W-sadel till bred o kortryggad häst!

O

Onnie

Vad ska man titta efter?! Vill ha nånstans o börja liksom...vet ingenting om hur märkena är! Vill gärna ha med roundskirt eftersom hon är kort i ryggen.

Har kikat på dakota barrel race full quarter bom...är det nåt att rekommendera?! Även Rocking R-arabsadel... om man inte får skriva här så PM:a gärna!

///Karin

Sv: W-sadel till bred o kortryggad häst!

börja med att inte titta på skitmärken
dakota låter bra, jag vet inget om rocking r
man kan inte säga sådär bara att denna passar inte din häst, du måste prova dem!

Skitmärken är inget för mig! Det står redan klart...

Kan tänka mig begagnat också, inga problem...bara svårt o hitta! o så vet man inte vad man ska titta efter. Double C Nevada Fancy har jag också tittat på...är det nåt för breda hästar?!

///Karin

Beror på HUR pass bred hästen är :angel:. Pratar vi lite stadigare quarter, eller pratar vi ardenner?

Hyfsat bred o kortryggad nordsvensk är hästen som ska ha ny sadel!

Tror ni att Rocking R skulle funka då?!

Jag har hört att Dakota Barrel Race har en utav de mest kända märkenas bredaste FQ-bommar...stämmer det?! Det finns ju helt klart variationer på vad som är full quarter.

Vad är det för mått på bommen?

Det bredaste jag lyckas hitta är Simco Draft Horse Special (som bl a Börjes säljes). 8 tums bredd på bommen, andra märken kommer bara upp i 7.5 tum, om ens det ;)

Premier har en sadel som heter Mapel Reiner. Den finns i haflingerbom i 8-8,5 tum. Jag har en 8 till min biffiga kallblodstravare och skulle behöva byta till 8,5

Simco Draft Horse Special...är det en bra sadel?! Har fått för mig att Bö**es Simco sadlar har lägre kvalitet?! Stämmer det?! Finns det nån annan som säljer dom?! Jag har tittat på den också...men jag blir inte klok på detta alltså.

Jag har inga bra bilder på hästens rygg men på hästen har jag...

http://www.pixbox.se/pic_show_id9281290.html

Räknas hon som rak eller svängd rygg för det första?!

Senast ändrad av en moderator:

double C har breda sadlar om jag inte misstar mig, dock är lädret inte av högsta kvalitet på dem

Är Simcos sadlar från B****es att rekommendera?! Tänker ju närmast då på Draft Horse modellen!

Vilken fin häst :)

Jag tycker hon har svängd rygg.

Simco är ett bättre budgetmärke, inte skit men ändå inte det allra bästa kvalitet kanske.

Simco har sadlar i olika prisklasser, det är väl mest läderkvalitén som skiljer mellan olika modellerna. Min första westernsadel var en Simco av lite dyrare modell (12 000 kr) som var jättefin, nu har jag beställt en Simco i mellanklassen (8000) så vi får väl se vad som dyker upp :p. Har beställt en Draft Horse Special till tunnformade quarterkorsningen....

Ja hon är verkligen jättefin! Tackar o bockar! :bow:

Har en Dakota Barrel Race på lut med FQ bom, jag är väldigt förtjust i modellen på sadeln. Kanske kan vara värt att prova?! Nån som känner till om den sadeln passar häst med något svängd rygg.

///Karin

Har en Dakota Barrel Race på lut med FQ bom, jag är väldigt förtjust i modellen på sadeln. Kanske kan vara värt att prova?! Nån som känner till om den sadeln passar häst med något svängd rygg.

///Karin

Frågan är om den är bred nog till hästen du visade på bilden, skulle tro att du får leta efter X-full quarterbommar som vi andra stackare med rejäla elefanter :angel:

Undrar vad jag ska hitta för sadel till min andra elefant! :rofl: Hon är ju om möjligt ännu bredare...:D

Double C Nevada Fancy har jag också tittat på...är det nåt för breda hästar?!

///Karin
Vet inte vad ni räknar till bred men det passar då på min kille (som engelska sadelutprovaren knappt hittade nog bred sadel åt:angel: ).
Men däremot är den mera för hästar med rak rygg.
Min är en FQ (03)
Killen som den passar som gjuten på:
Harry med hömage

Jag tycker ju inte att min häst är jättebred...hon har haft en Longhorn full quarter innan med round skirt...så hon är ju inte jättebred!

Är en gradvinkelsmätning tillförlitlig?!

Liknande trådar

Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 347
Senast: ylvalill
·
Utrustning Några tips på sadel som kan tänkas passa på en väldigt kortryggad arab? Hon har rak, kort rygg, är lite överbyggd i skrivande stund...
Svar
1
· Visningar
716
Senast: caballus
·
Utrustning Ja försöker hitta en hopp och dressyrsadel till min häst då den han hade med sin när han kom inte alls ligger bra, till och med så illa...
Svar
6
· Visningar
2 138
Senast: Leansman
·
Utrustning Behöver lite åskiter och hjälp. Har ett halvblod som ser ut som en ponny, bokstavligen. Hon är endast 158 hög, har väldigt kort och...
Svar
0
· Visningar
861
Senast: Keeley_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka