Vuxen dalmatinertik och ny goldenvalp - kulturkrock?

carinaso

Trådstartare
Vi har en 3-årig dalmatinertik och sedan en månad tillbaka en goldentik (nu 3 månader). För den som känner till dalmatinern som ras, så är Lady precis som alla andra otroligt matfixerad. Detta leder till att hon ofta flyger på den lilla till synes helt utan anledning.

Själva hundmatsituationen är inga problem. Efter ett par uppläxningar från min sida vet Lady att Stellas mat är Stellas mat. Men jag vågar ändå aldrig låta dem äta ensamma (inget större problem, då båda oftast ätit klart på mindre än två minuter... ;)).

Men saken är den att Lady vaktar även i andra situationer som för henne är helt logiska, men för valpen så blir det helt oprovocerat. T ex när man står vid spisen och lagar mat, gör i ordning kattmaten, eller om Lady bara tror att Stella hittat något ätbart ute.

Om Lady nöjde sig med att morra lite, skulle det inte vara något problem. Men hon gör ordentliga överfall och låter som den värsta mördarmaskin. Hon skadar henne aldrig, men lilla Stella som inte är en så tuff hund blir alldeles livrädd varje gång.

Det här är inget nytt beteende för Lady. Jag har sett henne göra detta mot gästande hundar och mot våra katter. T o m kattungar på 6 veckor som kommit för nära matskålen. Hon har aldrig någonsin skadat någon annan utan det låter mest illa. Och efteråt går hon oftast fram och viftar på svansen som om hon ville säga att hon inte är farlig utan bara ville visa vad som är rätt och fel just i den situationen.

Är det någon som har erfarenhet av något liknande? Hur löste ni det? Jag försöker vara på min vakt, men kan ju inte vara med överallt. Jag uppfattar Ladys omotiverade överreaktion som osäkerhet. Det märks särskilt efter att hon gjort ett matvaktarutfall mot en ranghögre hund. Då fjäskar hon väldigt efteråt.

Jag är orolig för att Stellas förtroende för Lady krymper för varje dag. För Stella måste ju Lady framstå som helt opålitlig. I alla övriga situationer är Lady en riktig lekmorsa. Stella får gnaga på hennes ben och öron och hon leker gärna dragkamp med henne med vilka leksaker som helst och de sover gärna tillsammans.

Hälsningar Carina

Sv: Vuxen dalmatinertik och ny goldenvalp - kulturkrock?

Jag har inget jättebra svar egentligen, men själv hade jag inte tillåtit att någon av hundarna fick vara i köket när jag lagar mat eller fixar kattens.

Hur beter sig Stella om hon tex gnager på ett ben och Lady kommer och ska ta det. Lämnar hon det på studs eller kaxar hon tillbaka först?
Om inte jag har helt fel för mig så är det väl naturligt att hundar försöker sno mat ifrån andra individer. Lyckas man en gång så kan man göra om det. Men man vaktar också det som är mitt med näbbar och klor om man vill överleva (i det vilda).

Mest funderingar, hoppas någon annan har ett bättre svar till dig.

Marre.N skrev:
Jag har inget jättebra svar egentligen, men själv hade jag inte tillåtit att någon av hundarna fick vara i köket när jag lagar mat eller fixar kattens.

Hur beter sig Stella om hon tex gnager på ett ben och Lady kommer och ska ta det. Lämnar hon det på studs eller kaxar hon tillbaka först?
Om inte jag har helt fel för mig så är det väl naturligt att hundar försöker sno mat ifrån andra individer. Lyckas man en gång så kan man göra om det. Men man vaktar också det som är mitt med näbbar och klor om man vill överleva (i det vilda).

Mest funderingar, hoppas någon annan har ett bättre svar till dig.
Jag har försökt att stänga ute hundarna från köket, men det hjälper inte riktigt. Lady är otroligt lyhörd och vet precis vad som pågår, vilket innebär att hon ger sig på Stella utanför dörren istället. Stella kaxar sig inte det minsta utan ger sig direkt, men eftersom Lady alltid tar till "övervåld" så hinner situationen ändå bli dramatisk och Stella kryper efter vägarna en lång stund efteråt. Jag upplever inte att Lady fortsätter efter att Stella har givit sig, men hon tar liksom i mer än nöden kräver redan från början. För säkerhets skull, liksom.

