W.C.sadeln från....

Trådstartare
H**ks är de något att ha?? någon som hunnit köpa en sådan?? kvalitén hur e den...hur vet man vad det är för bom storlekar därifrån, står ju inget i katalogen? :banana: :banana: :banana:

Jag har sett dem i butiken och jag var väldigt imponerad över hur mjukt och fint lädret var. Verkligen snygga sadlar men jag vet inget mer om dom tyvärr.

det lät ju lite lovande iallafall. har nämligen min sadel på försäljning så att jag ska kunna köpa en ny å fastnade för reiningsadeln :D den såg jätteläcker ut :d

Om du går in på Hööks eller ringer till dom så kan du nog få mer info om bomvidder och så.

Sv: W.C.sadeln från....

har oxå funderingar på att köpa en sadel där...har hört att westernsadlarna på hööks ska va dåliga..nitarna som håller ihop lädret går in i ryggen,,men W.C sadeln e ju ny för i år så det kanske inte gäller den....hoppas inte för jag vill ha den för 4000...

Jag har haft en WC sadel hemma på prova och jag var väldigt överraskad över kvaliten. Det var den bruna sadeln för 4000 kr jag hade hemma, men den var tyvärr för lång och för svängd i bommen för min häst.

Lädret var verkligen mjukt och fint, sömmarna såg helt ok ut och färgen på sadeln såg inte ut att vara sådan som "skavs av" utan mer genomfärgad. Den var väldigt bekväm att sitta i, mjuk och skön i sitsen. Bommen är av samma typ som det är i tex Big horn sadlarna. Sadeln är gjord i Indien, bommen är gjord i USA och är en standard Quarterbom.

Jag tycker att sadeln var mer än väl värd sitt pris, jag blev väldigt imponerad av kvaliten av sadeln! De sadlarna de hade på Hööks innan var ju vedervärdiga, som tjockt, hårt papper till läder. Dessa sadlar är MYCKET bättre!

Sen hur länge de håller vet jag ju inte, det får tiden utvisa. Men för att vara en sadel "made in india" så är den väldigt bra. Synd bara att de inte passar min häst...

hur ska en westernsadel ligga på hästen??
ska det va fritt längs ryggraden som med en vanlig sadel??
hur långt bak får den ligga??
ska den ligga så tätt som möjligt förutom ryggraden då??

min häst är ca 158cm och lagom hull st 135 i täcke.. med rund och go rumpa nästan som en quarter..hur d nu stavas fast hon är varmblod

villken storlek ska man då ha???

Vill bara varna för dessa sadlar. En stallkompis beställde först en som var alldeles sned. Hon skickade tillbaka den och fick tillbaka en annan sadel som var om möjligt ÄNNU snedare och dessutom en skruv som stack ut på undersidan! Nä, passa er för att köpa dessa sadlar. Sadlar under 10 000 är skit :crazy:

Beställde hon den på postorder?? Det tycker jag är konstigt eftersom W.C sadlarna levereras först vecka 44...

De finns däremot i butik. Dessa sadlar går inte att jämföras med de sadlar som hööks sålde förut (Western Rider). Dom jag såg i butiken var fina, inte det minsta sneda och alla skruvar satt där dom skulle i alla fall.

Sen att säga att alla westernsadlar under 10 000 är skräp är väl att ta i, de finns sadlar under 10 000 kr som är aldeles utmärkta för hobbyryttaren.

Senast ändrad av en moderator:

Sadlarna finns bara i en bomstorlek, och den passar en "normal" quarterhäst. Enda sättet att veta om den passar är att prova.

Sadeln får inte vara så lång att den går emot höftknölarna bak. Den ska ligga jämt utmed hela ryggen och ska lämna ryggraden fri. Man ska ha pad under, inte bara en filt.

Sweet skrev:
Beställde hon den på postorder?? Det tycker jag är konstigt eftersom W.C sadlarna levereras först vecka 44...

De finns däremot i butik. Dessa sadlar går inte att jämföras med de sadlar som hööks sålde förut (Western Rider). Dom jag såg i butiken var fina, inte det minsta sneda och alla skruvar satt där dom skulle i alla fall.

Sen att säga att alla westernsadlar under 10 000 är skräp är väl att ta i, de finns sadlar under 10 000 kr som är aldeles utmärkta för hobbyryttaren.

Det är W.C. jag talar om. Den mellandyra trailmodellen. Att dom var sneda märktes inte fören man provred :(

Detta bekräftar tyvärr min skeptis för billigare sadlar. Oavsett om man är hobbyryttare eller tävlingsryttare måste ju sadeln ligga bra...

jag va och titta på sadeln idag (den för 4000) och den ser jättefin ut..kändes inte sned när jag provsatt och lädret är mjukt o fint o inga skruvar känns alls undertill....tycker bara att alla snöre på den va lite onödiga..men det är väl för att det ska se snyggt ut...köper jag den sadeln sen om jag inte hittar nån annan så kommer jag klippa av dem min häst blir tokig annars kan jag tänka mig....

western horsemans corral ska få komma och prova ut nån sadel till mig o hittar jag inget där så köper jag den från hööks

Köp hellre en sadel som inte är så fin men som ligger bra.
Plastbommar ska du akta dig för. Det är svårt att märka om bommen är sprucken men det kommer säkerligen att visa sig på hästen så småning om. Rid hellre barbacka än i en dålig sadel!
För 8000-10000:- borde du kunna hitta en sadel som är enkel i utförande men som ligger bra. Kolla på alla de begagnade sadlar som säljs! Du kan hitta en jättebra kvalitetssadel som har några år på nacken som du får för långt under 8000:-. En bra sadel håller en livstid om den sköts rätt.
Jag har haft en sadel från Hööks (För ca 4500:-), samt en Simcosadel som var snäppet bättre men skulle inte rekomendera någon av dem.
Jag har också kollat på den bruna av W.C. sadlarna. Lädret är dubbelsytt och blir på det sättet smidigare men samtidigt mindre slitstarkt och ska man jämföra sömmar mot tjockare läder så förstår ju alla vad som kommer att hålla längst.
Se sadeln som en investering i stället för en kostsam affär. Köper du en dyrare sadel så har du igen stordelen av pengarna om du eventuellt ska sälja sadeln i framtiden medan du kan få skänka bort den billigare för att bli av med den.

Tänk på varför alla dessa detaljer är ditsatta? Vore det inte bättre om tillverkaren lade ner den tiden och pengarna på andra detaljer i stället? Så fick du en bättre sadel för samma pris...

varför ska jag gå o köpa en ful sadel om jag tror att den från höök ligger bra på min häst o jag tycker den är fin..

.skulle sömmar eller nåt gå isönder är där 1 års garanti o 3 år på bommen...som är gjord i USA enligt nån som skrivit ett inlägg tidigare i samma tråd här ovan...

att där sitter massa lädersnöre på den sadeln e väl för att vissa folk tykker att det e snyggt
jag vill dock inte ha dem pga av min häst ska ju förstås prova först en eller två veckor o blir hon tokig så klipper jag bort dem...

Jag har aldrig sagt att du ska köpa en ful sadel men att du kanske ska överväga att köpa en rejälare sadel med mindre krusiduller på så får du en sadel i bättre kvalitet för samma pengar.

Tänkte bara hjälpa till så du inte gör samma misstag som jag har gjort tidigare...

Ralide bom finns det i väldigt många westernsadlar i dag, även dyrare märkessadlar. Det bästa är ju en handgjord sadel med råhudsklädd träbom, men de är väldigt dyra. Ska man bara ha sadel att rida i skogen med och träna lite lätt så är det väl inget fel att köpa en billigare sadel, bara den passar hästen. Med bra skötsel så tror jag att WC sadlarna kommer att hålla länge. Dessutom är det inte särskilt mycket detaljer på den bruna WC sadeln, lite mönster i lädret och några lädersnören.

Tävlar man däremot eller rider väldigt mycket så är en kvalitetssadel att föredra.

Tycker att man ska låta folk köpa en billig westernsadel om dom vill det, bara den ligger bra på hästen och att hästen inte tar skada av sadeln. Att få tag på en bra begagnad kvalitetssadel är mycket svårt och omständigt.

tack sweet nån som förstår ska ju inte tävla direkt har inte nerver till det o förmodligen inte min pålle iheller...
tykker om den bruna sadeln på hööks o kommer förmodligen köpa den eftersom jag bara ska rida på fritidsnivå.
.o tror att den sadeln passar bra på min häst även färgen o sen tyckte jag den va skön...

Liknande trådar

Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
928
Senast: Tora
·
Hemmet Våra gamla fönsterlås börjar ge upp och brista. De är av modell 280, är vad jag har lyckats klura ut (det är i alla fall samma modell)...
Svar
9
· Visningar
388
Senast: co-SMAD4
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
25
· Visningar
1 863
Senast: Glimra
·
Utrustning Unghästen i stallet biter på grimskaften när han står uppbunden. Jag vet att det finns grimskaft med en bit plast på den delen närmast...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 612
Senast: Zacci
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar