Vet ni hur många hästar som dött genom åren på de tävlingar jag varit på? Jag kan typ rabbla upp varenda jävla tävling jag varit på och vilket år och vilken häst det var. Sommaren 2012 dog t.ex två hästar i Bramham, en i Arville och en i Malmö. 2013 avlivades en svenskhäst efter terrängen i EM i Malmö. VM 2014 dog Harry Meades häst efter genomförd terräng, Tom Crisp förlorade sin häst i Luhmuhlen samma dag som Benjamin Winter dog. 2017 drog Shane Rose häst hem från terrängen i Badminton och gick omkull och krossade bogen mot en pelare på väg in i stallområdet, Bob the Builder bröt benet på EM i Strzegom och i år dog Axel Z i terrängen i Luhmühlen. Detta är tragiskt och det tar emot varje gång jag t.ex kör till Luhmühlen.
Men än mer tragiskt än denna bråkdel av alla hästar som satt livet till är de bullshit stories man matar media med efter sådana här tragedier nämligen: Sorry kära media men hästen x gjorde si och så ute på banan och kördes till sjukhus y där x sedermera avlivades.
Spelar ingen roll om hästarna ligger döda till allmän beskådan på banan det är samma story varje gång så ursäkta mig om jag förbehåller mig rätten att vara skeptisk.
It is with great sadness and regret that we announce that Chloe Raty (BEL) and Axel Z an 11-year old gelding had a fall at fence 18b, an upright, while competing in the CCI**** at Luhmühlen on 16 June 2018. The horse received immediate veterinary attention and was transported to the veterinary clinic. Unfortunately, spinal injuries were diagnosed and Axel Z sadly could not be saved. The rider was taken to hospital for thorough examination, which revealed no injuries.
The Polish horse, Bob The Builder, which fell at fence 15 in the main arena with his rider Michal Knap, received immediate treatment at the fence and was taken to the on-site veterinary clinic for further assessment. Sadly, X-rays revealed an irreparable fracture of the horse’s front right long pastern bone (lower leg) and, on humane grounds and with the agreement of the owners and rider, the decision was taken to put the horse to sleep.