VM hästarnas delade man, hur?!

Sv: VM hästarnas delade man, hur?!

ja, som nån annan sa, jag skulle tippa på att de flesta har så naturligt. Min långmanade Eyja är ett exempel på en pålle med naturligt tvådelad man.

Jag har försökt med Nasi, att blöta manen och fläta hårt. Men eftersom han inte har så lång man stod flätorna rätt ut, typ Pippi långstrump :angel:, de har ju iallafall ungefär samma färg :smirk:. Jag kan också meddela att efter den katastrofen orkade ja inte hålla på med flätningen igen, plus att hans man såg så tunn ut :D

Jag har för mig att jag har hört myten om att vilken sida manen ligger på har att göra med vilket håll vinden har blåst från.
Speciellt när det gäller hästar som är födda på Island :bump:

hmm okai.. ja.. myt.. men förvisso kan det kanske stämma på islandshästar som är födda och inbodda på island, dvs de hinner få tjock tung man som lägger sig innan de flygs till norden.. hästen utvecklar väl muskler för det.. men ändå bör framtränade muskler vara överlägsna dom musklerna?

BeastieBabe skrev:
har inte manens läggning med hur hästen är stark i de olika sidorna? att om manen ligger till höger än hästen stark i vänster?
det har nog diskuterats ivrigt när det gäller hbl m.fl.. men det bör juh gälla islandshästar också.. eller?

Antingen är det en myt eller så är det inte det, för börjar man titta på fördelningen av hur manen ligger på flertalet hästar så har de flesta hästar manen på höger sida. Det är ungeför som att jämföra höger med vänsterhänta, precis på samma sätt kan man se att de flesta hästar är starkare på höger fram men svag i vänster bakben omvändt starkare på höger bak men svagare i vänster fram.

BeastieBabe skrev:
har inte manens läggning med hur hästen är stark i de olika sidorna? att om manen ligger till höger än hästen stark i vänster?
det har nog diskuterats ivrigt när det gäller hbl m.fl.. men det bör juh gälla islandshästar också.. eller?

MM jag har med hört det, alla höll på tjata om det då jag hade ett hbl :P, "att om dom e jämnt musklade på båda sidorna typ så ska manen lägga sig jämnt delat" :smirk: tror till viss del att det stämmer, eller jag vet faktist inte! skitsamma det jag ville veta var hur man fick manen att lägga sig med (fusk) :smirk::D

Senast ändrad av en moderator:

intressant intressant..

men hur förklarar du detta:
min häst har manen på höger sida...han är starkare eller rättare sagt förböjer sig i vänster sida. och stelar i höger biter sig fast i bettet och skjuter ut bogen.

det är konstaterat att han är svagare i vänster bak men när jag rider på diagonalen höger fram vänster bak så bockar han till lite + är mkt obalanserad, smider och försöjker ta steg i galopp och försöker hela tiden skjuta över mej till vänster fram höger bak där han är starkare och helt balanserad.

hur kommer då det sig om du säger att han är starkare i höger fram och svag i vänster bak då borde det ju balansera sig eller beror det på att det är bakbenet som driver och "håller" i allt det viktiga?

har du nåt bra tips på hur jag ska få bort detta vad ska jag träna på?
har varit hos en ewuterapeft han hittade en låsning i ryggen men idag när jag red efter igångsättning så var han oblalanserad och m.m precis likadan som höger fram vänster bak fast så var han på både diagonalerna:confused:

har då behandlingen hjälpt eller?

På varje diagonal har hästen ett starkare bakben respektive framben, vi strävar efter att få hästen så likställd som möjligt. Dvs vi vill ha hästen lika stark i bägge bakbenen, för att kunna utnyttja kraften optimalt och på rätt sätt. Hästen vill inte bära vikt på bakbenen när den har ett ben som är svagare än det andra, därför krävs ridning som tränar hästen i bägge bakbenen. Något som många ryttare glömmer är att rida rakställt, istället inriktar man sig på en massa krumelur ridning och glömmer den viktigaste biten nämligen rakriktning.

Den starkare sidan är oftast också den stelare, den svagare upplever vi ryttare som lättare att rida i och hantera gångarterna. Så egentligen borde man alltså rida stärkande i den svaga diagonalen, samt lösgörande i den starkare diagonalen. Men det håller inte i längden, för så småningom får vi en omvänd situation så därför skall övningarna finnas på bägge sidorna fast man måste vara mera konsekvent och nogrann på den sidan som har problemet med uppgiften.

Att hästen är obalanserad på bägge diagonalerna efter en behandling är helt normalt, man har återställt ursprungsläget något som nu verkar obekant för hästen. Detta brukar ge med sig inom ett par dagar, men du skall ändå fortsätta rida det ev rehabschema du fick av vårdgivaren/behandlaren.

okej tack för infon fattar mkt bättre nu hur jag ska göra...har du några tips på specifika övningar man kan göra för den svaga(i mitt fall vänster sida va?) respektive starka(höger) sidan?

tyvärr har jag inte fått ett ridschema utan enbart rådgivande att jag ska föröska bygga upp ryggmuskler, rump genom att köra han och de sa endast att rider jag ska jag sitta lika mkt på båda sittbenen ev lite mer på det han är svagare i som måste vara höger fram vänster bak va? men nu när han är likadan(lika dålig) i båda vilken ska jag mest rida på då? lika mkt på båda?

hon sa iaf att jag abosolut inte ska låta han skuffa över mej på fel sittben.

innan var det ju höger fram vänster bak jag max kunde sitta ner 2 gånger på innan han bockade till/hade ner huvudet eller på annat sätt fick mig ur takt.

nu idag när jag red märkte jag att vilket sittben jag än satt på så försökte han skuffa över mig till det andra men när jag sen tog det andra så skuffa han mig över igen...ja....så då har kanske behandlingen hjälpt....hoppas.

tack

Min gamla sköthäst hade naturligt delad man och jag tyckte det var väldigt opraktiskt. Benan är helt oskyddad mot knott och mygg och han blev väldigt illa biten. Mitt nuvarande sto har mycket man, till hälften delad och jag borstar över den hela sommaren till en sida. Men håller med om att det är snyggt med tvådelad.

Från en genompraktisk Jenny utan skönhetsambitioner:p

När vi var in på gloen var hästarna tvugna att ha s.k. portugisflätor i manen.
Flätor längs hela mankammen liksom. en på vardera sida, då var manen tvungen att vara delad.
Då gjorde dom så att dom delade manen på mitten, gjorde sedan små toffsar av ena sidan (den manen inte ville vara på) och flätade sedan in i flätan.
Lt sedan dessa toffsar sitta kvar i ca 3veckor å nu ligger manen delad och fin vad pålle än hittar på :)

Portugisflätor?
Du har ingen bild på sånna, kopplar ingen bild i hjärnan ;)

1254524.jpg

Här har du en bild.
Han har en sådan fläta på vardera sida.

Aha, då tror jag att jag fattar.
har du några fler bilder från Globen?

Vilken fin bild. Har du några fler från globen? finns inte så många på islandshästarna ju :)!?

Det är några av bilder jag har.
Datan hänger sig nrä jag försöker ladda upp resten men dom kommer snart ;)

Tack :)

Hur var det att ha någon ståendebakom sig?
Offtopic, men jag blev så nyfiken ;)

ASLÄSKIGT!
vi hade nog mer problem med nervositeten än dom...
Man hade ju ändå ett visst ansvar eftersom man skulle ha koll på hästen samtidigt som någon stog å drog i axlarna på en för å hålla balansen..
Det var väldigt spännande och nervöst, men man var grymt lycklig när man klarat av det, kommit ut från banan och insett att lilltjejen stått kvar..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2
  • Bildtråd

Omröstningar

Tillbaka