MIn fundering över kulturkrock handlar just om att de är så olika i sättet. Dalmatinern är en tuff ras och Lady skulle garanterat ha försvarat sitt även som valp, men Golden är ju så mycket "vekare" på det sättet.

Senast ändrad:

carinaso skrev:
Saken är den att Lady vaktar även i andra situationer som för henne är helt logiska, men för valpen så blir det helt oprovocerat. T ex när man står vid spisen och lagar mat, gör i ordning kattmaten, eller om Lady bara tror att Stella hittat något ätbart ute.

Är det någon som har erfarenhet av något liknande? Hur löste ni det? Jag försöker vara på min vakt, men kan ju inte vara med överallt.

Jodå, jag har varit med om liknade. Jag löste det med att se till att situationen bara uppstod under kontrollerade former, dvs de var bara tillsammans när jag var med och kunde styra upp det hela. De fick inte vara med i situationer där jag kunde förutsätta problem och inte hade möjlighet att gripa in omedelbart, som vid t.ex matlagning och bägge lösa ute.

Vidare ställde jag mig mellan dem med godis. Först fick den ranghögre och sedan den ranglägre. Om den högre gav sig på den lägre var jag beredd att bryta innan det gick så långt som till attack, och kom det så långt som till utfall blev den högre bortvisad. Kvar stod den lägre och fick ett par godisbitar. Sedan inbjöds den högre att vara med igen, fick snask först och fortsatt var annan gång. Så länge den högre skötte sig hyfsat (bara visade tendenser men korrigerade sig på tillsägelse) fick den vara med i gamet. Så småningom insåg högre att beteendet inte var acceptabelt och att "gott" uppförande belönades. Då behövde inte längre alla situationer vara kontrollerade, och idag fungerar det bra.

Lycka till,
Duvan

carinaso skrev:
Jag har försökt att stänga ute hundarna från köket, men det hjälper inte riktigt. Lady är otroligt lyhörd och vet precis vad som pågår, vilket innebär att hon ger sig på Stella utanför dörren istället.

Stäng in Lady i en bur och låt Stella vara lös utanför, men ingen av dem i köket.

Mvh,
Duvan

de var bara tillsammans när jag var med och kunde styra upp det hela

Menar du att du alltid hade hundarna särade, utom när du var med och övervakade hela tiden?

Vidare ställde jag mig mellan dem med godis. Först fick den ranghögre och sedan den ranglägre. Om den högre gav sig på den lägre var jag beredd att bryta innan det gick så långt som till attack, och kom det så långt som till utfall blev den högre bortvisad. Kvar stod den lägre och fick ett par godisbitar. Sedan inbjöds den högre att vara med igen, fick snask först och fortsatt var annan gång. Så länge den högre skötte sig hyfsat (bara visade tendenser men korrigerade sig på tillsägelse) fick den vara med i gamet.

Det låter som en bra idé, men jag undrar om det skulle fungera just nu. Jag tvivlar på att Stella skulle våga sitta så nära Lady när jag så uppenbart skulle ge dem godis.

Jag har också märkt att Stella är livrädd för Lady ibland och inte vågar gå förbi henne ens, sedan är det som om det aldrig hade hänt något. Stella har inga problem att vara i näheten av Lady och busanfaller henne. Förmodligen visar Lady henne ett hotbeteende som jag inte ser. Och då har det inte varit något värt att vakta inblandat, inte enligt mig i alla fall. För Lady är naturligtvis situationen helt logisk. Det är bara jag som inte ser det.

Ja, jag menar att de varit åtskillda när inte jag har varit med.

Se till att Stella kan känna sig helt trygg genom att ställa dig i en dörr, med hundarna i varsina rum. Det gäller att minimera riskerna och maximera säkerhet så att Lady inte kommer åt att skräma Stella.

Du har säkert rätt i att du missar signaler som Stella ser. Eftersom du ser Stellas svar på Ladys mer subtila signaler kan du korrigera Lady utefter det. Visa ett lungt och stabilt ifrågasättande av vad hon pysslar med, och beröm så fort Stella ser lugn ut igen. Så smånigom kommer du säkert att kunna läsa Lady direkt, men till dess fungerar Stella som en bra barometer.

Mvh,
Duvan

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 956
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 346
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Jag har en 6 årig boxer som har kronisk tarmsjukdom. Hon har haft magbesvär sen hon var 6 månader gammal. Med rätt foder, medicin tycker...
Svar
3
· Visningar
929
Senast: Kilauea
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 598

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka