan tänkas ha minst 120 graders vinkel o större?! *puttar*

Det finns inga hästar som behöver dom sadlar ni beskriver. Prova en riktig sadel som är byggd för hästar, dvs bättre märken, kostar mera och passar era hästar. När en häst inte kan ha en sadel för att den trycker så beror det oftast på att det är en billigare sadel som helt enkelt inte är byggd på ett för hästen anatomiskt korrekt sätt. Så gör en själva en tjänst, prova en bättre sadel.

Kenneth: PM:a mig gärna om sadlar o olika märken som du rekommenderar!

Jag funderar på om continentals bryant eller kanske den kanske ännu bredare Steffen Breug Performance är något att ha? Såg en bryant begagnad nu för under halva nypriset i närheten, man blir ju sugen på o prova.

Läste lite om bryant på milstas hemsida o den ska ju va för breda hästar med kort rygg, men frågan är om den är tillräckligt bred. Gulletbredd : 6 3/4" Gullethöjd : 8 1/4"Rigging : 7/8 1 Way in Skirt.Min häst är väl mellan 115-120 grader, med väldigt rak rygg o rör sig som ett S.

Vad ska man titta efter?! Vill ha nånstans o börja liksom...vet ingenting om hur märkena är! Vill gärna ha med roundskirt eftersom hon är kort i ryggen.

Har kikat på dakota barrel race full quarter bom...är det nåt att rekommendera?! Även Rocking R-arabsadel... om man inte får skriva här så PM:a gärna!

///Karin

Jag har en Double C Nevada Fancy till min fjording. Han är bred och har kort rygg. Sadeln sitter som gjuten på honom och han har gott om plats i näst största bom-stl (03) till och med. Det är en roundskirt och den passar en något svängd rygg enligt sadelutprovaren.
Jag älskar den!!! :love: och det gör hästen också.

// M

Hur pass bred är din fjording?! Stor eller liten fjording?!

Hur pass bred är din fjording?! Stor eller liten fjording?!

Lagom...;)
Nä jag bara skojar...han är inte den allra maffigaste sorten men ändå bredare än många andra hästar.
Men alltså inte så bred som en nordsvensk kan vara över ryggen. Jag har inte mätt honom så jag vet inte några mått eller grader.
Jag hade turen att få prova en double C sadel och det var då jag märkte att den passade så bra.
(Jag hade också varit på sadelprovardag och fått veta hur det skulle se ut på minhäst samt pratat med Dala western store innan och fått rådet att den sadeln nog skulle kunna passa....) Har man en riktigt bred pålle så ska man nog gå en stl. större (04).

Så här såg han ut förra sommaren min pålle:

showimage.php

Han är lite smalare nu ....he he :o

// M

Har du hittat någon sadel?

Förresten, någon som har MT'S short reiner?! Den är fin :love: Och kort, och i full Q bom.

Hej!

Nej jag har inte hittat nån än...men jag letar ihärdigt! :p

Jag kan inte se bilden! skulle ju va roligt,jag letar oxå sadel till min nordis bruks.
Han har ingen manke och är rund som en tunna. Vad skulle kunna passa honom?
Hoppas det är ok att jag smiter in en egen fråga i din tråd...

Liknande trådar

Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 347
Senast: ylvalill
·
Utrustning Några tips på sadel som kan tänkas passa på en väldigt kortryggad arab? Hon har rak, kort rygg, är lite överbyggd i skrivande stund...
Svar
1
· Visningar
716
Senast: caballus
·
Utrustning Ja försöker hitta en hopp och dressyrsadel till min häst då den han hade med sin när han kom inte alls ligger bra, till och med så illa...
Svar
6
· Visningar
2 138
Senast: Leansman
·
Utrustning Behöver lite åskiter och hjälp. Har ett halvblod som ser ut som en ponny, bokstavligen. Hon är endast 158 hög, har väldigt kort och...
Svar
0
· Visningar
861
Senast: Keeley_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka