Morran

Trådstartare
Finns det någon som använder det längre? Förutom på ridskolor och så, så har jag nog inte sett vojlock på en häst/ ponny sen.... länge.
Tror ni att det "kommer tillbaka"?
Kanske någon härinne rent av, som är vojlockryttare i smyg... :devil:

Sv: Vojlock?!

PÅ min ridskola är det minsann bara schabrak!! :) Och det har du rätt i, man ser nästan aldrig en vojlock längre!!

Jag och hästägaren använder vojlockar på min medryttarhäst! så det så! :D

Jag använder vojlockar ibland, men oftast schabrak.

Vojlockarna är ju billigare i inköp, och så blir det inte så svettigt under dem på sommaren.
Dessutom så kan man använda vitt till vardags om man använder vojlock! :p Det ser inte så tävlingsklätt ut som med vitt schabrak...

jorå, när jag hade bomsadeln använde jag vojlock, tyckte dom låg mkt bättre under sadeln än schabraken. Känns smidigare att sadla och dona med vojlock med.... Men håller med om att det är sällan man ser vojlock nu. När jag var yngre och red på ridskola hade alla hästar vojlock (även icke ridskolehästar), schabrak var till tävling. Vem var det som kom på att det skulle heta vojlock och schabrak förresten? Tycker att det är lite lustiga ord....

JAG!!!!
För jag har blivit lite anti mot schabrak.... :angel:
Tyckte det var jättekul när dom kom för förr så använde man ju i stort sett bara dom när man tävlade.
Men jag tycker att det är svårt att få tag på fina vojlockar......och visst, jag har många schabrak.... :D

jag använder både schabrak o vojlockar. Tycker inte att det är bättre eller sämre med nåt av dem, möjligtvis att schabraken är lite varmare, så det blir svettigt på större område på hästen samt att schabraken är lite dyrare...

Jag har en vojlock.... i fårskinn. Sen kan jag tycka att det är snyggt med vit vojlock, det blir stilrent utan att bli flådigt till vardags... Men ägen bara min fårskinnsvojlock...

Jag äger inte ens ett schabrak, bara vojlockar. Detta för att islandshästar liksom försvinner under schabraken känns det som.
Bland vojlockar tycker jag Mias RS har i särklass bästa passformen och till det en väldigt bra kvalitet. Fina tycker jag dom är också.

Använder mest vojlock ,tycker det ser snyggare ut på mindre hästar o är bättre passform än schabrak. Har dock hoppschabrak till hoppsadeln dom tycker jag är fina o inte så klumpiga.

Nu rider jag ju i bomlös men när jag red i bomsadel så hade jag några vojlockar som jag använde, tycker lika bra om dom :)

Jag rider med vojlock. Har svårt att hitta shabrak som inte är aldeles för långa för min hästs rygg. Varför ska schabrak vara så jäkla långa? Räcker det inte att de ligger under sadeln måste de sticka ut en massa bakom sadeln? Ponnyschabrak brukar vara i lagom längd med då är de oftast för små i övrigt.

har en del voljockar väldigt bra att ha på sommaren och tycker de är mindre risk för skav med dem.

Jag använder alltid vojlockar sommartid (om jag inte ska rida för "fin" tränare). Dels inbillar jag mig att det blir lite mindre varmt så, och så är de smidigare att tvätta. I och med att jag byter vojlock åtminstone varannan dag när det är varmt så är det en fördel att få in 4 vojlockar istället för 2 schabrak i tvättmaskinen.
Fast egentligen tycker jag att det är finare med schabrak :D

Jag älskar shabrak, har inte använt vojlock på flera år.
Men nästan alla isisar och shettisar på ridskolan har voljlockar, är ju smodigare och billigare.

Vojlockar är nog det FULASTE man kan ha tycker jag! På min ridskola har vi BARA shabrak, okej, små fjantarna till ponnyer kanske har vojlockar, men det är SHABRAK som gäller! :banana:

Föredrar nog vojlockar ;) För det minskar risken med skav....Min märr hade ju en lila vojlock med guld passpoál och den sålde jag i samband med min förra stübben-sadel :crazy:
skulle ha behållit vojlocken istället för att låta den "följa" med sadeln :cool:

Så nu är man på jakt efter en s.k. hoppsadel, så nu får det bli ett amerikanskt hoppschabrak ;) det är ju snyggare än ett riktigt SCHABRAK :angel:
märren är ju ganska liten, så jag tycker inte hon klär i det alls :D
Vojlocken ska det bli eller så får det bli ett litet hoppschabrak :angel:

/C.

fred skrev:
Använder mest vojlock ,tycker det ser snyggare ut på mindre hästar o är bättre passform än schabrak.

Håller med! Jag har en häst med ganska kort rygg och ryggen ser nästan obefintlig ut om jag använder schabrak! Undrar varför de ofta är så långa... de borde väl inte behöva sticka ut bakom sadeln upptill??? Så jag rider minsann med vojlock!

kopur skrev:
Håller med! Jag har en häst med ganska kort rygg och ryggen ser nästan obefintlig ut om jag använder schabrak! Undrar varför de ofta är så långa... de borde väl inte behöva sticka ut bakom sadeln upptill??? Så jag rider minsann med vojlock!

Så tycker jag också :D Har ett varmblodssto som mäter cirka 152 i mkh, så hon liknar en liten ponny med ett STORT schabrak :eek:
Nä, bättre med en vojlock eller så finns det också ett hoppschabrak som också är lika snyggt ;) Det är ju inte så stort,precis! ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
634
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
121
Senast: Islaend
·
Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
539
Senast: Freazer
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 307

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka