Ajda

Trådstartare
Min häst har troligtvis vrickat vä bakkota.
Jag mitt j*vla arsel (ursäkta) har ridit på det.
I söndags kändes hon varm om kotan när jag skulle rida. Och hon vilade det benet helst hela tiden. Jag klämde och kände på benet, men hon visade ingen tendens till att det skulle göra ont. Jag red och bad tjejen jag red med kolla hennes ben. Hon såg inget. Hon travade inte riktigt rent eller töltade rent (islandshäst). Okej, jag vart mer misstänksam. men jag har ridit barbacka senaste halvåret pga dålig sadel och då är det svårt att träna traven. Trodde att den kanske är sämre nu pga dållig träning. Provade galopp, hon bjöd på i normal takt. Inte ivrig. Men efter en galopp vart tölten helt ren igen. Då försvann mina misstankar om hälta.
Trodde att hon bara var stel eftersom hon stått en vecka för halsvirus en vecka tidigare.

Dagen efter var hon fortfarande lite varm om kotan och gallig Men det brukar hon vara. Bad nästa tjej titta lite när jag red. Sprang även med henne. I början tog hon inte trav. Men efter en till raksträcka så gjorde hon det. Återigen föll tankarna på att dålig träning av traven. Gjorde även bakdelsvändning ute i skogen för tjejen verkligen skulle se om hon haltade. Nej sa hon. Hon var piggare den här gången och ville iväg.

I onsdags var jag verkligen frustrerad. Jag kände på mig att allt inte stod rätt till. Men hon haltade ju aldrig! Jag gav mig iväg och nu skulle jag banne mig reta upp benet för att verkligen få reda på om det var hälta. Hon var likadan i gångarterna som på söndagen passtaktig tölt som blev ren efter galopp. Men jag tog vänster galopp och låg på lite med den. Tänkte att om det är hälta borde hon bli sämre på torsdagen om jag ridit mycket i vänster galopp.

Torsdag, samma symtom som innan. då skulle jag rida lektion. Så direkt när min tränar kom så hoppade jag av och liksom. Titta vad det är fär fel på benet! Jag gick först. Då såg hon inget. Sen skulle vi springa. Då töltade hon först, sen tog hon trav och då såg min tränare att hon liksom var stelare i det benet. Hon var halt.

Vi kände på hela benet och hon är inte öm någonstanns. Bara varm om kotan och så fått större gallor nu, varav en hård på vä bak. Stora gallor på hö bak emd eftersom hon belastar det benet mer än det andra.

Jag har så fruktansvärt dåligt samvete nu. Kunde jag inte bara lyssnat på mitt "undermedvetna"!

Idag är dag 2 hon står (dag 3 om man räknar med torsdagen, men då sprang vi ju litegrann). Jag hr bara behandlat emd kyllera på båda bak och vila. Hon går som vanligt i hagen med de andra.
Hon kändes inte riktigt lika varm idag, men såg betydligt stelare ut i skritten. Vänder stelt när hon ska vända åt vänster.

Ni som har häst som vrickat sig. På ett ungefär, hur lågn tid har läkningen varit?

Sv: Vrickning

Min ena häst har vrickat sig några ggr. Min veterinär har absolut menat på att jag måste ställa honom på en butta-kur, eftersom det är stor risk att de får ledinflammation efter en vrickning.
Jag har låtit hästen vilat i alla fall en månad, om jag minns rätt.

fenylbutazon, ett smärtstillande och inflammationshämmande medel i pulverform som man ger i foder....

Vart får man tag på det?

Det är så olika folk säger hur länge hästen haft hälta efter vrickning. Du sa en månad. Min tränare trodde hon skulle vara bra på en vecka. Och hon som har grannstallet trodde hon kunde bli bra på 3 dagar.

Du får ta ut en veterinär för att få tag i Fenylbutazon.
Jag är rätt försiktig när mina hästar varit halta. Efter det de blivit haltfria låter jag dom vila 2 veckor, minst.

Har man otur så leder en vrickning till ledinflammation och pålagringar, sen har man en promenad häst.
Så har hänt med min pålle, vrickning ska alltid behandlas enl min veterinär.

hejsan,min häst häst stod i 5 månader.kan tilläggas att han vrickade om samma bakben 3 veckor efter första gången han gjorde det, men du e han bra igen :)

Min dotters D-ponny vrickade sig och fick lov att stå i 3 månader. Det min vetrinär sa var att man ofta börjar rida dom för tidigt. Dom ska vara ohalta i minst 1 vecka, helst två, innan man börjar skritta på plant underlag under minst en vecka för att sedan sakta öka på.

En vrickining ska man inte ta för lätt på. Låt hästen hellre vila en vecka för mycket än en för lite.

Hoppas din pålle blir bra fort.

MVH Russin8

Men det var bra att du gav din häst rörelse. kanske inte att du travade och galopperade, eller for och tränade. Men gjort är gjort.
Om din häst hade fått en vrickning så ska den röra på sig. Mycket hage och även att du går ut och går eller rider den. (som vanligt 1 timme blir bra)
Din häst haltade lite först och "värmde"ur sen och därför var haltfri.
Om du fortsätter att röra på din häst så kommer den att läka snabbare.
gulan

Men det var bra att du gav din häst rörelse. kanske inte att du travade och galopperade, eller for och tränade. Men gjort är gjort.
Om din häst hade fått en vrickning så ska den röra på sig. Mycket hage och även att du går ut och går eller rider den. (som vanligt 1 timme blir bra)
Din häst haltade lite först och "värmde"ur sen och därför var haltfri.
Om du fortsätter att röra på din häst så kommer den att läka snabbare.
gulan

Det beror ju på vad det är för skada!
De allra flesta skador mår bäst av vila i akut skede.
Att det är en vrickning är ju en gissning.

Min ponny vrickade sig för ungefär 6 månader sen när jag tränade trickträning med honom. Vi höll på att träna att gå upp på pallar vilket han klarade galant så jag tänkte (som jag kan hata mig själv för nu) att jag skulle lägga på en till pall så att det skulle bli svårare. Han gick upp på pallen men råkade snubbla til, ramlade ner och uppe på allt så trampade han sig själv på höger fram kota. Han blev lite halt, inte så jätte mycket men det var ändå en liten hälta. Men tänkte vi, han travade hyvfsat bra och var inte varm så dumma som vi va släppte vi upp han i hagen som vanligt. När vi kom dagen efter var han nästan blockhalt och vi ringde ut vår veterinär. Hon konstaterade att han hade vrickat sig och hon sa att vi skulle ha han i sjukhage eller box i 10 dagar samthan skulle äta metacam. Efter dessa 20 dagar så skulle han börja sättas igång igen. Vi gjorde som hon sa och efter tio dagar så släppte vi ut honom i hans riktiga hage igen och då blev han såklart hel galen och sprang som en tok fram och tillbaka, bocka och gjorde sig av med springet i benen. Vi var såklart oroliga att han sprang så mycket men veterinären hade ju sagt att det inte var någon fara. När vi kom nästa dag så var han åter igen blockhalt och vi ringde då vår veterinär igen. Denna gång blev svaret att vi skulle åka in till klinik för att kunna göra en ordentlig undersökning. på kliniken visade det sig att han då hade vrickat kronleden ganska allvarligt och dessutom hade en blödning på graffel bandet. det blev boxvila och sjukhage med max 5 min skritt promenad om dagen samt butta. Nu har han stått i snart 6 månader i sjuk hage och är bra mycket bättre men fortfarande inte helt bra. Så ta en vrickning på största allvar, våra 10 dagar blev 6 månader..Det är inget att leka med, du ska absolut kontakta en veterinär.

Det beror ju på vad det är för skada!
De allra flesta skador mår bäst av vila i akut skede.
Att det är en vrickning är ju en gissning.
Nej skador kräver vila i akut skede. Jag tycker att det rekomenderas på tok för mycket vila här på buke. För att inte tala om sjukhage och boxvila.
I detta fall (även om jag bara gissar) så skriver TS att hästen efter uppvärmning inte haltar längre. Då anser jag att hästen ska vara i hage som vanligt med sina kompisar OCH bli dagligen motionerad.
gulan

Min ponny vrickade sig för ungefär 6 månader sen när jag tränade trickträning med honom. Vi höll på att träna att gå upp på pallar vilket han klarade galant så jag tänkte (som jag kan hata mig själv för nu) att jag skulle lägga på en till pall så att det skulle bli svårare. Han gick upp på pallen men råkade snubbla til, ramlade ner och uppe på allt så trampade han sig själv på höger fram kota. Han blev lite halt, inte så jätte mycket men det var ändå en liten hälta. Men tänkte vi, han travade hyvfsat bra och var inte varm så dumma som vi va släppte vi upp han i hagen som vanligt. När vi kom dagen efter var han nästan blockhalt och vi ringde ut vår veterinär. Hon konstaterade att han hade vrickat sig och hon sa att vi skulle ha han i sjukhage eller box i 10 dagar samthan skulle äta metacam. Efter dessa 20 dagar så skulle han börja sättas igång igen. Vi gjorde som hon sa och efter tio dagar så släppte vi ut honom i hans riktiga hage igen och då blev han såklart hel galen och sprang som en tok fram och tillbaka, bocka och gjorde sig av med springet i benen. Vi var såklart oroliga att han sprang så mycket men veterinären hade ju sagt att det inte var någon fara. När vi kom nästa dag så var han åter igen blockhalt och vi ringde då vår veterinär igen. Denna gång blev svaret att vi skulle åka in till klinik för att kunna göra en ordentlig undersökning. på kliniken visade det sig att han då hade vrickat kronleden ganska allvarligt och dessutom hade en blödning på graffel bandet. det blev boxvila och sjukhage med max 5 min skritt promenad om dagen samt butta. Nu har han stått i snart 6 månader i sjuk hage och är bra mycket bättre men fortfarande inte helt bra. Så ta en vrickning på största allvar, våra 10 dagar blev 6 månader..Det är inget att leka med, du ska absolut kontakta en veterinär.
En av anledningarna att jag anser sjukhage vara ett idioti av alla!! Och en gaffelbandsskada kräver rörelse!! Dock inte första veckan, men sen duger hagen gott. Fast jag avråder då kuperad hage med massa sten i (det råder jag inte ens till friska hästar) Vi har haft en del gaffelbandsskador och aldrig aldrig har en hästfått stå i 6 månader:eek:!! Jag skulle helt klart ifrågasätta den vetrinären.
gulan

Så veterinärer rekommenderar sträng vila vid vrickning bara för att de inte har samma kunskap som du? :grin:

Min ponny vrickade sig 5 dagar innan vi skulle in till vet för att göra böjprov till försäkringen. Jag tänkte om inte hältan gått över på dom 5 dagarna är det lika bra att åka till vet. ändå. Hon var varm och ovillig att trava dom tre första dagarna tror jag. Men hon blev till min förvåning UA på böjprovet.

Efter det satte jag igång henne lugnt och hon har varit halt fri sen dess (över 6mån sen).

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 582
Senast: Fiorano
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 549
Senast: Fiorano
·
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
4 213
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023