VOLTER ! (AKUT!)

cactuspower

Trådstartare
När man hoppar en bana får man ju inte lägga in volter.
Men hur många fel får man då man lägger en volt? Är det 4?

Behöver svar NU! Tack på förhand!

man får samma som för en vägran, alltså olydnad.
Det vill säga 4 fel för första volten. På regional och högre blir man utesluten på andra, men på lokal och lägre får man 8 fel(+ det 4 för första volten, summa 12 fel) tredje blir du utesluten på.

Jag blir alltså utesluten om jag lägger två (tre) volter i direkt följd, utan att försöka rida på hindret? Eller menar du andra (tredje) tillfället man lägger volt?

eftersom du skrev "akut" i den rubrik så svarar jag
Ja, volt = olydnad, vägran. Rid alltså bara volter före startlimjen och hemma på träning.
:)

Om du mellan två hinder lägger en volt så spelar det ingen roll hur många varv du går på den volten, så länge det är helt klart att du inte rider på hindret igen så räknas det bara som en olydnad, rider du däremot mot hindret och lägger en volt till så blir det en olydnad till. Volt tillhör samma kategori som vägran, vägran är också olydnad. Första olydnaden ger 4 fel, andra 8 och tredje uteslutning på lokaltävling och lägre. På regionaltävling och högre blir du utesluten redan vid andra olydnaden.

Rider du för många varv på volten så kan du bli utesluten även om det bara är första olydnaden, men då för att du tagit för lång tid på dig mellan två hinder (när du hoppat ett hinder/passerat startlinjen så har du 45 sek på dig att komma över nästa hinder)

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
812
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
497
Senast: Freazer
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·
Träning Behöver alla tips, trix och kunskap ni har ang travhästar. Hur får jag den att jogga lugnt, hur gör jag/vad gör jag fel om hästen går...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: Mrs Chippy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama