Maira

Trådstartare
Hur stora volymer kraftfoder (i liter) kan man egentligen ge hästen per gång?

Tänker på att om man ska ge uppblötta lusernpellets, betfor osv så blir det ju väldigt mycket mat???

I alla fall nu när hästen går ute och man ger den maten efter man har ridit.

Att ge kraftfoder flera ggr/dag är i alla fall praktiskt omöjligt för mig just nu.

När de stallas in blir det ju skillnad!

Sv: Volym?

Nu är det ju så att just lusernpellets och även i vissmån betfor inte är kraftfoder utan räknas som grovfoder.

Men med kraftfoder ska man inte ge mer än vad som ryms i magsäcken på hästen. Hur mycket det är beror ju på hästens egen ras och storlek.

Nu är det ju så att just lusernpellets och även i vissmån betfor inte är kraftfoder utan räknas som grovfoder.

Men med kraftfoder ska man inte ge mer än vad som ryms i magsäcken på hästen. Hur mycket det är beror ju på hästens egen ras och storlek.

Jo, det är sant! Men de äter ju ändå upp det på förhållandevis kort tid jämfört med "vanligt" grovfoder som de står och äter under en längre tidsperiod.

Hästen är ett halvblod på 165 cm.

Skillnaden på grov- och kraftfoder är att man vill att allt kraftfoder ska brytas ner innan det lämnar första delen av hästens matsmältningssystem. Grovfodret kan istället brytas ner under längre tid och då med fördel även i grovtarmen, längre bak i matsmältningssystemen.
Hästar har inte samma typ av matsmältning som vi har utan det är gjort för att de ska kunna äta under lång tid. Jämför med en häst på bete, den äter nästan hela dygnet. När magsäcken är full på hästen så blir den inte mätt som vi blir utan fodret fortsätter ut i systemet i samma takt som det fylls på. Om man ger en häst för mycket kraftfoder på en gång så kommer inte det att brytas mer i magsäcken utan det vandrar vidare och kommer till sist till grovtarmen. Det kan då ändra balansen i hela hästens matsmältning, för hästen är inte gjord för att bryta ner den typen av foder där. Det är därför man inte ska ge mer än vad magsäcken rymmer och gärna då efter att hästen har ätit grovfoder. Kraftfodret bryts då ner på rätt ställe och hästen kan få nytta av det.

Men jag ska erkänna att jag inte kommer ihåg måttet på hur stor magsäcken är på en stor häst. Men om du ger lusern + något kraftfoder, så kan det vara läge att ge lusernet först och när det är uppätet då ge kraftfodret.

har för mje det finns någon tråd med en bild på hästens magsäck, kankse hittar den om du söker lite :)

har för mje det finns någon tråd med en bild på hästens magsäck, kankse hittar den om du söker lite :)

Har oxå sett det någonstans. Jag kommer ihåg att jag blev förvånad över att den satt så långt fram!

Hittade detta:

Hästens bröst- och bukhåla.
Brösthålan rymmer hjärta och lungor medan bukhålan uppfylls av fodersmältningsapparaten, urin och könsorgan.

Magsäcken rymmer ca 20 liter. Hela tarmkanalen rymmer ca 200 liter och den består av ca 23 meter lång tunntarm och ca 7 meter lång tjocktarm. Blindtarmen rymmer ca 30 liter.

Det mesta av fodret passarar hela tarmkanalen på 72-96 timmar. Det hjälper därför inte att fodra med "extra" mycket havre dagen innan tävling.

Man kan även läsa här:

http://images.google.se/imgres?imgu...ages?q=h%C3%A4st+%2B+mags%C3%A4ck&gbv=2&hl=sv

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 464
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka