@mackan
Jag vill inte ordtvista över hur jag tolkar dina ord, därav frågan, jag vill hellre få förtydliganden så att jag förstår, så tack.
Jag såg det inte riktigt som försvar, ser det mer som att jag framförde min åsikt, sedan kanske jag kan vara smidigare i mitt språk
Angående Don Auriello så ser jag det inte som någon allsanning, typ mer åsikt som många råkar dela? Kanske för att det är stor del saning i det..? Tror jag hört Tinne i intervju prata om att få igång och aktivera bakdelen, så hon verkar inte helt obekant med att det är åt det hållet heller? Google-bild-söker man på hans namn så kommer det ju knappt upp en enda bild där bakbenen är ens nära hälften av det lyft som frambenen har = det borde gillas som sanning i stort att Don Auriellos bakben jämfört med hans framben (som har massor med gest) inte är så vidare aktiva.
Personligen har jag samma åsikt om honom som fler hästar som deltar i tävlingen så är inte personligt mot honom (kanske inte slappa bakben i så många fall, men ej korrekt engagerade bakben). Jag kanske bara hakar på andra här som nämner honom, och han nämns antagligen ofta just för att han är svensk. Vi kanske har lite nationalism i oss och önskar pallplats och därför att "våra" ekipage ska göra bättre ifrån sig? Eller bara allmän frustration över problem som finns hos allt för många ekipage och det råkar bli just Anton som det gnälls på för att han ligger nära till hands?
Att de kan ha aktivare bakben önskar jag alltså av en hel del fler ekipage som deltar i VM. Funderar en hel del över hur det ser ut att vara så lite tryck, engagemang, vinkling eller/och undersättning av bakbenen när det sedan händer så mkt där framtill? Ser ryggen dessutom ut att hänga lite mkt så är jag väldigt fundersam till hur den hästen jobbar biomekaniskt sett, är det verkligen en bra önskvärd form? Hur mkt av arbetet gör inte frambenen extra istället för bakbenen? Har inte stor del av poängen i dressyr missats när det ser ut så?
Tror jag nämnt det förrut i tråden
Jag är inte alltid så överens med hur det döms... Jag skulle vilja se att man prioriterade anorlunda.
MEN jag ser hellre ekipage som Don Auriello där hästarna ser lugna och bekväma ut än tex Parzival, där det enligt mitt tycke såg brutalt ut mot munnen, spänt istället för spänst och vad jag upplever som inte nöjd häst, som inte heller verkar gå i så vidare bra form bakifrån genom rygg. Men då känns det lite som att välja mellan det the lesser of two evils...