Voltaren gel till hästen?

Balahé

Trådstartare
Hej!
Har någon mer använt Voltaren gel på hästen? Har blivit rekommenderad det av veterinär för att minska risken för inflammation och överben i samband med skada. När man använder det på människor skall man undvika sol, vet någon hur det funkar på hästar? Skyddar pälsen huden mot brännskador eller vad tror ni?

Sv: Voltaren gel till hästen?

Jag har använt de på min hästs rygg och ben. Visserligen hade han täcke under den perioden pga ryggsmärtor.

Men benet smörjdes vid ett annat tillfälle och jag märkte inte av någon irritation el annan bieftek.

Vad bra, nu är det framknäna och kotorna fram det gäller denna gången. Jag håller tummarna för att allt är ok och att det inte blir problem. Tack för svar.

Smörj bara på torr päls, annars blir det lätt blisterskador. Jag gjorde det misstaget... Hon skulle kylas 10 min och sen smörjas, så jag smörjde på direkt efter kylningen, vilket var en miss.

Jag vet en annan som för något år sedan blev rekommenderad just voltaren gel av veterinär till sin häst. Kommer dock inte ihåg om det sades något om sol då.

Det gör jag redan, tycker att det borde bli kladdigt annars? Men tack för tipset, hade inte tänkt på den biten. Kanske bäst att påpeka för min medis också.

Hej!
Har någon mer använt Voltaren gel på hästen? Har blivit rekommenderad det av veterinär för att minska risken för inflammation och överben i samband med skada. När man använder det på människor skall man undvika sol, vet någon hur det funkar på hästar? Skyddar pälsen huden mot brännskador eller vad tror ni?

Så länge hästen inte är rakad på det ställe du smörjer är det ingen fara med solen.

Tänk bara på att det är dopingklassat, om någon tävlar och använder för nära.
En travhäst från Frankrike kommer jag ihåg blev diskad för något år sedan, för diklofenak som är aktiva ämnet i Voltaren.

Vet inte om Ipren, men även Orudis går bra att använda

Bra synpunkt! Jag tävlar inte så mig bekommer det inte men det är ju en bra upplysning för dem som ev gör det.
Ang att prova andra salvor, typ Ipren, Zon osv, så skulle det gå lika bra enl vet men jag hade kollat med vet först, innan jag provade. Det är ju dock samma där, man måste kolla så att det inte är dopingklassat och se vad det står om sol, blöt hud osv.
Nej, nu skall jag åka ut till pållen och se om det fått någon effekt av smörjandet.

det är olika hur känslig man är för voltaren od, det gäller även för djur. jag har fått hemska brännsår av liknande salva kombinerad med sol. dessutom blistrar det som f*n om du täcker över eller hästen blir våt om benen!

så smörj på kvällen, täck aldrig med lindor eller skydd och håll inte på för länge!! jag har sett såna här salvor blistra TROTS att allt detta följdes. :crazy: det är starka saker och pälsen gör så det blir liggande mot huden mkt längre än på en människa, dvs ger betydligt starkare effekt.

själv väljer jag arnika framför voltaren.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
684
Senast: tara
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 382
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 802
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 085
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Nyårstråden
  • Vad gör vi? Del CCVI
  • Secret Santa 2024