Vrider bakben, låsning?

Fullblod89

Trådstartare
Har en 4 årig häst som vrider sina bakben, inte mkt men man ser ändå en form av rörelsestörning.

Hon har egentligen bra tryck i sina bakben när hon rör sig utan ryttare. Men så fort hon får ryttare på ryggen försvinner "trycket". Kan det bero på låsning i kors/rygg? Funderar på om det sitter något längre upp, si-leder?

Skos regelbundet och har fina hovar, växer inte mer på varken ytter eller insidan som skulle kunna påverka.

Svårt att formulera sig så det blir rätt på forumet, men om det finns någon som varit med om detta och sen behandlat häst som blivit bättre :)

Sv: Vrider bakben, låsning?

En del hästar skruvar bak utan att det är konstigt, de sliter ofta lite mer skor än andra. Det behöver inte vara ngt fel, men kolla med vet om du är orolig.

När jag va inne till kliniken o hältutredde en häst jag hade på prov (den skruvade på ett bakben) så sa veterinären att det är ett tecken på att ngt inte riktigt står rätt till. (I detta fall va hästen inte frisk heller) Jag hade en travare en gång i tiden som skruvade bägge bak, detta försvann dock när den fick mer muskler.

Vi har en 3 åring ( blir 4 ) som har samma problematik .Fullblod
Hon var på träning ,men blev hemskickad då hon inte kunde bära upp sig ordentlig . En vet tittade på henne när hon kom hem, men egentligen blev vi inte klokare . Hon skulle få växa till sig och har gjort detta nu i lite mer än 1 år .
Hon har växt och växer fortfarande . Dom få gångerna då hon går med ryttare ser man detta med bakbenen fortfarande . ( vi provar henne i bland för att se om det blivit någon skillnad ) På nåt sätt tror jag att det ska ordna sig. Jag har hittat ett hem åt henne där hon ska få växa och tränas så som hon behöver som individ .Fö så tycker jag att hon har en ovanligt kort hals !

Vet hade träffat på några hästar som betedde sig så här, och enl honom så är det en tidsfråga, men det vete 17 allvarligt talat !

Hej från Hambo

Min häst gjorde så i perioder när hon växte mycket och innan hon hade muskler nog att bära sig själv. Jag kollade upp det men enligt veterinär så skulle det ordna sig med tiden och det har det också gjort.
Många unghästar är ju sneda och det blir jobbigt för dem när vi kräver rakriktning av dem. Att ta ut en massör som känner igenom ordentligt behöver inte vara fel och hen kan ju då också kanske hjälpa till att avgöra om veterinär behövs. Det är ju ibland lättare för en utomstående för man blir ju lätt både hemmablind och lite onödigt nojig emellanåt.

En häst som vrider bakbenen HAR problem och/eller riskerar att få problem ffa i bakknäna.
Otroligt viktigt att hästen verkas och skos på ett korrekt sätt av en kunnig hovslagare. Du bör, om du inte redan gjort det, diskutera detta problem med din hovslagare. Är h*n inte kapabel att åtgärda detta - byt hovslagare.

Sedan bör nog hästen gås igenom av kunnig veterinär/kiropraktiker/massör eller någon som verkligen förstå sej på detta.

Man kanske inte får bort vridningen helt. Men genom att minska vridningen kanske hjälper till att minska knäproblemen.

Lycka till med din häst.

Roquepine (som inte vågar sätta ut någon smiley som kan misstolkas)

En häst som vrider bakbenen HAR problem och/eller riskerar att få problem ffa i bakknäna.
Otroligt viktigt att hästen verkas och skos på ett korrekt sätt av en kunnig hovslagare. Du bör, om du inte redan gjort det, diskutera detta problem med din hovslagare. Är h*n inte kapabel att åtgärda detta - byt hovslagare.

Har skrivit en liten bit om att skoning är bra, finns inget att anmärka på. Har duktig hovis :)

Tack för era svar. Någon nämde hästmassör, har funderat på att ta ut en. och att man är hemma blind är nog sant.

Nu har min häst inga större vridningar i bakbenen utan bara lite. Anledningen till min oro är att en ponny jag hade vred mycket på sina bakben. Dock var man ju så ung på den tiden att man inte tänkte på konsekvenserna som man gör idag.

Många hästar skruvar mer mindre utan att det har någon större betydelse.

Jag har en häst som i unga år skruvade bakbenen så mycket att han ibland nästan tappade balansen och satte sig. Veterinär dömde ut honom och sa att han aldrig skulle hålla men jag kunde ju rida så länge han inte hade ont tyckte han. Han fick aldrig ont och det blev bättre när han blev äldre men han skruvar fortfarande. Dock han har aldrig haft några andra problem relaterade till detta och han är 18år nu och går fortfarande som en klocka. Det jag vill säga är att det inte nödvändigtvis är något att oroa sig över

Nej, alla har inte problem. Min ridhäst skruvar och är kollad.

Det är i alla fall alltid en rörelsestörning som man bör få bukt med, inte leva i en tro om att den inte kan ha problem eftersom den är kollad.

Vore det helt normalt skulle alla hästar skruva sina bakben rent naturligt.

Senast ändrad:

Det är i alla fall alltid en rörelsestörning som man bör få bukt med, inte leva i en tro om att den inte kan ha problem eftersom den är kollad.

Så vitt jag förstått så är det så i min hästs fall att man kan sko henne för att minska skruvandet men bli av med är inte möjligt. Sen finns det ju såklart individuella variationer så att resonera som du att alla hästar skall röra sig likadant är ju bara konstigt. Att hon kan bli sliten i förtid - fine, men det behöver inte betyda att det är ngt direkt fel för det, dock en icke önskvärd variation såklart om det nu skulle bidra till ett ökat slitage.

Vore det helt normalt skulle alla hästar skruva sina bakben rent naturligt.

Håller med.

Liknande trådar

F
Hästvård Jag har lite frågor när det gäller en 21 årig varmblodsdam. Hon har hovbroskförbening och börjar se lite "vriden" ut i benen när hon...
Svar
7
· Visningar
1 190
Senast: vdb
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt var jag borde lägga denna tråd, tänkte på Hästvård först, men då det egentligen handlar mer om vårt (människornas)...
Svar
10
· Visningar
2 657
Senast: vildros
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 070
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 742
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka