Vovve kräks!

Mysaan

Trådstartare
Känns som det är något hela tiden med något av djuren nu. I gårkvälls efter att min tik fått middag så kräktes hon upp allt. :crazy: Hon var småhängig men ingen feber vilket betyder ingen ide att ringa veterinären.

Senare på kvällen upptäcker jag att hon faktiskt kräkts 1 gång innan middagen inne på gästrummet medans jag nattat barnen. Kräket luktade avföring.

Hur som helst så var hon skapligt pigg i dag på morgonen. Jag och gubben bestämde oss för att avvakta. Åkte till stallet och när jga kommer hem sitter stackars hunden innanför dörren och ser superskamsen ut. När jag kommer in upptäcker jag att hon kräkts i soffan. Luktar vedervärdigt och ser nästan ut som modell fastare diareé. Men hade det varit det hade det inte hänt i soffan. Tog hand om eländet och straxs efter kräks hon igen. Vid detta laget är magen rejält tom och hon kräks i princip bara magsyra.

Tar med henne ut på en promenad vid 12 tiden och hon är allt annat än pigg. Orkar inte ens resa ragg mot skällande hundar som vi gick förbi. Sedan var det dax igen att kräkas.

Efter det har hon inte kräkts något men hon hurklar endel. Hon får behålla vattnet men vågar jag ge henne lite mat i kväll? Hur länge ska jag vänta innan jag kontaktar veterinären tycker ni? Veterinärerna här är ganska kinkiga på att djuren ska vara näst intill döende eller hålla på att förblöda för att de ska göra något.

Vad tror ni det kan bero på? Hon har inte fått i sig något konstigt vad vi vet i alla fall.
 
Sv: Vovve kräks!

Ring till att börja med veterinär och om de inte vill hjälpa/tycker att det är akut, så börja med att palpera magen lite försiktigt. Om där är något främmande föremål känns det tydligt när magen är tom.

Om magen och tarmarna känns mjuka, så fasta hunden minst ett dygn (men ge vatten, så den inte torkar ut) och ge därefter ris och fiskbullar. Många små måltider. Kan även ge A-fil med bakteriekultur i tillsammans med riset.

Om det inte blir bättre på 2-3 dagar, så kontakta veterinär igen.
 
Sv: Vovve kräks!

Tack för svaret! Magen är mjuk och fin och hon tillåter att man klämmer och känner på magen. Ska nog ringa veterinäern i alla fall så får vi se.
 
Sv: Vovve kräks!

Har precis fått min hund friskförklarad efter att han varit inlagd med dropp på djursjukhuset här i Lund med ihållande kräkningar. Jag provade först att svälta honom, och sen ge pytteportioner med ris och fiskbullar, men han kräktes i alla fall. Av veterinären när vi hämtade honom fick vi rådet att ge honom Hills i/d-foder på burk som skulle vara väldigt lättsmält och det funkade (han fick till att börja med 1 tsk mat 6 ggr/dag - och han tittade förvånat ner i skålen och undrade "var är maten??"), sedan har vi så smått övergått till samma foder fast som torrfoder.

Min hund hade inga främmande föremål i magen, och de kom aldrig direkt fram till vad det var. Albumin- och njurvärdena var inte så bra, och levern var liten kom de fram till - men på efterkontrollen så var allt ok (ja, jag förmodar att levern är samma storlek, men han har ju levt i fyra år med den, så det verkar väl ändå fungera).

Allt som allt med mat och sånt har hans kräkningar kostat 6 300 kr - det är tur man har försäkring!
 
Sv: Vovve kräks!

oj stackars lille H! nu när han är bra får du ge honom en extra köttbille från oss! hur går det annars föressten? tävlat nåt mer?
 
Sv: Vovve kräks!

Ring till att börja med veterinär och om de inte vill hjälpa/tycker att det är akut, så börja med att palpera magen lite försiktigt. Om där är något främmande föremål känns det tydligt när magen är tom.

Om magen och tarmarna känns mjuka, så fasta hunden minst ett dygn (men ge vatten, så den inte torkar ut) och ge därefter ris och fiskbullar. Många små måltider. Kan även ge A-fil med bakteriekultur i tillsammans med riset.

Om det inte blir bättre på 2-3 dagar, så kontakta veterinär igen.

Jag tycker inte att man som lekman ska försöka känna efter föremål i tarmar/mage och sen tro att det är lugnt, det är MYCKET svårt och oftast måste man röntga/göra ultraljud för att kunna utesluta främmande kropp etc.
Om hunden skiter inom den närmsta tiden kan du var lite lugn iaf, de visar ju att det inte är ett stopp nånstans. Fasta hunden i ett dygn och börja sedan långsamt med mkt små portioner sönderkokt ris flera gånger per dag, testa sedan gärna i/d i små portioner och gå sedan långsamt över till vanlig mat och normala portioner.
Börjar hunden kräkas igen, kontakta veterinär, din hund kan iaf behöva vätska om den inte för behålla sitt maginnehåll.
 
Sv: Vovve kräks!

Som du ser så skrev jag att de först ska ringa veterinären..

Sedan huruvida man som lekman ska palpera magen lite försiktigt på hunden om veterinären inte vill ta emot hunden, är ju upp till en själv.
Och nej, det är inte speciellt svårt att känna främmande föremål i en tom mage.
 
Sv: Vovve kräks!

Har precis fått min hund friskförklarad efter att han varit inlagd med dropp på djursjukhuset här i Lund med ihållande kräkningar.
Men stackars liten! Skönt att höra att han verkar må bättre. :)
 
Sv: Vovve kräks!

Nu på eftermiddagen/kvällen har hon fått behålla vätska och hon bajsade både i går på sista svängen och i morses precis som vanligt. Så vätskan får hon behålla. Nu försökte jag mata henne lite men hon tittar inte ens åt maten. Så jag försöker få tag i veterinären för när inte Nanna äter kyckling då är det rejäl kris.
 
Sv: Vovve kräks!

Som du ser så skrev jag att de först ska ringa veterinären..

Sedan huruvida man som lekman ska palpera magen lite försiktigt på hunden om veterinären inte vill ta emot hunden, är ju upp till en själv.
Och nej, det är inte speciellt svårt att känna främmande föremål i en tom mage.

Å andra sidan brukar de oftast inte förorsaka problem förrän de kommer ner i tarmen och det tar stopp.
Jag skulle aldrig utesluta främmande kropp i magsäcken genom bara palpation, men om du gör det är det ju något du får stå för..
 
Sv: Vovve kräks!

*gråter*

Eftersom Nanna nu börjat kräkas utan att ha ätit något och dessutom drabbats av feber så ringde jag veterinären i alla fall. Kände mig som en helidiot som ringde så här sent och störde.

Hon skakar förmodligen av febern och har svårt att gå dessutom.
Veterinären sa precis det jag trodde. Avvakta, svält henne 1 dag och ge henne sedan filmjölk. är hon inte bättre om 3 dagar så skulle vi återkomma.

Är jätteorlig och livrädd att hon ska dö för mig. Kommer inte klara av detta. Känner mig som värsta idioten som bara grinar.

Infektion trodde veterinären vad gör man åt sådant om det inte blir bättre av sig självt? Dropp? HUr länge? Något mer? Täcker försäkringarna sådan? Massa frågor men jag är så orlig och tankarna bara snurrar i huvudet.
 
Sv: Vovve kräks!

det kan inte vara vinterkräksjuka? det finns flera som har hundar här inne som har haft det. stämmer symptomen?

det viktigaste nu är att hunden inte blir uttorkad. får den inte behålla vattnet eller dricker dåligt hade jag åkt in akut. försäkringen täcker akuta besök som vanligt.
 
Sv: Vovve kräks!

Du läser det jag skriver, som fan läser bibeln märker jag..


Tror nog att Mysaan förstår mitt inlägg, vilket är huvudsaken :smirk:
 
Sv: Vovve kräks!

Mycket trist om det är magsjukevirus, men ändå bättre än om hon ätit i sig någonting osmältbart.
Mosade morötter kan man också blanda i filen. Det har ju en viss stoppande effekt.
 
Sv: Vovve kräks!

Vår vovve hade kräksjuka för nån vecka sen. De röntgade magen hos vet men hittade ingenting. Han trodde då att det var någon tarminfektion så hunden fick darsanyl och 10dagars kur med antibiotika. Han har aldrig spytt efter veterinär besöket. Vi hade gett honom överkokt ris och han sa att det var bra, kunde även blandas ut med överkokt vit fisk.
 
Sv: Vovve kräks!

det kan inte vara vinterkräksjuka? det finns flera som har hundar här inne som har haft det. stämmer symptomen?

det viktigaste nu är att hunden inte blir uttorkad. får den inte behålla vattnet eller dricker dåligt hade jag åkt in akut. försäkringen täcker akuta besök som vanligt.

Ska titta på de inläggen så får jag se om dymtomen stämmer. Febern har stigit sedan i går men hon dricker även om det just nu är väldigt lite.
 
Sv: Vovve kräks!

Tror nog att Mysaan förstår mitt inlägg, vilket är huvudsaken :smirk:

Jo jag förstår ditt inlägg. Ska se om jag öht får i henne annat än vatten. Tack och lov har hon inte diareé vilket är skönt. Till råga på allt så är hon mitt i ett löp nu också.

Nu börjar hon pipa också. *gråter*
 
Sv: Vovve kräks!

Lutar åt att jag åker in med henne akut. Just nu är hon långt från kry kan jag säga. Vill inte gå ut och kissa eller något. Ligger i samma ställning som hon legat i de senaste 2 timmarna. Lyfter bara helt matt på huvudet när man kommer till henne.
 
Sv: Vovve kräks!

är hon så allmänpåverkad hade jag nog också åkt in akut. finns det inte någon annan vet du kan ringa och få råd av?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Tänkte om någon kunnig människa här inne har någon idé, blir det inte bättre får vi såklart ta ett besök till veterinären. Natten mot...
Svar
14
· Visningar
2 322
Senast: Viva
·
Hundhälsa Min hund kräktes rejält natten mellan sön-måndag. Sedan har det varit lugnt fram tills idag. Frukosten fick han behålla men han kräktes...
Svar
3
· Visningar
722
Senast: dpmatte
·
Hundhälsa I tisdags kräktes min hund ganska många gånger under dagen, några få gånger i onsdags och i torsdags kom det upp ett par gånger på...
Svar
3
· Visningar
1 303
Hundhälsa På Långfredagen började lille Gimli kräkas vid lunchtid. (för djur MÅSTE bli sjuka på storhelger, särskilt när man är i norrland och typ...
Svar
14
· Visningar
13 217
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp att välja ras
  • Tråden för spår
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp