Vrida in eller vrida ut? Knän-skänklar

lizan

Trådstartare
Moderator
Nu behöver jag dressyrbukes kunskaper igen.

Dels undrar jag lite allmänt, men även lite mer specifikt. Hur sitter ni? Har ni benen mer rakt ner/tom lite inåtvridna med tår rakt fram, eller vinklar ni ut knäna/tårna lite?

Jag har ridit för ridlärare/tränare som tycker bägge delar men har aldrig riktigt förstått vad skillnaden blir av de olika varianterna?

Jag har problem med mina skänklar som flaxar runt, vilket jag började med när jag red ett par hästar som rörde sig på ett sätt jag inte riktigt klarade av, den energin fick helt enkelt ta vägen genom flaxande fötter och underskänklar, och det har jag svårt för att bli av med nu. Jag kan om jag slipper tänka på något annat, eller de få gånger jag lyckas få hästen riktigt ordentligt på hjälperna.

Min tränare i Sverige tyckte att jag skulle vrida ut knäna från sadeln, så att hela skänkeln följde med till det läget, för att jag där skulle kunna hitta ett stabilare läge. Skitsvårt tyckte jag! Och jag förstod aldrig heller varför det skulle innebära en stabilare skänkel- och glömde alltid fråga!

Min tränare här i USA, liksom de flesta amerikaner jag sett härikring, har knappt lämnat knäslut bakom sig. Min tränare säger aldrig åt mig att knipa åt med knäna, eftersom jag sagt att vi inte rider med knäslut längre i Sverige, haha. :p Men hon vill ändå ha en mer "inåtvriden" skänkel. Jag vill nog helst ha det nånstans mittemellan. För även om tränaren och hennes andra elever har stilla underskänklar så kan det se riktigt stelt ut...

Men kan någon förklara för mig skillnaderna som uppstår när man har skänkeln på olika vis?

Och jag vet att jag frågat detta förut här på buke, men rätt längesen: vad är det som är dåligt med knäslut? För det har jag heller aldrig riktigt greppat... :o

Lite rörigt inlägg kanske men jag känner att jag behöver lite mer kött på benen så jag inte hamnar i knäslutsridande igen allteftersom jag tränar mer o mer här och sen får ett helsike att träna bort det när jag kommer hem. Min tränare rider inte traditionellt amerikanskt och hyser väldigt stor respekt för européerna och i vintras pratade vi lite om det här och hon ville gärna höra teorierna bakom, villig att ändra sig hon med!

Sv: Vrida in eller vrida ut? Knän-skänklar

Med ett rejält gammaldags knäslut så tenderar underskänkel att inte ligga an hästen. Underskänkeln tenderar att peka lite ut från hästen. Mina 2 tränare är väldigt noga med att underskänkeln skall ligga an mot hästens sida i rätt skänkelläge. Detta då underskänkeln styr respektive bakben.
Min "sällantränare" vill att jag skall lyfta upp skänklarna helt från sadeln - sitta på sittbenen, vrida knäet lite inåt - lägga an mot sadeln så långt bak jag kan utan att knäcka ljumsken :) och sedan dra i position framåt mot knästödet. Svårt att förklara utan att handgripligen visa. Sedan ligger underskänkeln an i rätt läge och jag kan påverka bakbenen. Jag får dock gärna vinkla ut själva foten när jag vill inverka lite mer med skänkeln - t ex när jag har svårt att få hästen att bli eftergiven i höger sida. Men normalt skall foten peka rakt framåt och undersidan av foten skall vara parallell med marken - dvs inte dra ner hälen, för då får man fel spänning i underskänkeln.

Usch så svamligt :) Men ungefär så tror jag att det kan vara :angel:

Ja när jag började rida lite mer "dressyr" och inte bara rida för ca 10 år sen sa dåvarande ridlärare åt mig att lyfta ut skänklarna och vrida in dem, kanske inte som din sällantränare, men iaf åt det inåtvända hållet. Även tränaren vi hade när jag läste till hästskötare för 5 år sen var åt det hållet.

Själv är jag ju då som sagt lite förvirrad över det hela, eftersom jag inte förstår tankarna bakom de olika varianterna. Hur inåt/utåt påverkar både skänklarna och hela sitsens inverkan.

Om jag vrider så som tränaren vill och håller underskänkeln på rätt ställe. Så kan jag påverka hästen mer - känns faktiskt som jag har "mer häst framför sadeln" och det är målet. Jag kan med en liten rörelse uppåt med hälen påverka den sidans bakben. Man har hästen mer på hjälperna hela tiden. Tidigare när jag inte hade underskänkeln så intill så var hästen mer "av och på" hjälperna. Om detta skänker någon klarhet :p

Jo, fast nej! :D Tror jag vill veta VARFÖR det blir si eller varför det blir så, beroende på hur man gör, så att jag för en gång skull kan förstå det hela (förhoppningsvis) och sluta klura över det mitt i natten... :D

Men självklart tack för din input! :bow:

(nu ska jag dock sova och sluta fundera mitt i natten, som det är här... :p )

Det där har "fallit på plats" till slut när jag lärde mej stretcha ut rätt muskler framförallt i ljumskar och höfter (gör ont.....) och komma ner på riktigt i sadeln varje gång, skänkeln faller mera på plats. Sen lärde jag mej mera vilka muskler man ska använda när man använder skänkeln, och då blev det också mera klart.

Knät ska framförallt ner. Skänkeln ska falla rakt ner från det, och knät ska ligga an men inte klämma eller dras upp.

Jag tappar det här mycket foprtfarande och återgår till ovanor men mer och mer faller det på plats.

Jag förstår inte att det ska vara så svårt för tränare att lära ut på rätt sätt:confused: Att bara rätta in knäna tex skapar bara mera spänning och konstlat och dålig inverkan tycker jag förutom att buden kan skilja.

Jag har många år ridit i bara hoppsadeln för dottern skötte dressyren på den hästen... men sen hade jag hingsten som var ursvår att sitta på och tvingades verkligen komma ner i sadeln för att kunna sitta alls i traven och fick så klart ont i ljumskarna men trodde det berodde på sadeln:angel:

Sen var det så kort tid jag hann verkligen rida honom när jag hade lärt mej och det till slut kändes som WOW:love: - och då fick han tyvärr fick tas bort alldeles för tidigt. :cry:
Jag började rida mycket unghäst igen och mest i hoppsadel rätt länge, och då tappade jag allt det där som jag hade uppnått. Jag fattade ju inte ens riktigt då vad jag hade uppnåt:o Sen var det liksom borta ur mitt minne hur konstigt det än kan låta.

Nu först är jag på väg att kunna sitta i en dressyrsadel igen utan att behöva fundera över var jag ska ha vad:confused:

Så mitt tips är att stretcha rätt muskler bla så att du kommer ner rätt i sadeln och sen känna hur skänklarna "hamnar" då och komma ihåg att inte använda musklerna på lårens framsida och att känna kontakten i stidbygeln och inte knipa med knäna:D

Inget av det ær ju korekt om man ska gå efter vad jag fått læra.
Hela skænkeln ska ligga an mot hæsten utan att klæmma æven knæt.
Så det ska varken utåt eller inåt.

Fast inget av det du säger förklarar ju varför det är som du säger... :D Bara att du trivs bäst så och hittade rätt i sadeln. Jag vill veta Varför! :)

Och jag var kanske lite otydlig- ingen av tränarna har bett mig att bara vrida om från knä och ner, utan det har alltid varit uppe från höften, förutom nångång då någon bad mig vinkla ut foten lite för att hitta något jag inte minns vad det var...

Hello!
Jag har inte läst allt i tråden, men ang att man inte alls ska rida med knäslut ifrågasätter jag lite.
Höften ska vara framåtvriden dvs inte i svank utan "öppen" å låret ska ligga mjukt an mot kåpan utan att klämma konstant och hela benet gärna rakt ner.
Underskänkeln ska peka mer rakt fram/snett utåt än rakt fram/inåt pga att underskänkeln ska kunna ligga an och vara stadig. knäet eller överskänkeln måste ju användas vid stabilisering för att inte vika sig i midjan! Sitter man helt avslappnad i hela benet hela tiden kommer ryttaren vika sig i midjan å hjälperna hamnar på fel plats i fel tillfälle. Plus att man måste ha lite stadga i benet för att inte bli för tung i sadeln emellanåt.

det här är min korta uppfattning om ben å "knäslut".
Vad flashlight säger är ju en del kloka ord.

Jo "varför" är för att om man själv blir "rak" dvs sitter i en bra lodrät sits så blir man mera balanserad och avspänd i kroppen, balans ger avspändhet även hos oss (inte bara hästarna):laugh: Rätt sorts avspändhet som gör att du kommer att inverka bättre på hästen, helt enkelt. Du behöver inte tänka på att vrida skänklar hit eller dit om du verkligen kommer ner på dina sittben på riktigt:idea: Skänkeln "faller på plats" och du får en bättre kontroll över den också, och kan använda den avspänt. Därför:laugh:

Det är ju inte så att jag inte har kunnat "sitta" i en dressyrsadel, men det är skillnad på att "sitta" och att komma ner på riktigt på sina sittben och sitta i en funktionell lodrät sits i en dressyrsadel.

Det har varit aha-upplevelser för mej i alla fall. Men det är självklart skitsvårt innan man klarar av att vara kvar och inte återfalla i ovanor.

Jag tror alltså inte på att medvetet försöka vrida skänkeln si eller så för det skapar bara spännningar. Den måste falla på plats helt enkelt, från en balanserad avspänd sits, då först kan man använda den stabilt och utan att flaxa eller knipa eller bara låta den hänga mer eller mindre lealös.

Sorry, men det är min erfarenhet.:laugh:

Såg cut3leos inlägg nu och vill hålla med ang stabilitet i skänkeln, det påverkar hela hållningen. Man ska ha ett lätt stöd i stigbygeln, svårt att förklara det där..

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror alltså inte på att medvetet försöka vrida skänkeln si eller så för det skapar bara spännningar.

Kan enbart skriva under på detta. När jag har vridit om mina ben så att tårna pekar framåt, har det slutat med låsningar i höften och kramper. :mad:

Varför du säger sorry vet jag inte riktigt... ;) Men tack för mer tankar om VARFÖR.

Har jag förstått det hela rätt om jag säger såhär lite kortfattat: Du förespråkar inget av dem, eftersom det är din erfarenhet att om man lyckas hamna rätt med själva sätet så kommer benen hamna korrekt. Eller?
Det låter ju rätt logiskt, och som att jag måste följa ditt PMråd. ;)

Även till cut3leo:
Jag tycker också att när jag vrider ut lite för att få mer stabilitet i skänkeln att hela jag blir mer instabil. MEN å andra sidan har jag aldrig haft en sadel som var köpt till att passa mig, vilket såklart försvårar det hela avsevärt eftersom ingen sadel passat mig så superbra direkt.

Kanske dock ska tillägga att många här, min tränare delvis inkluderad, förespråkar KNÄSLUT, alltså att man ska knipa med knäna. Vilket inte känns helt rätt heller.

kl

Får man skylla på dålig sadel, eller är det alltid ens eget fel. Har nämligen samma problem. Har under alla år alltid haft en naturligt bra sits med stilla hand och skänklar, och nu plötsligt känns det pissdåligt. Och sadeln känns verkligen jätteobekväm, hård, hal, missformad för mig. Gör jag fel i att skylla på sadeln, eller?

Senast ändrad:

Varför du säger sorry vet jag inte riktigt... ;) Men tack för mer tankar om VARFÖR.

Har jag förstått det hela rätt om jag säger såhär lite kortfattat: Du förespråkar inget av dem, eftersom det är din erfarenhet att om man lyckas hamna rätt med själva sätet så kommer benen hamna korrekt. Eller?
Det låter ju rätt logiskt, och som att jag måste följa ditt PMråd. ;)

Även till cut3leo:
Jag tycker också att när jag vrider ut lite för att få mer stabilitet i skänkeln att hela jag blir mer instabil. MEN å andra sidan har jag aldrig haft en sadel som var köpt till att passa mig, vilket såklart försvårar det hela avsevärt eftersom ingen sadel passat mig så superbra direkt.

Kanske dock ska tillägga att många här, min tränare delvis inkluderad, förespråkar KNÄSLUT, alltså att man ska knipa med knäna. Vilket inte känns helt rätt heller.

Ha ha jag skrev sorry för att jag inte kan svara bara något enkelt:D

Jo du uppfattar helt rätt att jag menar så, :idea: Allt hänger ihop.

Ang knäslut så om man nu kommer ner och låter skänkeln falla på plats då så kommer benet och knät att ligga mot sadeln men absolut inte trycka så knäslut tror jag inte ett dugg på:cool: Men kanske menar de att knät inte ska vara långt ute från sadeln, eller menar de hålla om med knät:confused:

Sadeln hjälper till eller stjälper:D Men jag börjar tro att med rätt grund kan man sitta hjälpligt även i fel sadel....

Nej de menar på allvar att man ska hålla om med knät, att man ska knipa med knäna. Inte bara att den ska ligga an. Riktigt så extrem är inte min tränare- längre... ;)

Tack för din input, hade önskat att fler kom med sin, även de som förespråkar ett mer vrida ut, för jag vet att det finns gott om den skolan också... :p

Jag tycker att man iaf delvis får skylla på dålig sadel. När man inte KAN sitta som man vill för att sadeln tar emot tex. ;)

Skillnaden på alla ryttares fotvinklar grundar helt i knäledens vinkel, dvs utåt tåade personer kan omöjligt peta in tån utan att skapa spänningar, man kan lära sig rida på det sättet men kroppen hittar på något sätt att kompensera denna spänning, antingen att ryttaren tappar rörelsen i bäckenet eller rotar det i en guppande nacke, alla varianter beror på ryttarens anatomi.

Knäledens vinkel är alltså avgörande för vart ryttaren hittar en avspänd Balaserad punkt i stigbygeln.
Det pratas ju nu mer och mer om tåledens kontakt med stigbygeln. Tåleden är alltså stortåns led.
HELA tåleden ska ha kontakt med stigbygelplattan, det kan innebära för många att man måste vinkla ut foten en aning för att få kontakt.

När hela leden är i kontakt, är foten, vristen och knät i en avspänd linje och tryggheten i sitsen känns bättre.

Att säga begreppet "sänk hälen" är ett sätt att skapa spänningar, tänk istället "tryck i tån" så skapas inga spänningar. OBS att stigbygeln ska vara rakt över foten.

Dessutom är det mycket lättare att hitta balanspunkten i sadeln när inga spänningar existerar i benen.

Nu drar jag detta lite hafsigt för dig det finns så mycket mer att förklara.
Jag har läst boken, sen varit på föreläsning samt även varit på besök och provat detta i verkliga livet. (Nödvändigt och på eget initiativ pga av mitt yrke)

Allt som står i boken är otroligt viktig kunskap om ryttarens rörelsemekanik. Aha upplevelser hela tiden :)

Boken heter Spän..t och Harmoni i ry...tarens sits. (vet inte om jag får skriva ut hela titeln...)
Där står allt i klartext om man vill veta vad som specifikt händer led för led i kroppen under rörelse till häst.:bow:

Hoppas du fick lite mer svar:)

miagi

Haha, ja det är den boken jag fick tips av via PM tidigare. :)
Får absolut se till att någon hemma i Sverige köper och skickar den till mig.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 329
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
966
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 880
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 318
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka