Volten i reining....lite fundering

W

white socks

Hej

Har en fundering när det gäller att få hästen att bli välbalanserad på volten. En yngre häst har ju som bekant inte världens balans och styrka för att galoppera runt i volten, utan kan mycket väl hänga in sin bog! :angel: Har två teorier om hur man skall göra i ett sådant fall, som jag skulle vilja ha kommentarer på...

Den ena är att du låter hästen gå med bogen inne för att den med tiden själv finner ut att den skall gå mer balanserat. Här undrar jag om hästen verkligen utan korrigering börjar gå på riktigt sätt? Kan det vara så att den hänger in bogen för att den tycker att det är lättast...och då bygger upp muskler på fel ställen och blir ännu bättre på att hänga in bogen?

Den andra teorin är att man korrigerar för att få hästen att gå riktigt och därmed bygga muskler på riktigt ställe och sedan när totton är stark kan den bära sig själv på ett bra sätt i volten....

Och sist men inte minst viktigt! Skall hästen vara rak, rak men ställd eller lika böjd som volten när den går på volt? Har fått alla förslagen serverade med övertygelse...jag vet vad jag tror men det skulle vara intressant att höra vad andra säger här....:smirk:

Sv: Volten i reining....lite fundering

Lite saker som jag funderar över först...
hur pass ung är hästen och är det specifikt "reiningvolter" du är ute efter, eller bara att hästen ska galoppera på en volt?

Men de jag kan svara på nu, är att när hästen går på en stor volt ska den vara rak, om man inte är ute efter att böja hästen. Och med stor volt menar jag då om du rider på en sån stor volt som ridbanan tillåter (ca. 20-25 meter i diameter)
Rider man på en liten volt böjer man hästen som volten om man inte är ute efter att rida den rak... ;)

Detta är i alla fall min teori, men det finns säkert någon annan som tycker något annat.... :p

Ok...om hästen skall vara rak på volten skall den alltså gå på flera spår på volten men på rakspåret skall den spåra? Skall jag sträva efter att få hästen rak på volten? Inte ställa huvudet ens?

Och hur blir det med korrigeringar för infälld bog? Eller utfälld bog?

Man strävar ALLTID efter att få en häst som är rak, det är när hästen kan gå rakt som den är stark och balanserad (alltså hästen ska självklart sätta under sig och jobba när den är rak) När man vill korrigera någon del av hästen måste man ju självklart göra något, inte bara låta den gå på. Så om hästens bog ramlar innåt, rätar man upp den med att ställa utåt och vise versa.

För om vi sedan ska titta på reiningen ska hästen HELA tiden vara rak och balanserad, i ALLA moment.

Jag korrigerar bogar med att lyfta tex inner tygeln något och lägga till inner skänkel om bogen faller inåt...att ställa utåt var nytt för mig...känns som om bogen faller ännu mer inåt om jag ställer utåt...

Ja just det, jag fattar att hästen skall vara balanserad men det är den inte om den går på flera spår "helt rak" på ett böjt spår, Det är det som jag inte förstår riktigt. Om hela hästen följer spåret på volten blir den balanserad känns det som, men om den skall vara rak, dvs går på flera spår, på volten...vilken del av hästen skall vara på volten, fram eller bakbenen? En helt rak häst spårar inte på ett böjt spår.

Tack för svar..jag måste få det här att gå ihop i mitt huvud bara!:crazy:

Oj, skrev lite tvärt om där... :p faller hästensbog innåt ställer man den innåt (hästens bog flyter utåt) och tvärt om...

jo, det blir ett spår för hästen fast den går rakt (En stor volt)

Man strävar ALLTID efter att få en häst som är rak, det är när hästen kan gå rakt som den är stark och balanserad (alltså hästen ska självklart sätta under sig och jobba när den är rak) När man vill korrigera någon del av hästen måste man ju självklart göra något, inte bara låta den gå på. Så om hästens bog ramlar innåt, rätar man upp den med att ställa utåt och vise versa.

För om vi sedan ska titta på reiningen ska hästen HELA tiden vara rak och balanserad, i ALLA moment.

Hur menar du då rak? På böjt spår kan väl inte hästen vara rak i kroppen?

I en volt ska hästen spåra (dvs vara rak) den ska inte gå på två spår , ex framdelen på ett spår o bakdelen på ett annat spår. Utan gå ngt böjd i kroppen undan för inner skänkeln, dock går hästens bakben och framben i samma spår. Man ser offta ryttare som rider reiningvolterna slarvigt och att hästen jobbar på dubbla spår. Domarna är mkt noga med volterna och att hästarna här går snyggt, balancerat på lika spår. Så en häst som går böjt går också rakt, bara tassarna spårar med varandra.

Man kan gå på vilken clinic som helst och konstatera att när det kommer till galoppvolterna så här man ofta, för att inte säga hela tiden, tränaren säga "Yttertygel, yttertygel, yttertygel..."

Det gäller för övrigt inte bara western. Jag tror att det i alla ridsammanhang är den absolut vanligaste kommentaren.

Genom att ge stöd på yttertygeln så "rätar du upp" hästen och den faller inte in på bogen.

För övrigt så tror jag att vi rider för lite rakt fram. Jag sitter inte gärna och nöter just volter och rider för lite rakspår. Prova att istället för volter rida t.ex. sexkanter. En annan bra övning för att få en rakställd häst, är att ute på stora ytor, gärden t.ex., galoppera långa raka spår. Mycket svårare än man kan tro.

I hästsammanhang är en volt inte rund. Inte i min värld i a f.

Om jag rider den rund, så har jag ingen koll på var jag har den.
Ett MYCKET stort problem för MÅNGA ryttare.

Rid volten hellre som en stopp-skylt. Alltså att du har fasta vändpunkter. 4-6 punkter med en rak häst mellan dem gör att volten blir mycket rund och fin och exakt. En väl placerad volt premieras.

volten är inte heller "rund" i min värld. Men däremot brukar jag ha 8-12 fasta punkter (när det gäller den stora volten)

Tror att fler behöver lära sig hur en riktik volt i reiningen ska vara... för det är sjukt många som inte kan rida den stora volten korrekt...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 780
Senast: _FiA_
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka