vriden i kotan...

ann80

Trådstartare
Hej. Letar ju häst och har äntligen hittat en toppenfin o trevlig häst som jag verkligen tror att jag skulle kunna träna med. Dock är hon inkorrekt i ena kotan fram, ngt inåttåad och vriden, rör sej mkt bra annars och har ett bra rörelsemönster. Hon är inte riden mkt, ngt i alla gångarter o löshoppad. Blev så besviken :cry: när jag såg kotan och undrar vad ni här på bukefalos har för kunskaper o erfarenheter av såna här defekter? Håller dem? Brukar det bli följdskador på det? Mkt tacksam för alla svar!

Sv: vriden i kotan...

Är det den "rätta" hästen i övrigt skulle jag inte bry mig. Även helt korrekta hästar blir halta, och många med avvikande benställning håller för allt...
Kan du sätta in in bild?

tyvärr har jag ingen bild på henne att sätta ut. Det syns mest bakifrån att hon sätter ner den inåtvriden. Kanske går det att bygga upp ngt med rätt skoning? Men jag funderar väl i samma banor som dej, har dessutom så svårt att hitta häst som jag"känner" för, dvs rätt kemi o känsla..och man kanske inte kan få allt? :)

Hej. håller med CK. En av våra ridskolehästar har HEMSKA ben, en kota är så vriden att tån mer eller mindre pekar mot det andra benets innersida (hoppas du förstår vad jag menar). Sen ska vi inte tala om alla gallor, överben och mysko vinklar. En liten släng av shivering har nog också. Denna häst har varit halt en gång, då på grund av kraftig strålröta. Annars är han den bästa hästen vi har i stallet, går LA dressyr och har ett väldigt trevligt rörelse mönster.
Ta en röntgenbild på benet om du vill vara absolut säker.

Köp den, men se till att ingen hovslagare får för sig försöka ändra benställningen. :)

Hemskt ledsen att låta krass, men snälla det måste väl finnas hästar med korrekt benställning som du kan klicka med? Det gäller ju bara att ha tålamod och fortsätta leta.

skulle ALDRIG köpa en häst som helt klart och tydligt är sned/vriden i benställningen så tydligt att det tillockmed syns när den står/går och du redan innan köpet funderar på special skoning etc.

sorry, men det skulle jag inte. Snacka om att köpa på sig problem helt i onödan.. varför ens ta risken? Jag håller med dig om att visst, man kan inte alltid få "allt", men en frisk, korrekt häst exteriört är väl ändå på nåt sätt en "grund pelare", eller? :(

Det är nog ingen större fara. Jag har då aldrig stött på en häst som faktiskt haft problem med sina i vissa fall väldigt inkorrekta ben. Jag hade lugnt köpt den om den varit bra annars

mackan skrev:
Hemskt ledsen att låta krass, men snälla det måste väl finnas hästar med korrekt benställning som du kan klicka med? Det gäller ju bara att ha tålamod och fortsätta leta.

skulle ALDRIG köpa en häst som helt klart och tydligt är sned/vriden i benställningen så tydligt att det tillockmed syns när den står/går och du redan innan köpet funderar på special skoning etc.

sorry, men det skulle jag inte. Snacka om att köpa på sig problem helt i onödan.. varför ens ta risken? Jag håller med dig om att visst, man kan inte alltid få "allt", men en frisk, korrekt häst exteriört är väl ändå på nåt sätt en "grund pelare", eller? :(
Jovisst finns det väl säkert det ngnstans. Och jag har inte bråttom. Men hur menar du att en inkorrekt benställning ska synas om den inte syns när hästen går/står?? Det är väl så den syns? Hur menar du annars att den skulle synas? Funderar dessutom inte på specialskoning, så illa är det inte, och det kan snarare skada än hjälpa anser jag. Det jag skrev var att en duktig o kunnig hovslagare kanske kunde arbeta upp det.
Jag hade en helt korrekt häst på gång men han gick inte igenom besiktningen heller. Visst är det jåttebra om man kunde få allt i en häst, men trots allt har man ju inte garanterat sej från skador ändå...

äsch uttrycker mig klumpigt. Det jag menade var att om hon har en så TYDLIG defekt/ben ställning, dvs att den är så stor som jag får intrycket av din beskrivning, vi pratar alltså inte en släng av "ngt, marginellt veka kotor" eller, "något rak i kotorna" typ, utan alltså något som är ganska påtagligt och helt klart är uppenbart. Hoppas jag förklarade bättre nu....

nejdå jag förstår hur du tänker, och visst - vi kan aldrig gardera oss ens med helt uppenbarligen friska korrekta hästar. Men just däri ligger poängen tycker jag:
Om vi inte ens kan gardera oss mot skador/dolda defekter osv osv hos en förefallande frisk och korrekt häst:

VARFÖR då i hela friden utsätta sig för att köpa en som inte ens FÖREFALLER ha oddsen "för" sig.?

så tänker jag........

Jag tänkte o tänker väl fortfarande så egentligen o vill ha en korrekt bra häst. Men eftersom jag nu tycker väldigt mycket om henne o det i övrigt är en mkt fin häst så funderar jag lite på hur det kan bli med en sån kota...ville gärna höra av era erfarenheter här, då det är mååånga bra hästmänniskor här :) skulle ju tänka med hjärnan o inte med hjärtat den här gången :)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska förklara min sitiuation med min häst. 6 årig valack efter Don's Beau, från tyskland 168 i mkh, inte hanterad eller riden...
2
Svar
26
· Visningar
3 379
Senast: EmeliieT
·
Hundhälsa Hej! Nu behöver jag lite hjälp att tänka av er kunniga hundmänniskor! Jag har en bichon havanaisvalp på 5 månader som jag oroar mig...
2
Svar
30
· Visningar
8 679
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 209
Träning Hej! Jag har efter flera år på ridskola, samt egen ponny, fortfarande vissa problem i min ridning. Rider dressyr & hoppspecial (den...
Svar
6
· Visningar
1 569
Senast: Sar24BB66
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Passar inte med min hund :(
  • Skällande hundar
  • Freestyle och htm